DriveClub Bikes
DriveClub Bikes
De start van DriveClub was niet geheel vlekkeloos, zelfs een aantal maanden na de release. Gelukkig wist ontwikkelaar Evolution Studios de grote problemen van de baan te schrapen en kregen we tal van updates die er een speelbaar geheel van wisten te maken. Denk daarbij maar aan prachtige weerseffecten en de vele content-updates die ondertussen zijn gepasseerd. Evolution Studios heeft echter nog wat meer in petto, want DriveClub Bikes werd tijdens Paris Games Week aangekondigd en meteen ook uitgebracht.
Deze keer schuiven we de tweewielers onder onze kont en gaan we aan de slag met een nieuwe Tour met in totaal zes verschillende Trophies: Norway, India, Japan, Chile, Scotland en Canada. Elk van deze evenementen heeft voorafgaand 6 kleine races om zo aan het nodige puntentotaal te geraken om de grote Trophies te spelen. Zoals in de basisgame kan je weer sterren verzamelen bij elke race door opdrachten tijdens de race tot een goed einde te brengen, gaande van eerst over de meet komen, een rondje binnen een bepaalde tijd rijden en meer. De kleinere races leveren 3 sterren op, maar de grote Trophy races hebben ook subopdrachten waarmee je zelfs 9 sterren kan halen. Bij elke race vind je ook weer de verschillende statistieken terug van spelers uit je vriendenlijst, waardoor de competitie tussen vrienden weer wordt aangescherpt.
Uiteraard ben je niks zonder het gepaste voertuig en dus werden er 12 verschillende motoren virtueel in elkaar gestoken. De gekendere merken uit de industrie (Ducati, BMW, Yamaha, Honda, Kawasaki, ...) zijn allemaal van de partij. Je zal het echter wel met de huidige tracks moeten stellen, want men heeft geen nieuwe circuits toegevoegd, iets wat we toch wel een gemiste kans vinden. Verder mag je alle herkenbare modi verwachten, met uitzondering van de Skill-mode.
In DriveClub Bikes dient deze modus om trucjes uit te voeren: rij met een bepaalde snelheid om vervolgens een Wheelie (op je achterwiel) en Stoppie (enkel op je voorwiel) uit te voeren. Als je daarbij voldoende punten wil sprokkelen, ga je toch eventjes moeten oefenen, omdat het een totaal andere balansoefening is die je sowieso niet eerder had in DriveClub.
De handeling van een motor is uiteraard anders dan die van een wagen en dit voel je goed wanneer je voor de eerste maal op een motor kruipt. Het is namelijk even wennen om jezelf in de bochten te "leggen", al geeft het een immens goed gevoel om over het asfalt te scheuren, aangezien het gevoel van snelheid er zeer zeker in zit - zeker als je ook nog eens rekening houdt met de weerseffecten.
Wat we wel spijtig vinden is dat je bij een ongeluk gewoon een scherm voorgeschoteld krijgt en dan meteen terug op de baan verschijnt. Geen spectaculaire botsing zoals bij DriveClub wel het geval was. Als je dan een reset voorgeschoteld krijgt als je zacht tegen de vangrails tikt, terwijl je bij zwaardere botsingen plots wel mag blijven gaan, dan is dat wel sneu. Dat is des te vervelender als je met andere spelers dicht bij elkaar zit en elkaar dus onvermijdelijk eens "tikt" met een penalty als gevolg.
Grafisch en qua geluid zit de game op het niveau van de basisgame en die was op beide vlakken zeer sterk, geweldig zelfs. Jammer is wel dat de hoeveelheid events en motoren niet zo denderend hoog is (wat gelukkig ook wordt gereflecteerd in de prijs), maar we hadden toch net iets meer willen zien. Desondanks het feit dat het allemaal ook nog wel goed speelt, valt het geheel misschien net iets te beperkt uit.
- Snelheidsgevoel
- Andere ervaring t.o.v. wagens
- Handeling
- 'Droge' reset bij een crash
- Geen nieuwe tracks
- (Mocht iets meer motoren/events)