Super Mario Maker
Super Mario Maker
Het originele Super Mario Bros. viert zijn 30ste verjaardag dit jaar en inmiddels is de reeks een gevestigde waarde geworden; Mario lijkt het platformgenre niet alleen te domineren maar ook te definiëren. Nu komt Nintendo met Super Mario Maker, een bijzonder spel waarin de gameplay niet alleen gespeeld, maar ook - en vooral - kan gecreëerd worden.
Wanneer de game wordt opgestart kan men meteen kiezen tussen bouwen en spelen. Heb je eens zin om zelf wat levels te maken en met de community te delen, dan ga je voor bouwen. Wil je zien wat de community voor jou heeft gefabriceerd, dan kies je voor spelen en dan kan je in een nieuwe modus aan de slag. Speciaal voor deze game werden immers speciale modi ontwikkeld, waarin je ofwel 10 ofwel 100 levens krijgt en levels krijgt voorgeschoteld die niet van jouw hand afkomstig zijn. Een verhaallijn hoef je niet te verwachten, maar Nintendo erkent zijn eigen monotonie in Super Mario Maker door de speelmodus droogweg te starten met “de prinses is ontvoerd”, waar het drie decennia lang eigenlijk altijd ook al om ging. In deze speelmodi maak je kennis met levels ofwel van de community, die je een ster kan geven, opslaan en eventueel voorzien van een reactie, ofwel van de ontwikkelaars, die je inzichten van echte makers kunnen verschaffen en automatisch worden opgeslagen.
Waar Super Mario Maker echt om draait is natuurlijk het maken. Levels bouwen is de leus van deze game en men heeft getracht om in dat proces vrijheid en plezier als topprioriteiten te behouden. Je krijgt echter niet meteen al het gereedschap om levels te bouwen; het neemt iets meer dan een week in beslag om alles vrij te spelen als je iedere dag een vijftal minuten levels gaat/probeert te ontwerpen. Op die manier heeft de speler tenminste een reden om terug te blijven keren naar de game en er tijd in te steken, wat niet evident is voor een spel dat eigenlijk geen echt doel voor ogen heeft. Op lange termijn is het echter aan de speler om te weten of hij echt gemotiveerd zal zijn om vaak naar het spel terug te grijpen. Geniet je van community-based games, waarin jouw eigen creativiteit en het aftasten van andermans grenzen de kern vormen, dan is dit zeker iets voor jou. Wil je echter een spel dat je echt kan uitspelen om het gevoel te hebben dat je het achter de rug hebt, dan kan je met Super Mario Maker van een kale reis terugkomen. Met deze titel ben je nooit echt helemaal klaar; met die reden is het natuurlijk ook ontwikkeld, maar het is toch een gevoel dat vele gamers nastreven.
Dat neemt uiteraard niet weg dat er wel voldoening is bij het uitspelen van levels van andere spelers. Veel gamers hebben immers de ultieme uitdaging op het oog wanneer ze een eigen creatie willen gaan uploaden. Dat is dan ook iets dat je bij Super Mario Maker altijd in het achterhoofd moet houden: jijzelf mag dan nog zoveel levels bouwen die steek houden en met niet al te veel moeite kunnen uitgespeeld worden, dat wil niet zeggen dat anderen dat ook zullen doen. Geregeld zal voldoende uitdaging worden voorgeschoteld die zelfs veteranen hun haren kunnen doen uittrekken.
Dat brengt ons bij een ander aspect van deze titel: veteranen halen hier hoe dan ook meer plezier uit. Ben je een creatieve ziel? Goed, dan kan je dit soort game wel smaken. Ben je een Mario-fan? Fantastisch, dan is dit zeker iets voor jou. Maar ben je een Mario-gamer van het eerste uur, dan is deze game je op het lijf geschreven. Bij het maken van levels ben je immers vrij om gekende voorwerpen te gebruiken, gaande van question blocks tot bewegende platformen, maar dat is lang niet alles: je kan power-ups en vijanden plaatsen en combineren, verschillende soorten levels bouwen (klassiek, ondergronds, kastelen en meer) en als de kers op de taart - en in onze ogen de beste optie in het hele spel - kiezen tussen verschillende stijlen die Mario-games in het verleden te bieden hebben gehad, van de op en top retro Mario tot de recentere Mario.
Tijdens het bouwen kan je dus altijd vrij schakelen tussen de stijlen van Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. Vandaar dat echte fans hier dan ook sowieso de beste ervaring uit zullen putten. Het consequent zijn, de monotonie en klassieke formule die Nintendo decennialang voor de reeks heeft bewaard kunnen optimaal hun vruchten afwerpen in deze game, ondanks de verschillen in grafische stijl. Een goomba blijft immers een goomba, Bowser blijft Bowser en een Super Mushroom blijft een Super Mushroom. Enkele mechanics (zoals het wall jumpen) en bepaalde power-ups zijn echter wel vergaan of toegevoegd, maar die wisselen elkaar dan ook handig af bij het bouwen van levels. Zo kon Mario bijvoorbeeld in een grote laars stappen in Super Mario Bros. 3 en kan die dat niet meer in New Super Mario Bros., maar heeft die daar wel de Propeller Mushroom om die laars te vervangen. Dit zijn dingen waar je als speler wel rekening mee moet houden, maar voor de rest is het wel behoorlijk geniaal dat er zo makkelijk en probleemloos kan gewisseld worden tussen de verschillende stijlen. Het bouwen van levels via de editor gaat voorts ook bijzonder makkelijk en intuïtief via drag-and-drop, waarna je je level meteen ook kan testen om te zien of bepaalde elementen werken zoals je wil.
Nog een reden waarom echte fans dit spel zullen kunnen smaken zijn de vele nostalgische knipogen die de game te bieden heeft. Tijdens het bouwen speelt het geluid namelijk al een grote rol: een basisversie van de klassieke deuntjes wordt afgespeeld en terwijl je voorwerpen en vijanden plaatst wordt de eigenlijke melodie afgespeeld; Plaats je bijvoorbeeld een munt, dan zal het spel ook op de gepaste melodie “coin” voor je zingen. Het is moeilijk uit te leggen, maar wanneer je het daadwerkelijk aan het doen bent is het wel een schitterend, zij het misschien onopgemerkt, fenomeen. Wie destijds in het Super Nintendo-tijdperk met Mario Paint aan de slag ging, zal tevens tal van tools, geluidseffecten en zelfs minigames herkennen in Super Mario Maker. Nog een reden dus waarom dit de ultieme nostalgische ervaring vormt echte Super Mario-fans.
Dat is echter wat ons ook wat zorgen baart. Waar de meeste Super Mario-games toegankelijk zijn voor iedereen, is deze Maker dat wellicht niet. Enige voorkennis van de klassieke gekende platformprincipes wordt verondersteld en dat is misschien niet voor iedereen voor de hand liggend. Ook het jongere publiek zal allicht minder plezier halen uit de helft van deze game die bestaat uit het creëren van levels, al kan er gelukkig ook gewoon gespeeld worden. Maar daar knelt het schoentje opnieuw: zijn al de levels van de community wel geschikt voor iedereen en vereisen die niet te veel ervaring van de speler? Niets is helemaal zeker bij een dergelijke game en alleen de toekomst en de effectieve inzet van de community zal bepalend zijn.
Wat wij alleszins met zekerheid kunnen zeggen is dat Super Mario Maker voor elke fan een heerlijke game biedt met gigantisch veel creatieve mogelijkheden, hetgeen op zich misschien wel al garanties biedt voor de toekomst. De levels die we nu al speelden waren immers soms al om van achterover te vallen, omwille van hun creativiteit, of moeilijkheid, of fun factor. Zo zijn er levels waar je als doorwinterde Mario speler alsnog je tanden op zal stukbijten, terwijl er ook levels zijn die ongelooflijk complex in elkaar zitten maar waarbij je als speler helemaal geen enkele knop moet aanraken om toch het einde te halen. Nog andere levels wijzen je dan weer de juiste weg met behulp van rekensommen die je moet oplossen. Kortom: nu al hebben we zoveel variatie en creativiteit gezien dat we ons alleen maar kunnen inbeelden hoeveel meer we nog te zien zullen krijgen wanneer nu iedereen met de game aan de slag kan gaan. Het enige jammere is wel dat er voorlopig geen mogelijkheid is om levels met meerdere personen te spelen, dus het blijft een singleplayer ervaring en de recente co-op avonturen vinden hier nog geen verlengstuk.
Tot slot is de amiibo-functionaliteit nog het vermelden waard. De Super Mushroom is door velen gekend als hetgeen Mario groter maakt en wat kan beschermen tegen een vijandelijke aanval. Wel, door een amiibo tegen het NFC-veld van de Wii U Gamepad te houden, kan een speciale nieuwe paddenstoel worden gemaakt die Mario in staat zal stellen te transformeren in een andere Nintendo-held/schurk. Op die manier kan hij levels doorkruisen als een ander al dan niet geliefd personage, zoals Link of Samus, wat ervoor zorgt dat deze game nog van net dat iets meer diverse mogelijkheden wordt voorzien. Een speciale, extra grote Classic Colours Mario amiibo laat Mario dan weer extra groot worden zodat muren geen obstakel meer zijn, daar hij die dan gewoon plat kan walsen.
- Grootse nostalgische knipoog
- De speler creëert klassieke platformactie
- Interactie met community
- Geen multiplayer
- Eerder voor fans
- Geen echt doel