Grand Ages: Medieval
Grand Ages: Medieval
[geschreven door Gmel]
Even meteen met de deur in huis vallen: realtime strategy binnen een Middeleeuwse setting… we krijgen een déjà vu. Warcraft, Stronghold en Age Of Empires zijn nog maar enkele namen waaraan je misschien prompt denkt binnen dit genre en deze setting. Is Grand Ages: Medieval de zoveelste realtime strategy game of gaat deze weg van de platgereden paden?
De studio Gaming Minds heeft in elk geval al een indrukwekkend portfolio uitgebouwd rond het RTS-genre door games zoals Rise of Venice, Port Royale 3 en Patrician IV. In deze game start je als simpele burgemeester van een stadje die de ambitie heeft om heel Europa over te nemen. Zonder het verhaal te willen spoilen neemt het verhaal je mee over de hele wereld en bij de campaign ontdek je al snel waar het allemaal om draait: het ruilen van goederen neemt een cruciale rol in bij het slagen of falen van je missie.
Elke stad heeft zijn eigen specialisatie in materialen en welke dat zijn, hangt af van de ligging op de wereldkaart. Bij de zee zal je eerder vis kunnen vangen, bij een bos hout, op velden honing of pelsen van dieren en ga zo maar door. Elk materiaal heeft bovendien een bepaalde marktwaarde, die per stad en tijd kan verschillen. Een stad die een bepaald product nodig heeft, zal meer geld betalen als je het kan leveren. Meer geld betekent dan weer meer productie van materialen en meer units die je helpen je rijk uit te breiden.
Door allianties te smeden met andere steden krijg je meer mogelijkheden om handel te drijven en kan je daardoor meer producten vinden en verkopen. Op zich komt het er op neer om genoeg geld te bieden of offers te maken met een stad om ermee te kunnen ruilen. Meer valt daar niet over te vertellen. Je kan natuurlijk niet handelen met je concurrenten, dus hou daar ook rekening mee. Dat systeem is dus eigenlijk hetgeen je voortdurend doet, om zo je inkomsten positief te houden en dat zorgt al snel voor een gevoel van herhaling.
De traders/handelaars kunnen op automatische piloot ruilen tussen de steden langs een route die je zelf bepaalt. Nieuwe steden ontdek je met een scout en daarna kan je beginnen onderhandelen. Je bouwteam zorgt voor een optimale weg tussen de steden en met de settler maak je zelf nieuwe steden in functie van de producten die je in die regio kan maken. Uiteraard heb je ook een 16-tal verschillende types vechters om andere steden en vijandelijke units te bestrijden, maar de grote focus is en blijft op het handelen. Leuk detail is dat de vechters verschillende wapens dragen afhankelijk van het land waarin ze opgeleid worden. In Frankrijk en Polen kan je ridders opleiden, in Duitsland hebben ze dan weer andere wapens en armors.
Grand Ages: Medieval voelt vaak aan alsof je een bedrijf runt zonder enige kennis van bedrijfsbeheer of ervaring. Als het slecht gaat, dan neem je bepaalde beslissingen en hoop je maar dat ze snel een positief effect zullen hebben op de opbrengsten. Zo zijn je units gedemotiveerd en weigeren ze te vechten bij een tekort aan financiële middelen, iets wat zeker in het begin aanvoelt als een tocht door het donker en dat komt vooral door de zwakke gebruikersinterface: het is allemaal zo goed verstopt. Geduld is hierbij je grootste vriend, maar het had dus allemaal wel wat beter gepresenteerd kunnen worden zodat het tempo iets hoger kon liggen.
Naast de campaign heb je ook nog een open game en online multiplayer. Bij de open game speel je offline tegen de computer, maar deze verschilt niet veel met de campaign. Om heel eerlijk te zijn hebben we de andere stand, multiplayer niet kunnen testen: we probeerden al enkele dagen om met andere gamers te connecten, maar weinig mensen lijken het spel online te spelen. Jammer, want een multiplayer voor 8 personen had wel voor de nodige dynamiek kunnen zorgen.
- Sterke tradingmechanieken
- Mooie cutscenes
- Stap voor stap tutorial
- Beperkte replayability door constant hetzelfde
- Slechte gebruikersinterface
- Komt heel traag op gang
- Bij een negatief saldo moeilijk
- om snel terug overeind te komen