Pokémon Super Mystery Dungeon
Pokémon Super Mystery Dungeon
De allereerste Pokémon-games vieren dit jaar hun twintigste verjaardag en daarom heeft Nintendo een hoop releases in petto. De eerste hiervan is Pokémon Super Mystery Dungeon, wat de vierde titel in deze dungeon crawling reeks vormt en de tweede op het 3DS-platform. Aangezien de vorige 3DS-game niet fantastisch werd ontvangen, zijn we heel benieuwd wat men van deze nieuwe heeft gemaakt.
Fans van de reeks zullen aan de start van dit verhaal alvast niets nieuws ervaren. Je vult enkele vragen in om te bepalen in wat voor pokémon je zal transformeren(en welke pokémon je partner zal worden), al kan je uiteindelijk ook helemaal zelf kiezen uit de twintig beschikbare pokémon, als je dat wil. Deze zijn gekend als de starters uit de hoofdreeks (die in de verschillende generaties Pokémon-games aan het begin gekozen konden worden) en Riolu. Met een flinke portie geheugenverlies word je in een avontuur gesleurd dat begint met jouw transformatie in een pokémon en een achtervolging door kwade Beheeyem. Het verhaal komt behoorlijk traag op gang, maar wordt groots en neemt zelfs legendarische proporties aan (doordat de legendarische pokémon een rol spelen, weliswaar).
Zoals het geval was bij de vorige spellen in de Pokémon Mystery Dungeon-reeks, wordt het spel gespeeld door verschillende omgevingen – we horen ze eigenlijk kerkers te noemen, aangezien het een dungeon crawler is – te doorkruisen. Deze omgevingen zijn steeds willekeurig gegenereerd, wat telkens voor een unieke ervaring zorgt, maar dan ook weer niet. Om dit wat te verduidelijken: je zal een andere layout krijgen voor je omgevingen (en met andere woorden dus geen beroep kunnen doen op online gidsen) dan andere spelers, maar op zich zal iedereen die het spel speelt wel dezelfde omgevingen hebben gezien. Al bij al zorgt het systeem van willekeurig gegenereerde kerkers in theorie wel voor (zo goed als) oneindige mogelijkheden, maar eigenlijk voelt het doorkruisen ervan na een tijdje wel repetitief aan. Het komt er uiteindelijk op neer dat je langs enkele pokémon moet geraken en een trap naar het volgende niveau moet bereiken.
Gelukkig bewandel je deze kerkers niet zomaar. Het is nog steeds een Pokémon-game en dat betekent dat er hier en daar wel moet worden gevochten. De verschillende ‘verdiepingen’ van de kerkers zijn immers gevuld met andere pokémon. Anders dan bij de klassieke games is het gevecht eigenlijk al bezig vanaf het moment dat je een kamer betreedt. Door op de L-knop te duwen krijg je het arsenaal moves te zien dat je personage kent en zoals fans van de reeks weten zijn dit er maximaal vier. Je kan tevens verschillende voorwerpen gebruiken, om bijvoorbeeld te tonen waar je naartoe moet, maar ook om bepaalde schade-effecten aan tegenstanders toe te brengen. Wanneer je beweegt, bewegen ook je vijanden en wanneer je stilstaat, zullen ook zij niet bewegen.
Dit zorgt voor de aparte vechtervaring van Mystery Dungeon, waarbij je soms iets meer strategie zal moeten toepassen dan in de klassieke Pokémon-games. Niet alleen met bewegen is dat het geval, ook het gebruik van partners kan hulp bieden in het gevecht. Het is namelijk mogelijk om samen met hen een grote combo-aanval uit te voeren. Dit alles en de gevechten tegen grotere bazen zorgen voor een portie uitdaging, wat zeker geen slechte zaak is. De ‘gewone’ gevechten kunnen in lange speelsessies namelijk repetitief gaan aanvoelen, wat vaak een gevaar is bij dergelijke dungeon crawlers.
Inmiddels bestaan er 720 pokémon en deze game biedt de mogelijkheid om ze allemaal te rekruteren. In vorige games van deze reeks gebeurde dit willekeurig, maar deze keer gelukkig door een quest-systeem. Je kan namelijk opdrachten voor pokémon uitvoeren, waardoor je hen niet alleen rekruteert, maar ook een soort sociaal netwerk uitbreidt dat je steeds toegang geeft tot nog meer kleurrijke vriendjes. Op die manier is het hele systeem wat aangenamer gemaakt en prikkelt het de speler meer om zijn of haar team uit te breiden. Voor spelers die van sidequests houden is dit uiteraard een enorm welgekomen toevoeging.
Audiovisueel staat deze game heel sterk in zijn schoenen. De pokémon zien er scherp en kleurrijk uit en hun animaties geven hun persoonlijkheden mooi weer. De omgevingen zijn evenzeer kleurrijk en divers, zoals we dat van een Pokémon-game kunnen verwachten. Het 3D-effect doet wat het moet doen en biedt een onderscheid in diepteniveaus. De muziek die wordt afgespeeld, klinkt goed, met zowel frisse nieuwe deuntjes als variaties op gekende, wat voor zowel nieuwe spelers als veteranen altijd een deugdelijke combinatie is.
- Kleurrijk
- Rekruteren
- Uitdaging
- Trage start
- Repetitief