WRC 5
WRC 5
[gespeeld op pc]
De WRC franchise heeft in zijn vijftienjarig bestaan al elf games voortgebracht die ontwikkeld werden door drie verschillende studio’s. Met WRC 5 komt daar nu een twaalfde spel en een vierde ontwikkelaar bij. Het vrij onbekende Kylotonn is hiermee aan zijn eerste racegame toe. Een beginner die plots met een officiële licentie aan de slag kan, belooft zelden veel goeds. Hopelijk kunnen de Fransen een uitzondering op de regel zijn.
Op zich heeft WRC 5 alles wat je van een rallyspel kan verwachten: de officiële locaties, teams en piloten maken allemaal hun opwachting. Het rijmodel bewandelt een gulden middenweg tussen arcade en simulatie. De grip is geloofwaardig, het schademodel degelijk en functioneel en de stages voelen goed aan zonder al te uitdagend te zijn. Hoe meer hulpopties je inschakelt, hoe makkelijker en meer arcade het allemaal wordt, maar het uitschakelen van diezelfde opties laat het spel nooit erg ver richting realisme drijven. Een goede combinatie voor wie wel graag het gevoel van rally rijden wilt ervaren, zonder zich er echt in te verdiepen.
Je zou dus kunnen stellen dat dit een goede start is voor het eerste racespel van een studio, maar er zijn toch wel heel wat storende elementen die vermoedelijk vooral te wijten zijn aan een gebrek aan ervaring. Er zijn op het moment van schrijven nog best wel wat bugs in het spel. Nu en dan crashte het spel plots naar de desktop, gevolgd door een bugmeldprogramma dat op zijn beurt òòk crasht. Ook de physics hebben soms vreemde kuren waardoor het vaak lijkt of je wagen ineens veel te licht is, of hij soms tientallen meters de lucht in gekatapulteerd wordt als je een kleine hobbel raakt. Het is zeker niet zo dat je hier om de haverklap mee te maken krijgt, maar als je net bezig bent met een goede tijd te rijden, kan het wel heel frustrerend zijn.
Verloren tijd, veroorzaakt door een bug of door je eigen fouten, kan je gelukkig wel rechtzetten door gebruik te maken van een checkpoint systeem. In veel racegames kan je tegenwoordig de tijd terugspoelen om één foutje niet je hele race te laten vergallen, maar in WRC5 heeft men voor een vast checkpointsysteem gekozen waarbij je tijdens een stage een beperkt aantal keren terug kan keren in de tijd en op zo’n punt kan herbeginnen. Het kan natuurlijk een bewuste keuze geweest zijn, maar het lijkt er eerlijk gezegd op dat men dit vooral gedaan heeft omdat het een technisch makkelijker oplossing is dan in real time het spel terugspoelen.
Daarbij komt dan ook nog dat je op zo’n checkpoint vanuit stilstand moet vertrekken, wat toch ook al weer enkele seconden tijdverlies betekent. Aangezien een stage rond de vijf minuten duurt, is het dus nog altijd verstandiger om gewoon de race opnieuw te beginnen. Opnieuw kan men hier voor gekozen hebben om de speler toch op één of andere manier te bestraffen voor het gebruik van zo’n checkpoint, maar ons lijkt het eerder zo dat het spel niet veel meer kan doen dan gewoon de auto op een bepaalde positie terugzetten en de timer terug op een bepaalde tijd te zetten.
Uiteindelijk maakt dit systeem, zeker in de carrière modus, bijzonder weinig verschil aangezien je echt bijna elke stage zal beëindigen met een voorsprong van een kleine seconde op de tweede piloot. Dus als je nu de perfecte race rijdt of aankomt met een nauwelijks rijdend wrak dat nog maar één versnelling kan gebruiken: het tijdsverschil is altijd minimaal. Rubberbanding is een bekend concept in games, maar zelden levert het dit soort absurde rondetijden op.
Verder zijn er ook nog heel wat andere minder kritische, maar toch vervelende bugs die mits wat meer ervaring, tijd of budget makkelijk verholpen hadden kunnen worden. Zo is er wel een goed schademodel, maar lijkt de schade soms niet overeen te komen met waar je wagen effectief geraakt werd. Eens je trouwens heel wat schade opgelopen hebt, zal je co-piloot ook om de haverklap één van zijn drie zinnetjes uitspreken die hij normaal gezien bij een crash moet zeggen. Ook de kritische instructies over het circuit die van je co-pilo(o)t(e) moeten komen, zijn zelden optimaal.
Soms krijg je informatie over een bocht tientallen meters op voorhand, een andere keer krijg je ze pas halverwege de bocht en als je echt pech hebt zal er een hele sliert instructies na elkaar afgerateld worden voor de komende tien bochten, die je dan maar moet zien te onthouden. Als je echter de camera omdraait en naar je passagier kijkt wordt het al snel duidelijk waarom die zo vreemd is, hij zit namelijk permanent te trillen alsof hij in een opgevoerde massagestoel zit.
Meer vreemde beslissingen vind je in de zogenaamde rallyschool. Hier moet je een aantal typische rallytechnieken onder de knie krijgen, maar het belangrijkste element om te bepalen of je een stukje weg “goed” aflegt, is hoe goed je de ideale rijlijn kan volgen. Als er echter één racesport is waarin de ideale rijlijn heel relatief is, is het rally wel. Enkele seconden afwijken van de lijn is al voldoende om te buizen, ook al leg je het parcours veel sneller af dan nodig. Wat dit nog erger maakt, is dat je de volgende les niet mag volgen tot je slaagt. Opnieuw een probleem dat waarschijnlijk nooit had bestaan mits wat meer ervaring van de ontwikkelaar.
Ook grafisch is WRC 5 niet echt slecht, maar het lijkt iets dat eerder op de vorige generatie consoles thuishoort (waar het overigens ook verkrijgbaar is). Het is niet lelijk te noemen, maar onder de indruk zal ook niemand zijn. Hoewel het op pc een zeer solide framerate heeft, zijn er toch wel vaak textures die vrij laat tevoorschijn komen, net zoals gras dat je letterlijk voor je neus ziet groeien. Zeker in een rally spel waar je zicht vaak niet verder reikt dan de volgende bocht, zijn dergelijke problemen moeilijk te verdedigen. Het motorgeluid is op zich niet slecht, maar het lijkt erop dat men gewoon het geluid van enkele motoren zodanig manipuleert dat het voor de verschillende wagens telkens net iets anders lijkt, wat er voor zorgt dat het geluid nooit echt bij de wagen lijkt te passen.
- Rijden voelt goed aan
- Gulden middenweg tussen arcade en realisme
- Bugs
- Matige afwerking