Fortified
Fortified
Toen we Fortified in de Steam Store zagen voorbij komen, dachten we meteen aan base defense game Orcs Must Die - een game die we maar al te graag speelden. Afwisseling in het genre moedigen we dan ook aan. Tijd om Fortified aan een onderzoek te onderwerpen.
In Fortified keren we terug naar de jaren '50 waar de wereld bedreigd wordt door marsmannetjes. Om de invasie tegen te gaan, heeft de overheid een speciaal team samengesteld met vier experten: The Agent, The Spaceman, The Captain en de The Rocket Scientist. Elks hebben ze hun eigen specifieke wapen en jij mag in elke missie kiezen wie je mag vertegenwoordigen.
Je kan de marsmannetjes in elk geval op 2 manieren verdrijven: alleen in de singleplayer of in co-op met iemand anders online. Na 12 missies kom je dan voor de ultieme confrontatie te staan waarin je ze definitief van de aarde kan trappen. Vind je de basismoeilijkheid dus te eenvoudig, dan moet je even op je tanden bijten vooraleer je echte uitdaging voor de kiezen krijgt.
Elke map krijg je verschillende golven aan vijanden op je dak en het doel is om je raket te verdedigen. Het aantal golven verschilt op iedere map, maar gemiddeld zijn het er zowat 6. Voor de start van een nieuwe wave krijg je de tijd om een aantal nieuwe vallen te leggen of bestaande te herleggen. Je kan deze verkopen zonder geld te verliezen, zodat je makkelijk de beste tactiek kan uitdokteren. Dit is ook nodig, want het plan dat bij de eerste wave werkt, werkt niet noodzakelijkerwijs ook bij de volgende, zeker vermits de vijanden ook wat worden afgewisseld in de nieuwe rondes. Het zorgt ervoor dat het niet altijd hetzelfde aanvoelt.
In de latere levels komen er ook boss fights bij, een vijand die groter en sterker is en eerst nog eens beschermd wordt door een schild. Uiteraard gebruikt hij ook nog andere vijanden om het nog wat pittiger te maken, al wordt het dan soms zelfs iets te intens. Er waren momenten waar we zelf bij met de beste verdediging (waarbij we dus geen vallen meer konden plaatsen) toch werden overrompeld door de vijanden.
Dood je vijanden en overwin je waves, dan krijg je geld om nieuwe vallen te kunnen plaatsen. De bestaande vallen kan je ook gewoon verplaatsen, zonder eigenlijk geld te moeten afgeven. Pas als je een level beëindigt, krijg je effectief XP, waarmee je dan weer nieuwe rangen kan bereiken. Per rang krijg je dan weer nieuwe wapens of vallen, die je moeten bijstaan tegen nieuw gespuis.
Je kan natuurlijk ook bestaande vallen verbeteren, dus het is aan jou om te bepalen hoe je de stirjd wil aangaan. De mappen zorgen er wel voor dat je op verschillende manieren aangevallen wordt, waardoor je goed moet uitdokteren waar je welke vallen zet en hoe dat je het meeste helpt.
Op grafisch vlak ziet de titel er degelijk uit, maar je moet geen wonderen verwachten. De stijl is ietwat cartoony, maar je merkt wel dat men geen wereldschokkende zaken heeft gedaan. Alles komt heel erg standaard over, waarbij je ventje over het scherm lijkt te zweven, terwijl de vijanden ook redelijk standaardanimaties gekregen hebben. Hetzelfde geldt voor de vallen. Op zich zit alles goed in elkaar, maar je hebt wel deels het gevoel dat men gewoon de mogelijkheden van de engine heeft gebruikt en niet zozeer het onderste uit de kan heeft gehaald. Ook qua geluid kan je hetzelfde concluderen.
- Niet eenvoudig...
- Veel variatie qua vallen
- Algemene 'uitstraling' is wat minder
- ...maar mocht wat meer zijn
- Meer verschillende vijanden mocht wel