Just Cause 3
Just Cause 3
[gespeeld op pc]
[System specs: Windows 10, 3440 x 1440p, Intel Core I7-6700K, Nvidia GeForce GTX 980 Ti, 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850 EVO 1TB SSD]
Vijf jaar geleden bracht ontwikkelaar Avalanche Studios ons Just Cause 2 dat er niet alleen beter uitzag dan zijn voorganger, maar ook een immense spelwereld bevatte. Toen was het grootste minpunt het verhaal dat er enkel was om de verschillende over-the-top opdrachten aan elkaar te breien. Nu krijgen we Just Cause 3 en we zijn benieuwd of de ontwikkelaar weet verder te bouwen op de sterkte punten van diens voorganger en de mindere punten weet weg te werken.
Om met de deur in huis te vallen: verwacht geen diepgaand verhaal in Just Cause 3, want het dient wederom om een heleboel gekke en explosieve opdrachten aan elkaar te koppelen. Rico Rodriguez, gekend van de vorige games, keert nu terug naar zijn geboortestreek (Medici) en komt daar dankzij zijn jeugdvriend Mario te weten dat dictator Di Ravello de macht heeft gegrepen en dankzij Bavarium (een grondstof die oneindige energie biedt) meer van plan is dan enkel wat dictatortje spelen. Rico Rodriguez belooft dan ook plechtig om Medici te bevrijden - provincie per provincie, stad per stad. De ontwikkelaar verbergt zich eigenlijk niet achter het verhaal en laat eigenlijk duidelijk zien dat het verhaal (en de flinterdunne personages) enkel een aanleiding is voor chaos.
Na onze eerste opdracht krijgen we een betere grappling hook, een wingsuit en de voordelen van fast travel, herbevoorradingen en garages. In totaal zal je zowat 12 tot 14 uur zoet zijn met het verhaal, aangedikt met wat kampen die je moet bevrijden. De grootste reden om het verhaal te doorlopen zijn dus de vrijgespeelde features. Fast Travel vergt Flares (die je kan verzamelen in Settlements en basissen), herbevoorradingen doet hetzelfde met Beacons. Wanneer je een herbevoorrading oproept, mag je eerst wat winkelen. Kies een wapen, een zijwapen, een speciaal wapen en een voertuig en een paar seconden later wordt er een container gedropt op je Beacon. Geen zever met vergunningen om drones te mogen laten leveren, gewoon een container en klaar is kees.
Om Medici te bevrijden moeten we Settlements bevrijden en deze bestaan uit steden, militaire basissen en uitkijkposten. Een heleboel elementen moeten worden vernietigd of uitgeschakeld. Denk daarbij aan olietanks die je de lucht in kan laten vliegen of propagandatorens die je het zwijgen moet opleggen. Via een lijst icoontjes aan de linkerkant weet je snel welke zaken je nog moet doen om de Settlement volledig te bevrijden. Lukt dat, dan geeft de Settlement je meteen ook nieuwe wapens en voertuigen om te gebruiken.
Zoals de fans wel al weten, is de grappling hook het belangrijkste instrument dat Rico gebruikt. Het laat je toe om razendsnel voort te bewegen, maar je kan ook zaken aan elkaar "tetheren" en zelfs naar elkaar laten toevliegen eenmaal je de tether hebt gemaakt. Het is vooral leuk om vijanden aan een gasfles te plakken en deze vervolgens de lucht in te laten schieten. Verder heeft Rico ook nog een parachute om veilig te kunnen landen of om in stilte over een gebied te vliegen en vervolgens alles kapot te knallen terwjil hij aan zijden draadjes hangt.
Nieuw is je Wingsuit, waardoor je nog sneller door de lucht kan klieven, zeker als je ook nog eens goed gebruik maakt van je grappling hook. Het is ook handig om onder de rader van het luchtafweergeschut een vijandelijke basis op deze manier binnen te vliegen, wat chaos te veroorzaken en weer weg te vliegen voor iemand goed en wel weet wat er net is gebeurd. Voertuig nodig en het is te ver? Daar kan je ook je Grappling Hook voor gebruiken. Trek jezelf naar het voertuig en steel het, gelukkig zonder de vervelende QTE's uit Just Cause 2.
Qua wapens en voertuigen zit het ook wel snor. De variatie zit op beide vlakken goed, met meer dan voldoende aandacht voor raket-gerichte wapens en een "ter land, ter zee en in lucht" gevoel bij de voertuigen. Ze hebben ook allemaal hun eigen handling (al zijn de gewone "burgerwagens" soms wel wat stroef) en het is best leuk om met een cruiser rond te varen of om met een vliegtuig bommen te droppen op een vijandelijke basis.
Naast de extra's die Settlements bieden, heb je ook een aantal Challenges die je kan vrijspelen die op hun beurt weer extra's kunnen opleveren. Je score wordt na elke Challenge vergeleken met een aantal vaste scores en mocht je die overtreffen, dan krijg je een "Gear" die je kan inzetten om Mods te kopen voor Rico en zijn wapens of voertuigen. Denk daarbij aan hogere precisie, aan nitro voor je wagens of de mogelijkheid om meer Flares mee te nemen bijvoorbeeld. Ben je niet tevreden over een bepaalde mod, dan kan je deze zonder problemen uitschakelen, maar de gebruikte Gears krijg je wel niet terug.
Om voor wat onderlinge competitie tussen vrienden te zorgen, voorziet Avalanche Studios leaderboards. Voor zowat alles wat je doet in de game, is er wel een leaderboard. Mocht een makker net iets verder hebben gevlogen met zijn Wingsuit, dan krijg je daar een melding van en kan je proberen om die weer te gaan overtreffen. Het is een kleine extra voor wie de drang heeft om zijn vrienden onder de knoet te houden, maar ook niet meer dan dat. Verzamelaars hebben dan weer een uitgestrekte wereld om te verkennen, want er zijn weer wat objecten verstopt die je moet zien te bundelen.
Op audiovisueel vlak ziet Just Cause 3 er zeer goed uit (in de verte iets meer dan van dichtbij). De wereld oogt prachtig, zeker wanneer de zon hoog aan de hemel staat. Men voorziet een grote wereld en we hadden niet veel last van texture pop-in. We hadden ook een mooie draw distance, die er eigenlijk nog goed gedetailleerd uitzag. De explosies zijn van een hoogstaand niveau en je merkt dat men hier veel werk in heeft gestoken. Ook de vernielingen van objecten is mooi afgewerkt en is prachtig om te aanschouwen. Petje af voor de ontwikkelaar op dit vlak, je hebt wel een pittig systeem nodig.
Met ons systeem (zie bovenaan voor de specs) hebben we op 'high' gespeeld zonder v-sync. Met deze settings haalde we een mooie 58 tot 74 fps afhankelijk van hoeveel actie erop het scherm was. Dat is een mooie prestatie gezien onze resolutie nu ook niet meteen een van de laagste is. Zonder v-sync hadden we wel last van screen tearing, maar het was dit of een drop naar 30 fps. We hebben ook een paar uurtjes met de console-versie kunnen spelen (PS4) en daar zie je de framerate wel kelderen als je heel wat vijanden op het scherm krijgt en ook nog wat zaken laat ontploffen. Hou daar dus rekening mee.
We hebben nog twee punten die we willen aanhalen en dat is de laadtijd tussen missies en de online connectie. De laadtijden tussen missies kan soms wat oplopen en dan zit je even met de vingers te draaien. De online connectie was redelijk goed een week voor de release, toen we de titel uitprobeerde, maar het afgelopen weekend hadden we veel last van verloren connecties. Op zich geen probleem denken we, aangezien we de offline-mode kunnen aanzetten, maar hier wringt het schoentje. Om een duistere reden werkte dit niet goed en bij elke actie in het menu of in de spelwereld moest men connectie maken met de server.
Wanneer we simpelweg de map wilden bekijken (je hebt geen mini-map), mochten we naar het draaiend wiel kijken om na 30 seconden te zien dat men geen connectie kon maken. Je kan dan kiezen om de offline-mode te gebruiken, maar zodra je weer naar de map wil, gaat men weer een verbinding met de server proberen maken. Een redelijk hekelpunt in onze ogen. Het is dus te hopen dat men dit er snel uit patcht of dat de offline modus werkt zoals de naam het omschrijft.
De uitgever verzekert ons dat de online connectie enkel pre-release was en geen issue meer is nu de game is verschenen. Zo zou je nu dus perfect in de offline modus moeten kunnen spelen zonder bovenstaande problemen.
- Grote wereld
- Explosief
- QTE's zijn weg
- Meer van hetzelfde
- Geen 'echt' verhaal
- Online connectie
- Repetitief op sommige vlakken
- Laadtijden