Bravely Second: End Layer
Bravely Second: End Layer
Bravely Default bracht ons in 2013 terug naar het klassieke Final Fantasy-tijdperk. De game van Square Enix (uitgegeven door Nintendo) wist namelijk de typische elementen van de oude Final Fantasy-games perfect te mixen met een moderne twist. Nu komt Square Enix met een sequel op de proppen, genaamd Bravely Second: End Layer. Weet de sequel ons nogmaals te bekoren?
De Westerse versie van Bravely Default was eigenlijk een versie waarin men reeds, op basis van de feedback in Japan, tal van verbeteringen doorgevoerd had. Deze verbeteringen zouden de basis vormen voor Bravely Second. Vandaar dat de game misschien nu wel heel erg vertrouwd zal aanvoelen, maar dat mag allerminst de pret bederven.
Het verhaal in Bravely Second is een direct vervolg op de gebeurtenissen van Bravely Default. Agnès Oblige wist bijna de vrede in de wereld van Luxendarc te herstellen, maar op het einde van het verhaal steekt een mysterieuze Kaiser Oblivion hier een stokje voor. Hij kidnapt Agnès en laat enkele dappere krijgers, inclusief Yew Geneolgia, voor dood achter. Yew is echter niet van plan om de hoop op te geven en besluit de achtervolging in te zetten.
Deze achtervolging zal allesbehalve van het leien dakje verlopen en met ontzettend veel avonturen gepaard gaan. Al gauw krijgt Yew gelukkig hulp van twee bekende helden uit Bravely Default, Edea Lee en Tiz Arrior. Tot slot wordt het gezelschap ook vergezeld door de mysterieuze Magnolia Arch, een meisje dat blijkbaar afkomstig is van de maan.
Genoeg ingrediënten dus om een erg leuk en avontuurlijk verhaal te beleven, maar we hebben natuurlijk heel wat personages en spannende momenten niet vermeld. De localisatie zelf is op zich erg geslaagd, daar de Japanse blijkbaar vol zat met 'Otaku' verwijzingen. De Westerse versie kent een wat meer serieuze insteek, hoewel men een portie schattigheid aan het geheel heeft toegevoegd.
Qua gameplay zal Bravely Second: End Layer meteen vertrouwd aanvoelen voor zij die Default gespeeld hebben. Het ijzersterke Brave & Default-systeem is weer van de partij. Het Braven tijdens gevechten laat je tot 3 extra aanvallen in een beurt uitvoeren, al betekent dit dat je nadien ook drie beurten niets kan doen. Default echter plaatst je in een defensieve houding en geeft de speler een extra aanval om te gebruiken in de volgende beurt.
Het goed kunnen beheersen van dit systeem is een absolute must, maar eenmaal je het principe (weer) door hebt, zal je merken dat het ontzettend veel strategie met zich mee brengt om bazen te verslaan. Voor gewone vijanden geldt dan weer dat je met het volledig Braven hen mogelijks in een beurt verslaat. Wanneer dit het geval is, geeft de sequel je nu de mogelijkheid om nog een gevecht aan te gaan, met een heleboel extra xp als bonus wanneer je ook deze vijanden kan verslaan.
Je kan ook nog steeds de encounter rate verdubbelen of uitzetten, wat samen met de vorige toevoeging ervoor zorgt dat je erg snel en efficiënt kan 'grinden' en het verslaan van hordes vijanden niet zo veel tijd in beslag neemt als men soms vreest. Combineer dit met de mogelijkheid om nu ook tussen steden te teleporteren en je krijgt een erg uitgebreide RPG, maar wel eentje die je tijd zoveel mogelijk probeert te respecteren.
Met opties zoals het voorprogrammeren van handelingen en aanvallen, de mogelijkheid om gevechtsanimaties en het kiezen van aanvallen te versnellen, is de game nog steeds onverslagen in het JRPG-genre. Desalniettemin wil dit allesbehalve zeggen dat Bravely Second een gemakkelijk spel is. Je kan op elk moment een van de drie moeilijkheidsgraden instellen, maar we zijn er zeker van dat de hoogste moeilijkheidsgraad zeker een grote uitdaging zal zijn voor velen.
Wellicht nog steeds het leukste gegeven aan de Bravely-serie is het feit dat de game zich typeert door het gebruik van het alomgekende jobsysteem uit de klassieke Final Fantasy-spellen. Nieuwe en soms wel erg ongewone jobs maken hun opwachting in End Layer. Wat dacht je van de Pattiesiers die cakes gebruiken om de tegenstander te vergiftigen of Catmancers die tijdens het gevecht gebruik maken van katten. Andere nieuwe jobs zoals de Guardian, Charrioteer, Exorcist en Fencer zijn ook erg geslaagde nieuwe toevoegingen.
Grafisch weet deze Bravely-game nog steeds te imponeren. Je zal merken dat er heel wat omgevingen en assets opnieuw gebruikt worden in deze sequel, maar gelukkig vallen er ook talloze nieuwe, mooi vormgeven steden, kerkers en omgevingen te bespeuren. Op vlak van design konden we zeker wat nieuwe ontwerpen in de dungeons terugvinden, waaronder iets meer complexiteit mogelijk was en ook een dynamische camera die alles net dat tikkeltje sfeervoller maakt.
Voor de soundtrack van Bravely Second: End Layer heeft men een nieuwe componist gevonden. Hoewel het werk van Ryo (Supercell) er zeker mag zijn, wist de vorige componist Revo een toch net iets gedenkwaardiger en sterkere soundtrack neer te zetten. Enkele tracks uit de eerste game duiken zo nu en dan gelukkig op. Een wellicht ander belangrijk gegeven is het feit dat de game spelers toelaat om zowel Engelse of Japanse stemmen te activeren. Qua schermteksten mag je naast de vijf typische Europese talen (Eng, Fr, Dui, Sp, It) ook de optie verwachten voor Japanse en Koreaanse schermteksten.
- Job-systeem
- Quality of life-verbeteringen
- Leuk verhaal
- Prachtige artstyle en omgevingen
- Soundtrack iets minder