Chibi-Robo! Zip Lash
Chibi-Robo! Zip Lash
Chibi-Robo is zowel letterlijk als figuurlijk een van de kleinere mascottes van Nintendo en kent niet echt consistentie in het bepalen van de genres van zijn videogames. In Chibi-Robo! Zip Lash voor de 3DS-systemen gaat hij voor het eerst op avontuur onder vorm van een 2,5D sidescrolling platform-game.
Het verhaal begint iets origineler dan vele andere platformers. Aangezien er geen sprake is van een Robo-prinses, gaat Chibi-Robo erop uit voor een doel dat ons allen aangaat: de strijd tegen aliens die de grondstoffen van de planeet aarde bedreigen. Hij wordt bijgestaan door Telly, zijn vriend in de vorm van een televisie, die hem voorziet van uitleg gedurende het hele spel en daarbij geluiden produceert die in ongeveer dezelfde categorie vallen als die van Navi in The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Voor degenen die het spel niet hebben gespeeld: de geluiden zijn hoogst onaangenaam en werken snel op de zenuwen.
Hoe gaat het spelen zelf in zijn werk? Je speelt dus als het slechts tien centimeter grote robotje om het einde van een level te bereiken. Je beschikt over twee krachten, beiden gebaseerd op de stekker die aan Chibi-Robo is gehecht: Whip Lash en Zip Lash. De eerste stelt je in staat om met snelle zweepslagen vijanden te verslaan, hoogtes te bereiken en blokken te verbrijzelen. Door hem te als lasso boven je hoofd te zwieren kan je zelfs tijdelijk zweven. Met Zip Lash haal je grotere krachten en een meestal langere kabel boven, die Chibi-Robo in staat stellen om grotere obstakels uit te schakelen, grotere afstanden te overbruggen en vele puzzels op lossen. Beide vormen starten met een bereik van 15 centimeter, maar de Zip Lash kan worden verlengd tot maar liefst drie meter. Na een level te hebben uitgespeeld verlies je echter steeds je vooruitgang van deze kabels, dus je start steeds opnieuw op 15 centimeter. Ergens is dit wel goed uitgedacht, want hoewel niemand zijn upgrades graag verliest, konden de ontwikkelaars de speler niet zomaar steeds aan een level laten beginnen met de kracht om alle puzzels op te lossen. De gameplay mechanics omtrent deze Whip- en Zip Lash zijn best verfrissend en werken wel naar behoren.
Naast algemene vooruitgang in levels levert het oplossen van puzzels je niet alleen upgrades op, maar ook bepaalde verzamelbare objecten: munten die je kan gebruiken om voorwerpen te kopen die je kunnen helpen bij het avontuur, nóg kleinere robotjes, speciale grotere munten en zelfs snoep. Wat dit snoep betreft: het gaat niet zomaar om snoep, het gaat om snoep dat uit onze echte wereld afkomstig is. Zo moet je tijdens het spelen van deze game niet raar opkijken als je plots Mentos of PEZ uit een schatkist sprokkelt, al deden wij dat toch wel. Op zich is het gebruik van product placement niets nieuws en hoeft het zelfs niets slechts te betekenen voor een game. In deze game lijkt het echter niet helemaal op zijn plaats en duidt het ogenschijnlijk enkel op reclame. Bovendien worden de wezens waaraan je het snoep geeft overdreven enthousiast wanneer je het hen overhandigt, waarbij ze er een te lange uiteenzetting over geven.
Dat doet niet veel goeds voor het tempo van deze titel, dat voor een 2D platformer sowieso al te laag ligt. Zo worden er tevens onnodig veel pauzes ingelast voor vreugdedansjes en korte cutscenes zowel vóór als na het oplossen van zelfs de simpelste puzzels. De camera beweegt dan heel traag richting de plaats waar een deur open of dicht gaat, wat de gameplay toch enigszins hindert en storend inwerkt op het tempo van de game.
Chibi-Robo! Zip Lash kent voorts nog enkele mechanics die precies niet volledig goed uitgewerkt zijn: doorheen de levels, die zich overigens op de verschillende continenten (vreemd genoeg uitgedrukt in “werelden”) van onze planeet afspelen, komt je allerlei recycleerbare objecten tegen. Een druk op de A-knop is genoeg om ze op te nemen, om ze dan later te kunnen recycleren in een generator die ervoor zorgt dat je je batterijniveau kan opladen, wat min of meer de tijd weergeeft die je resteert in een level. Door je stekker in een stopcontact te pluggen, die blijkbaar op de meest willekeurige plaatsen alomtegenwoordig zijn op aarde, kan je dus je tijd weer “opladen”. Daardoor verliest de game echter een beetje van haar uitdaging, aangezien de generator al heel gemakkelijk kan opgeladen worden tot hogere niveaus dan je ooit zal nodig hebben.
Uitdaging kan deze titel nochtans wel gebruiken, want de vijanden die je tegenkomt zijn allerminst moeilijk te verslaan en het platformen vereist vaker vernuft dan behendigheid. Nood aan vernuft is uiteraard niet zo erg wanneer we over een puzzel platformgame spreken, maar dat hoefde geen reden te zijn om het platformen zelf simpel te houden. Wat wel enigszins uitdagend is en meteen ook voor wat afwisseling zorgt, zijn de speciale levels en gevechten met bazen. Elk gebied bestaat uit zes levels, waarvan een speciaal waarin je gebruik maakt van een of ander soort voertuig om verder te geraken. Sommige ervan verlopen echter wat stroef en hadden wat beter uitgedacht kunnen worden, andere laten qua besturing wat te wensen over. De gevechten met bazen zijn wel leuk en origineel uitgedacht, want zo zal je in Oceanië bijvoorbeeld te maken krijgen met een mechanische kangoeroe.
De laatste vreemde mechanic en meteen een van de grootste struikelblokken van de game is de manier waarop je bepaalt wat het volgende level wordt dat je zal spelen. Men heeft ervoor gekozen om de speler enige “vrijheid” te geven bij het bepalen van diens pad. In plaats van in een rechte lijn vooruit te gaan op de wereldkaart, verschijnt er aan het einde van een level immers een “Destination Wheel”. Dit is een soort roulette die op de kaart van het gebied bepaalt hoeveel vakjes je vooruit zal gaan in de cirkel van zes levels. Heb je na het eerste level een 3, ga je dus meteen naar level 4. Heb je dan echter opnieuw een 3, moet je terug naar het eerste level, terwijl je de andere gewoon overslaat. Gelukkig kan je deze roulette zelf beïnvloeden door met je verzamelde muntjes tegels te kopen die er andere cijfers op plaatsen… maar dan gaat het hele nut van dit systeem opnieuw verloren. Creativiteit heeft helaas niet altijd succesverhalen tot gevolg.
Wat het audiovisuele betreft: het “stemacteerwerk” in deze game laat toch wat te wensen over. De deuntjes die op de achtergrond spelen zijn niet erg memorabel, maar passen wel goed in het speelse sfeertje dat in dit spel overheerst. Het geheel is immers erg charmant en schattig; hoe kan het ook anders met een protagonist zo groot als je wijsvinger? De manier waarop verschillende zaken in levels worden verzameld, het sfeertje en zelfs de manier waarop je tijdelijk door de lucht kan zweven deden ons eigenlijk een beetje denken aan Yoshi’s Island games. Grafisch is het spel niet slecht; alles ziet er wel degelijk uit, maar niet honderd procent opgepoetst.
Wat tot slot nog het vermelden waard is, is dat deze game apart of in bundel met een speciale Chibi-Robo Amiibo kan verkregen worden. Dat impliceert natuurlijk dat deze game Amiibo ondersteunt; zowel de nieuwe, als bestaande van andere personages. Zo krijg je een bonus van verzamelbare munten (die onder andere gebruikt worden voor het kopen van voorwerpen die je kunnen helpen) bij het gebruik van een andere amiibo.
Bij het plaatsen van de Chibi-Robo Amiibo op het NFC-veld van het touch screen worden twee bijzonderheden ontgrendeld: enerzijds krijg je toegang tot een automaat die je toegang verschaft tot het verkrijgen van beeldjes. Als je een beeldje wilt krijgen, kost je dat 50 muntjes, maar je kan zowel je andere Amiibo gebruiken, als (met gemak) op zoek gaan naar deze muntjes tijdens het spelen, om deze te kopen. Bovendien kan je na het scannen van de Chibi-Robo Amiibo een speciale vorm Chibi-Robo vorm gebruiken, waarmee je sneller loopt en meer leven hebt. Daarom loont het toch ietwat de moeite om het pack aan te schaffen en deze schattige Amiibo bij de hand te houden wanneer je de game speelt.
- Whip- en Zip Lash
- Charmant
- Sommige speciale levels en bazen
- Te laag tempo
- Weinig uitdaging
- Gebruik van product placement
- Enkele bedenkelijke mechanics