Not a Hero
Not a Hero
geschreven door oike94, gespeeld op PS4
Als jij als president van Amerika verkozen zou worden, hoe zou jij de touwtjes in handen nemen? Zou je zorgen voor een betere economie, de doodstraf afschaffen, het onderwijs verbeteren of zou je ervoor zorgen dat al je tegenkandidaten vermoord worden? Dat laatste lijkt misschien nogal drastisch, maar het is wel de manier waarop de makers van Not a Hero het aanpakken. Het mag dan wel geen alledaagse manier van werken zijn, maar het zorgt wel voor een prima 2D action game.
In Not a Hero word je ingehuurd door Bunnylord, een paars konijn dat uit de toekomst komt om (vermoedelijk) de wereld te redden van het wrede lot dat het te wachten staat. Bunnylord is er namelijk van overtuigd dat hem tot president benoemen voor het einde van de maand de enige manier is om de wereld te redden.
Jouw doel mag dan wel het redden van de wereld zijn, toch zal je niet meteen als held bestempeld worden. Zoals de titel van de game al doet vermoeden ben je niet echt het typische voorbeeld van wat een held zou moeten zijn. Je methoden zijn dan ook extreem veel gewelddadiger dan die van een typische actieheld. Je mag dan wel voorkomen dat slechte mensen het presidentschap in handen krijgen en je helpt bij het bevrijden van gegijzelden, maar tussendoor vermoord je ook een heleboel mensen. Ook je opdrachtgever Bunnylord is niet meteen één van de meest vredelievende “konijnen” die je al gezien hebt. De vraag: “Wil Bunnylord wel degelijk de wereld redden van de ondergang?” zal dan ook meermaals je gedachten doorkruisen.
Not a Hero is een cover based game, dat wil zeggen dat je je grotendeels zal verstoppen voor je vijanden tot je een kans ziet deze neer te halen. Met één druk op de knop kan je glijden en je achter een heleboel objecten verstoppen. Soms gebeurt het zelfs dat je gewoon tegen een muur aanleunt en de vijanden je niet zien omdat je verstopt zit in de schaduw. Wanneer je de kans ziet om je vijanden neer te halen kan je even vanuit je dekking komen om te schieten. Toch kan je beter niet constant blijven schuilen op dezelfde plek wanneer je wapen zonder munitie zit aangezien vijanden recht op je af kunnen lopen tijdens het herladen en je uit je dekking slaan.
Omdat de knop om je te verschuilen exact dezelfde is als die om te glijden kan er al eens iets fout lopen tijdens het spelen. Het gebeurde dan ook meermaals dat we recht voor de loop van een shotgun gleden terwijl we eigenlijk dekking zochten, maar de game forceert je ook meerdere malen om een andere kant op te schieten dan je eigenlijk van plan was. In het begin zal je de neiging hebben om gewoon alles en iedereen op je pad neer te schieten, maar al snel zal je merken dat je beter op een langzamer tempo te werk gaat.
Soms is de betere manier van werken gewoon wachten, kijken en luisteren tot het magazijn van je vijand herladen moet worden. Dat is jouw kans om toe te slaan en zal in 90% van de gevallen het beste werken. Daarnaast kan het gebruik van brutal kills ook helpen in sommige situaties. Deze voer je uit door naar de vijand te glijden, hem te laten vallen op de grond en dan een kogel recht door zijn hoofd te jagen. Word je toch meermaals beschoten dan neem je even dekking, want je levensbalk wordt terug bijgevuld wanneer je even geen schade oploopt.
Elke opdracht die je krijgt van Bunnylord heeft 1 hoofddoel en 3 uitdagingen. Deze uitdagingen zijn tamelijk gevarieerd en vragen je soms om niet de veilige manier van werken te gebruiken, maar met guns blazing naar binnen te stormen en vijanden neer te halen. Zo is het mogelijk dat je binnen een bepaalde tijd het hoofddoel moet voltooien, een paar vijanden snel na elkaar moet neerhalen of een tijdslimiet krijgt om bijvoorbeeld 5 vijanden te doden in 10 seconden. Gelukkig zijn er ook makkelijkere uitdagingen zoals het vinden van bepaalde voorwerpen of het vernietigen van bommen.
Het voltooien van uitdagingen vergroot je kans op het vrijspelen van andere personages. Not a Hero bevat namelijk nog 9 andere huurmoordenaars met elk hun eigen capaciteiten of handicap die jouw speelstijl zullen beïnvloeden. Zo zijn er personages die heel snel kunnen lopen, maar zeer weinig ammunitie bezitten of net het omgekeerde. Bij de meeste personages is het ook zo dat je niet meer uit de reload animatie terug kan keren eens je deze hebt geactiveerd, maar er zijn ook personages die je toelaten om deze animatie te cancelen, alleen moet je dan wel heel voorzichtig zijn als je magazijn nog maar 1 kogel bevatte.
Ook vijanden zijn niet beperkt gebleven tot één soort en komen met allerlei verschillende wapens en groottes. De ene vijand is makkelijk neer te halen met enkele welgerichte kogels terwijl andere vijanden wat meer kogels vereisen. Natuurlijk hebben de sterkere vijanden ook sterkere wapens in hun handen en zo kan het al eens gebeuren dat een vijand met een shotgun recht op je af komt gelopen en je best heel snel te werk gaat.
Het einddoel van elk level kan op verschillende manieren bereikt worden. Je kan kiezen om verdieping na verdieping alle vijanden neer te schieten en zo je een weg naar je doel banen, maar je kan er ook voor kiezen om sneller naar beneden te gaan door ruiten stuk te slaan en er doorheen te springen. Je moet daarbij wel zo snel mogelijk terug met je voeten op de grond belanden want als je te lang naar beneden valt ben je onherroepelijk dood. Er zijn ook 3 geheime levels die je zelf moet leren ontdekken, maar denk vooral goed na welk personage je hiervoor gebruikt want niet iedereen kan deze bereiken.
Een laatste punt dat we willen aanhalen is het gebruik van humor. Bij elke missie die je zal opstarten krijg je een korte briefing van Bunnylord waarin hij “probeert” om grappig te zijn. Oké, wanneer je het spel opstart en je kennis maakt met een konijn dat president wil worden of wanneer je op een bepaald moment ook ontdekt dat je kan spelen als Jezus dan is dat even grappig, maar het spel probeert te hard om die humor te behouden en daardoor wordt een omgekeerd effect gecreëerd op de spelers.
- Gevarieerde personages
- Extra uitdagingen
- Meerdere mogelijkheden om doel te bereiken
- Geforceerde humor
- Spel forceert je niet-gewilde handelingen uit te voeren
- Geheime levels onmogelijk te bereiken met sommige personages