Football Manager 2016
Football Manager 2016
De release van een nieuwe Football Manager is een hoogdag voor de grote voetbalfans. Het is één van die weinige games die zelfs niet-gamers spelen. Langs de andere kant is er dan weer een hele grote groep die nooit heeft gesnapt wat er zo leuk is aan het kijken naar heel wat cijfertjes en statistieken.
Sports Interactive, de ontwikkelaar achter Football Manager, heeft eigenlijk jaren geleden al gevonden hoe ze hun spelletje in elkaar moeten steken. Daardoor is er de laatste jaren eigenlijk niet zo bijzonder veel meer veranderd. Hier en daar worden bepaalde zaken aangepast, maar de echt grote wijzingen laten ze al een tijdje achterwege. Dat is ook zo in Football Manager 2016. Op vlak van pure gameplay is er bijna niets veranderd. Dat is geen kritiek, verre van. Wij zijn immers fan van de manier waarop Football Manager speelt en waarom zou je daar mee knoeien. Dat wil niet zeggen dat er niets nieuw is, want dat zou dan weer wel vrij belachelijk zijn.
Managers die houden van diepgaande analyses, die zullen blij zijn te horen dat Football Manager en Prozone de handen in elkaar hebben geslagen. Prozone is een statistiekenbureau dat zich voornamelijk bezig houdt met sportwedstrijden. Daardoor kan je nu de wedstrijden van je spelers tot in de puntjes uitpluizen. Scoort je spits wat weinig? Dan kan je nu ontdekken wanneer hij de ballen wel in doel knalt en het spel van je ploeg indien nodig aanpassen. De statistieken van Prozone zorgen er voor dat virtuele managers opnieuw enkele extra uurtjes zullen spenderen aan het analyseren van hun team.
Een ander punt waar echte managers veel tijd in steken, is het ontwikkelen van varianten voor vrije trappen. Dankzij de nieuwe set-piece creator kan je dat nu ook in Football Manager. Het nieuwe systeem maakt het eenvoudiger om zelf te bepalen wat elke speler moet doen tijdens een vrije trap. Zowel offensief als defensief bepaal jij de juiste tactiek.
De wereld van het voetbal is natuurlijk ook goed voor heel wat heisa in de media en Football Manager 2016 probeert op alle vlakken de communicatie met de media, je spelers en het bestuur te verbeteren. We weten dat heel wat spelers geen fan zijn van de persconferenties, dus het is goed dat Sports Interactive er aan blijft werken, maar echt overtuigd zijn we nog altijd niet. Voortaan kan je trouwens ook je eigen virtuele manager maken, die naast de zijlijn het team zal aanmoedigen. Het is vooral een cosmetisch extraatje en de mogelijkheden zijn nog sterk beperkt, maar we moedigen het wel aan. Het zorgt opnieuw voor een extra tikkeltje realisme.
Football Manager 2016 heeft dan misschien niet de grote vernieuwingen toegevoegd op vlak van gameplay, er werd wel gewerkt aan het uitbreiden van het aantal modi. Om te beginnen is Football Manager Touch nu inbegrepen in de pc-versie van het spel. Wie de tabletversie koopt, die kan gebruik maken van de cross-save, zodat je altijd en overal aan de slag kan als manager. Wie Football Manager Touch op zijn tablet wil spelen, zal wel nog moeten wachten tot het einde van dit jaar.
Grotere vernieuwingen zijn de Football Manager Maak een club en Football Manager Fantasy Draft. Beide modi hebben een aantal gelijkenissen, maar zijn toch verschillend genoeg om ze allebei in het spel te steken. Maak een club spreekt gedeeltelijk voor zich. Je kiest een club uit en past die aan naar je eigen wensen. Je kan de naam veranderen, de truitjes, het stadion en ga zo maar door. Enkel de reputatie, de competitie waarin het team speelt en de financiën kan je niet veranderen. Daarvoor zal je de in-game editor moeten aanschaffen.
Je kan ook je volledige spelerskern vernieuwen. Daarvoor moet je wel rekening houden met het budget van het team. Begin je dus met een klein team, dan kan je niet de grootste spelers aantrekken. Je kan ook eigen spelers maken en die toevoegen. Hoe beter ze zijn, hoe meer ze op je budget zullen wegen.
Ook in Fantasy Draft kan je een eigen club in elkaar steken, al speel je hier wel online tegen vrienden. Daarbij kan je kiezen voor een soort beker met maximaal 32 teams, een competitie van maximaal zes ploegen of een competitie waarin twee ploegen vijf keer tegen elkaar spelen. Voor de start van een competitie zal je geconfronteerd worden met een draft, zoals we die kennen van de Amerikaanse sporten.
Je kan op voorhand instellen hoe groot het budget van de ploegen is (28, 70 of 350 miljoen euro) en op basis daarvan moet je een team samenstellen. Elke speler krijgt maar beperkte tijd om een speler te kiezen en daarna gaat de beurt naar de volgende speler. Fantasy Draft is een heel interessante mode, omdat het een compleet andere manier van werken is. Bovendien zorgt het al voor de start van de competitie voor flink wat rivaliteit tussen de verschillende managers. Het zal immers meer dan eens voorvallen dat iemand vlak voor je neus met een bepaalde speler gaat lopen.
- Fantasy Draft
- Maak een club
- Geen onnodige vernieuwingen