Star Wars: Battlefront
Star Wars Battlefront
[gespeeld op PS4]
Tijdens de E3 van 2013 werden we voor de eerste maal geteased met de komst van een nieuwe Star Wars: Battlefront. Velen keken dan ook met volle teugen uit naar een lang verwacht vervolg van de reeks. Niet elk nieuws omtrent de titel werd echter met open armen onthaald. Zo zouden space battles bijvoorbeeld afwezig zijn. Star Wars: Battlefront is nu echter verkrijgbaar en we doken er dus volledig in om te bekijken of de game het prijskaartje wel waard en de naam Star Wars wel waardig is.
Enig spoor van een singleplayer campaign ontbreekt volledig bij Star Wars: Battlefront. Ontwikkelaar DICE heeft de focus volledig gelegd op de multiplayer component, al voorziet men wel iets waarmee je ook alleen aan de slag kan gaan: Missions. Missions bestaat uit drie categorieën, namelijk Training, Battles en Survival. Deze modes kan je oftewel solo of met een vriend doorploeteren. Bij Training word je voorgesteld aan de verschillende componten van Star Wars: Battlefront en leer je deze te gebruiken. Zo leer je onder andere vechten met een Hero of vliegen met de X-Wing. De Training kan je samen met een vriend(in) in co-op spelen. Battles laat je toe om de iconische slagvelden uit de films na te spelen. In plaats van enkele opdrachten moet je gewoon een aantal punten scoren. Dit doe je door vijanden te doden en hun emblem op te nemen. Emblemen van teamgenoten kan je ook oppikken om je punten terug te krijgen - Kill Confirmed, iemand? Diegene die het eerst 100 punten haalt, wint de ronde. Voor de start kan je kiezen op welke moeilijksheidgraad je wil spelen en of je dit alleen of tegen een vriend wil spelen. Wij opteren om de moeilijkste graad te kiezen, aangezien deze de meeste weerstand biedt en dus ook speelplezier, want op normal schieten vijanden nog mis al sta je een halve meter voor hun neus.
Het laatste deel van Missions is Survival en hier krijg je de bekende "wave battles" voorgeschoteld. Je wordt verwelkomd met een kleine intro waarna je het even moet uithouden tot men je kan oppikken. In totaal krijg je 15 waves op je bord en deze worden gaandeweg aangevuld met een aantal moeilijkere vijanden. Om de paar golven krijg je ook een AT-ST op je dak en dan is het goed plannen, want dit wandelend laser schietend pantser kan best wel pittig zijn. Wanneer je de verschillende golven overleeft, word je van de planeet gehaald en in veiligheid gebracht. Gedurende de verschillende golven stuurt men Drop Pods naar je toe. De Drop Pods moet je innemen en verdedigen, aangezien vijanden deze kunnen vernietigen. Na een korte periode opent de Drop Pod zich en komen er drie Power Ups uit die je een voordeel opleveren, zoals bijvoorbeeld een Orbital Strike of de Thermal Detonator, die overigens een lust voor ogen en oren is bij ontploffing. Ook deze mode kan je met een vriend in co-op spelen. De moeilijkheidsgraad is ook hier weer wat een puntje. Speel je op de normale moeilijkheid dan is het redelijk eenvoudig en is er geen uitdaging. Speel je op hard dan is het meteen een serieuze stap omhoog en weet je best wat je moet doen, al zal je er met een medespeler en wat communicatie vast wel geraken.
Bij de verschillende Mission categorieeën kan je een aantal sterren verzamelen. Deze hangen af van hoe goed je het doet bij de verschillende opdrachten. Zo heb je bij de Training de eisen om het onder een bepaalde tijd uit te spelen, een bepaald aantal vijanden te doden en meer. Bij de Battles is het dan bijvoorbeeld dat je moet winnen binnen de zes minuten, de vijand niet meer dan 40 punten mag vergaren en meer. Bij de Survival en Battle kan je ook een aantal verzamelobjecten op de map vinden. Vind je deze allemaal, dan mag je hier ook een ster voor verwachten. De sterren verzamelen dient overigens voor meer dan alleen maar je ego te strelen, want je krijgt er ook ervaringspunten voor die doorsijpelen naar je profiel in de multiplayer. De hoeveelheid punten staat iedere keer bij de ster vermeld. Zo kan je uitmaken of het de extra moeite waard is.
Nu komen we bij het stuk waar het bij Star Wars: Battlefront volledig om draait en dat is de multiplayer. Om meteen met de deur in huis te vallen: de game komt zonder server browser, dit zowel op consoles als op pc. De matchmaking wordt volledig automatisch gedaan en zou op basis van level/skill zijn. In hoeverre dit goed werkt, daar hebben we een beetje onze twijfels bij. We moeten wel zeggen dat we geen problemen ondervonden om een server te vinden die vol zat. Het ontbreken van de server browser kan liggen aan het een punt dat we hieronder uitgebreider gaan aanhalen, dus daarover later nog meer. Qua modes mag je je er aan negen verwachten, namelijk Supremacy, Walker Assault, Fighter Squadron, Blast, Cargo, Drop Zone, Droid Run, Heroes vs. Villains en Hero Hunt. Iedere mode heeft een maximum aantal spelers. Dit maximum staat er steeds bij vermeld en het hoogste aantal is 40. Dit lijkt weinig, maar in Supremacy en Walker Assault werkt dit zeer goed en meer spelers zou het in onze ogen breken.
Bij Supremacy krijg je een soort van attack & defend mode. De bedoeling is dat het ene team het volgende punt aanvalt, terwijl je ervoor zorgt dat je je eigen punt achter de linie verdedigt. Neem je het volgende punt over dan schakel je over naar een nieuw aanval- en verdedigingspunt. Diegene die alle punten heeft of de meeste punten na een bepaalde tijd bezit, wint de ronde. Walker Assault brengt de immense AT-AT's naar het slagveld. De bedoeling hierbij is dat het team van het Galatic Empire de AT-AT's veilig over de map brengt naar de rebellenbasis. Het doel van de rebellen is natuurlijk om dit tegen te houden. Dit doe je door Uplink stations in te nemen en te beschermen voor een bepaalde duur. Na een korte periode komt er versterking van uit de lucht die een bom dropt op de AT-AT's en zo zijn schild uitgeschakelt. Erna kan je volledig losgaan met je wapens om de AT-AT's te beschadigen.
Fighter Squadron laat je toe om met de verschillende vliegtuigen, waaronder X-Wings en TIE Fighters, het tegen elkaar uit te vechten. Blast kan je vergelijken met Team Deathmatch en Cargo met een soort Capture the Flag. Bij Drop Zone moet je inkomende Drop Pods veiligstellen. Bij het veroveren van vijf Drop Pods wint je team. Droid Run is een soort van Conquest. Je hebt drie Droids die over de map lopen en deze dien je in te nemen. Een leuke toevoeging is dat deze Droids niet blijven stilstaan op de map, maar in een bepaalde cirkel rondlopen. Bij Heroes vs. Villains zijn er bij elk team drie personen die een Hero of Villain kunnen kiezen. Het team dat als laatste overblijft met zijn Heroes of Villains wint. Als laatste hebben we Hero Hunt en hier kruipt een random speler in de huid van een Hero. De bedoeling is om zoveel mogelijk kills te halen vooraleer de tijd op nul komt te staan. De overige spelers moeten op de Hero jagen en deze doden. Diegene die de Hero doodt, wordt de nieuwe Hero waarop iedereen mag jagen.
To zo ver de multiplayer modes Het lijkt veel, maar eenmaal je de meeste eens gespeeld hebt, zal je snel een favoriet kiezen en daar veelal bij blijven. Eenmaal je een favoriete mode hebt, kom je bij het probleem dat je niet veel mappen ter beschikking krijgt. De game komt met twaalf mappen, maar deze zijn niet voor alle modes beschikbaar. Zo krijgen Supremacy en Walker Assault slechts toegang tot vier mappen. Onze favoriete mode was Supremacy en dan begint het al snel eentonig te worden als je om de vier mappen weer in dezelfde rotatie komt. In onze ogen hadden een paar modes weg gemogen en had DICE zijn tijd mogen steken in meer mappen voor de game. Acht per mode zou al veel beter zijn voor de afwisseling. Modes als Cargo zijn leuk voor even, maar verliezen snel hun meerwaarde. Wij kunnen nu al voorspellen dat er slechts een aantal modes de tand des tijds zal doorstaan en dat zijn Supremacy en Walker Assault met misschien nog een mode waarin je met een Hero of Villain sowieso aan de slag kan gaan, want dat doen mensen nu eenmaal graag. De rest zal een stille dood tegemoet gaan wegens het ontbreken van diepgang of uitwerking. Naast de verschillende modes voorziet DICE je ook met Challenges die je meer Credits kunnen opleveren. Zo moet je drie rondes Supremacy winnen of 75 vijanden doden. Kan je een bepaalde Challenge moeilijk voltooien, dan kan je deze skippen met een aantal Credits.
In tegenstelling tot andere games van DICE krijg je in Star Wars: Batlefront gewoon toegang tot een aantal wapens en je kan deze niet aanpassen met andere vizieren of dergelijke. Je krijgt de wapens zoals DICE ze wil en dat is in onze ogen niet meteen fout. Zo blijf je bij de authentieke sfeer van de Star wars-reeks. Je personage kan je wel wat aanpassen op vlak van gezicht of kostuum, maar daar blijft het ook bij. Bij de Stormtroopers kan je ervoor kiezen om zonder helm te spelen en we moeten toegeven dat dat toch wat raar overkomt. Verder kan je nog wat bonussen meenemen naar het slagveld onder de vorm van Star Cards en Traits. Met de Star Cards kan je een 'Hand' vormen, bestaande uit drie Star Cards. Je hebt twee normale Star Cards die je kan meenemen en een Star Card die Charges nodig heeft. De gewone Star Cards zijn bijvoorbeeld Impact Grenades of een ION Rocket. De speciale Star Cards zijn bijvoorbeeld een Jet Pack. In totaal kan je twee 'Hands' meenemen naar het slagveld, dus je moet goed selecteren, zodat je voorbereid bent op elke situatie. De Charges vind je op het slagveld terug en kan je gewoon oppikken, indien niemand je voor is natuurlijk. Wil je er ineens een aantal aankopen, dan kan je credits gebruiken. De Trait is een voordeel dat je goed kan gebruiken op het slagveld. Zo heb je de Trait die je meer resistent maakt tegen explosieven. Een Trait kan je upgraden op het slagveld door goed te spelen en dit tot een maximum van drie levels.
Op het slagveld vind je ook een pak Power Ups terug. Deze dienen als een voordeel dat je kan gebruiken ten opzichte van de vijand. Zo kan je een Thermal Detonator oppikken, of een Infantry Turret, of nog iets anders. Deze liggen er voor iedereen van je team, dus je moet snel zijn. Ze komen na een tijdje ook wel opnieuw terug, maar niet bepaald op dezelfde locatie. Het is ook random, dus je weet niet van tevoren wat je gaat oppikken. De Power Ups gebruikt ontwikkelaar DICE om voertuigen in het spel te voorzien, waaronder de AT-ST's of de X-Wings. Je moet deze als een Power Up oprapen van het slagveld en dan kan je deze gebruiken. Het is een goede oplossing en zorgt ervoor dat iedereen de kans krijgt om ermee aan de slag te gaan. Spelen als een Hero of Villain gebeurt ook via deze Power Ups en de mogelijkheden voor de rebellen zijn Luke Skywalker, Han Solo of Prinses Leia. Voor de Villains zijn er Darth Vader, The Emperor en Boba Fett. Het geeft een zalig gevoel wanneer je als doodgewone Stormtrooper samen met Darth Vader een aantal vijand aanvalt.
Wat we met Star Wars: Battlefront merken is dat ontwikkelaar DICE zich hier niet op de ervaren speler heeft gericht, maar meer op de casual. Het is redelijk eenvoudig om andere spelers te doden en de wapens geven iedereen een gelijke kans. Na een tijd, wanneer je met betere spelers aan de slag gaat, komt het echter neer op je ervaring met een bepaald wapen. Dit heeft zo zijn voordelen en nadelen, want zo hadden we het gevoel dat we niet altijd de nodige uitdaging kregen. We hebben er ook geen probleem mee dat het zich meer richt op de casual speler, want dit komt de game in zeker zin ook ten goede aangezien iedereen er dan van kan genieten.
Over het algemeen zit Star Wars: Battlefront goed in elkaar. Het nadeel zit wel in de content, want zoals we hierboven al vermeldden heb je niet veel mappen bij bestaande modes. Uiteraard staat de balans ook nog niet helemaal op punt en zal DICE hier nog wat aan mogen sleutelen. Momenteel lijken veel spelers bijvoorbeeld het grootste deel van de Star Cards links te laten liggen en steeds te kiezen voor de Impact Grenade. Dit breekt het spel wat in onze ogen, want overal waar je loopt of staat krijg je granaten op je dak. Dat deze automatisch worden geladen is ook niet meteen een pluspunt, want zo blijft men maar gooien. Voor ons mag de cooldown hier nog een pak hoger en mag de damage naar omlaag, want met één enkele Impact Grenade kan je met gemak een paar vijanden neerhalen. Verder heb je ook een aantal Star Cards die wat overpowered zijn. Zo heb je de Scan Pulse die doorheen alles heen op vijanden scant en deze toont aan iedereen van je team. De spawnpoints zijn ook nog niet helemaal optimaal. Deze zijn al beter sinds de bèta, maar je kan nog steeds achter de vijandige linie geraken en het andere team zo 'spawnrapen'. Er waren ook momenten dat vijanden net achter of voor ons spawnden.
Op audiovisueel vlak valt er niet veel te vertellen buiten petje af en een diepe buiging voor DICE. De omgevingen zien er subliem uit en zijn tot in de kleinste details afgewerkt. Dit geldt ook voor de wapens en voertuigen. De omgevingen stralen echt de Star Wars-sfeer uit en er waren veel momenten waar we even stil stonden en genoten van de omgeving. Je kan ook zonder problemen on-the-go wisselen tussen first person en third person. Bij DICE konden we ook nooit klagen over de audio en dat is bij Star Wars: Battlefront niet anders. De geluiden klinken zoals je dat zou hopen en lijken zo uit de films te komen, en het geluid van een Thermal Detonator is het mooiste wat we in een ronde kunnen horen. Als we toch een minpunt moeten aanhalen, dan is het de stem van Darth Vader die het legendarische personage niet helemaal goed weet neer te zetten. Spijtig, want anders kreeg men quasi een perfecte score op vlak van geluid. Verder hebben we ook niet meteen game breaking bugs tegengekomen, buiten die van onsterfelijkheid, en blijkt de algemene server structuur het zonder problemen aan te kunnen. Kortom: audiovisueel prachtig, maar daarmee alleen heb je natuurlijk nog geen perfecte game.
Rogue One: Scarif
Met de filmrelease van Rogue One: A Star Wars Story krijgen we de laatste uitbreiding voor Star Wars: Battlefront, genaamd Rogue One: Scarif. Met een prijskaartje van 14,99 euro behoudt uitgever EA de prijs van de vorige uitbreidingen, maar is dit het wel waard.
Zoals de titel het wel doet vermoeden, krijgen we met Rogue One: Scarif wat nieuwigheden vanuit de nieuwe film. De nieuwigheden bestaan uit twee Heroes, een nieuwe map, nieuwe wapens, een nieuwe mode, nieuwe voertuigen en nieuwe Star Cards. Om te beginnen krijgen we de nieuwe map Scarif waar je kan vechten in de jungle, op het strand of in de ruimte. Wanneer je voor de eerste maal voet zet op deze map ben je toch wel even stil van de pracht die ontwikkelaar DICE wist neer te zetten.
De map ziet er geweldig uit en je krijgt meer licht en kleur te zien. Het was geweldig om van de ene zandbank naar de andere te lopen, terwijl je door helder zeewater je een weg baant. Dit is ook bij de jungle het geval, waar je kleurrijke fauna op je scherm krijgt. Bij de jungle worden er dan wel stukjes pad afgesloten met dichte planten waar je niet doorheen kan lopen. Met de nieuwe mode krijg je ook toegang tot ruimtegevechten boven de planeet Scarif, waar het gevecht start rondom de Shield Gate.
De nieuwe mode, genaamd Infiltration Mode, laat je toe om het gevecht te beleven in verschillende stappen. Je kan dit een beetje vergelijken met de voorgaande uitbreiding, waar een gevecht ook in verschillende stappen werd aangeboden. Zo begin je aan de Shield Gate waar je in de ruimte moet vechten om doorheen de Shield Gate te geraken. Hier kan je dan ook meteen gebruikmaken van het nieuwe voertuig, de U-Wing. Na deze stap ga je over naar Scarif, waar je enkele scenes van de film kan naspelen. Zo moet je bijvoorbeeld voor afleiding zorgen door een van de twee schepen op te blazen, data door te sturen, een assault met Walkers af te stoten en meer. Je krijgt twee soorten van deze scenarios.
Twee personages vanuit de flim maken ook hun opwachting in de uitbreiding. Die eer is weggelegd voor Jyn Herso en Orson Krennic. Spijtig genoeg hebben we nooit de kans gekregen om aan de slag te kunnen met deze personages. Uiteraard krijg je ook nog twee nieuwe wapens en enkele Star Cards om je bij te staan in het gevecht.
- Audiovisueel prachtig
- Star Wars-sfeer
- Iconische gevechten naspelen
- Switch first/third-person
- Grenade-spam
- Algemene balans - OP Cards
- Weinig feitelijke content
- Stem Darth Vader