Mario & Luigi: Paper Jam
Mario & Luigi: Paper Jam
Mario heeft de laatste jaren steeds meer variaties van zichzelf mogen spelen, de ene al beter dan de andere. Soms maakt hij ook eens een specialer avontuur mee in het Mushroom Kingdom of daarbuiten. De Mario & Luigi-reeks en Paper Mario-reeks zijn daar goede voorbeelden van. Ze hebben hun gelijkenissen, maar toch zijn ze weer anders. Voor de eerste keer slaan de 3D-versie en de papieren versie de handen in elkaar om samen problemen op te lossen.
Ook al zijn beide werelden nu verenigd voor deze titel, eigenlijk is de game toch nog steeds 80 % Mario & Luigi met daarin Paper Mario-personages. Wanneer Luigi in een donkere opbergkamer van het kasteel van Peach een magisch boek vindt en per ongeluk alle personages eruit tovert, zit je natuurlijk niet alleen met de vrolijke personages, maar ook met Bowser en zijn Koopas. Het verhaal begint dan ook met beide Peaches die proberen uit te zoeken wat nu te doen met hun overvolle koninkrijk.
Het verhaal is dan wel vrij simplistisch gehouden: beide Bowsers willen samen het Mushroom Kingdom overnemen. De interacties tussen de normale en papieren personages is zeker komisch en de moeite om gezien te hebben, want zo bekvechten Bowser en Paper Bowser om de haverklap en ook de andere personages zijn volledig in de war en proberen nieuwe dingen samen te doen. Dankzij Paper Mario loop je nu met zijn drietjes over de wereld rond en bestuur je hen met de A, B en Y-knoppen.
Met die extra knop en dat speelbaar karakter zijn er in de wereld en in combat weer een hoop dingen bijgekomen om je leven makkelijker te maken. Je kan tot drie hamers gelijktijdig gebruiken om grote blokken kapot te slaan en Paper Mario kan zich omvormen tot (onder meer) een papieren vliegtuigje en andere voorwerpen om op onbereikbare plaatsen te geraken. Met de X knop kun je ze alledrie gelijktijdig laten springen of even laten sprinten om makkelijk op Toads te jagen of wegen sneller af te leggen.
In gevechten is er ook het één en ander veranderd. Paper Mario is een geduchte handlanger die zichzelf kan kopieren om zo defensief sterk te staan en klappen op te vangen, maar hij kan ook speciale aanvallen uitvoeren met meerdere versies van zichzelf. Ieder personage kun je nu ook wat personaliseren met behulp van magische bonen en een eenmalige perk om defense, speed, critical hit of andere stats omhoog te werken. Luigi werd zo onze defensieve muur terwijl de Mario’s de snellere aanvallers werden. Het blijft voor een RPG allemaal zeer simplistisch, maar het is toch wel iets anders dan voorgaande games in de serie.
In de game kun je nu ook je eigen battle deck maken om in gevechten te gebruiken. De kaarten kunnen je genezen, je stats aanpassen of extreme schade doen aan de vijanden. Deze decks vereisen sterrenpunten die je in gevechten krijgt om de kaarten in combat te activeren en je vindt de kaarten in de wereld of kunt ze kopen in een van de vele Toad shops. Dankzij Mario Amiibo’s kun je ook extra kaarten vrijspelen. Vervelend is wel dat je de Amiibo telkens bij moet hebben als je die kaarten wil gebruiken. Niet meteen praktisch onderweg.
De Bros. Attacks waarin de broers speciale aanvallen doen, zijn nu aangevuld door nog sterkere Trio Attacks. Denk daarbij aan Paper Mario als werpsterren gebruiken of de mogelijkheid om luchtaanvallen uit te voeren. De nieuwe Trio Attacks zijn stuk voor stuk handig, zeker voor de veelvuldige baasgevechten die allemaal anders aanvoelen. Je zal dus regelmatig tactieken uit je mouw moeten schudden, want de aanvallen die je te verduren krijgt, zijn niet altijd even makkelijk te omzeilen.
Naast het normale avontuur kun je nu ook zijmissies uitvoeren dankzij Lakitu en verscheidene Toad quests. Deze variëren van kwisjes tot zoek-en-vind opdrachten of puzzels. Ze duren nooit erg lang, maar zijn een aangename variatie op het basisavontuur. Veel quests doen kan ook helpen, want je krijgt dan Toad-assistenten die samen met Toadette grote wapens maken die je later in gigantische gevechten kan gebruiken. Het is vergelijkbaar met de reuze Luigi-gevechten uit de Dream Team-game.
Al deze nieuwe mogelijkheden komen met alle nodige opties en tutorials om je gaandeweg te helpen. Je krijgt hulp en info over zowat alles en je kan zelfs een “easy mode” activeren als het allemaal wat te veel wordt, wel ten koste van enkele skillpunten in gevechten. Oude rotten kunnen alles overslaan en tekst kan altijd versneld worden via de R-knop. Die opties in combinatie met een klassiek Mario-avontuur maken dit een perfecte game voor nieuwkomers en geven ook genoeg nieuws te doen voor ervaren spelers. De simpele RPG-elementen helpen je zelf op weg, als dit je eerste RPG ooit zou zijn.
Grafisch kun je zeggen dat Paper Jam het beste van Paper Mario en Mario & Luigi Dream Team in huis heeft. Alles is perfect overgebracht en speelt perfect samen met de 3D-wereld en 2D-personages. Ook de muziek en de specialere momenten met karakters zoals Peach en Bowser Jr. zijn schitterend om naar te luisteren en kijken. Het landschap kan soms wel eens wat vervelen, want we spreken dan ook over het Mushroom Kingdom met dezelfde heuvels, woestijnen en spookachtige bossen die we gewend zijn.
Er komen heus wat interessante locaties terug, maar voor een avontuur van meer dan 30 uur is het alsof we alles al eens eerder hebben gezien, zelfs als we nog maar net gearriveerd zijn in een nieuwe locatie. Laat het je echter niet weerhouden om deze toch eens binnen te halen, want maker AlphaDream heeft weer wonderen gedaan en het zeker niet volledig op safe gespeeld.
- Paper Mario binnen en buiten gevechten
- Battle Decks
- Interacties tussen personages
- Simpel verhaal
- Regio's kunnen soms niet lang boeien