Disney Infinity 3.0
Disney Infinity 3.0
[gespeeld op PS4]
Dat Disney hopen potentieel had om de Skylanders-franchise naar de kroon te steken stond in de sterren geschreven. Het succes van Disney Infinity verbaasde dus niemand. Het feit dat de tekenfilmgigant ook nog andere licenties ging aankopen om het concept verder uit te melken werken, deed oorspronkelijk wel wat wenkbrauwen fronsen. Toch was ook de tweede game, die volop inzette op de Marvel-licentie, een schot in de roos. Met Disney Infinity 3.0 wordt de focus alweer verlegd naar een nieuw universum en probeert Disney meer dan ooit om ook volwassenen in haar wondere fantasiewereld binnen te zuigen.
Voor wie helemaal onbekend is met het concept van Disney Infinity verwijzen we graag naar onze review van het origineel en naar de review van Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes, waar we ook in detail ingingen op de basisgameplay. In deze review zullen we het vooral hebben over waar Disney Infinity 3.0 zich onderscheidt van zijn voorgangers.
Met het verwerven van de rechten op het Star Wars-universum gaat Disney samen met ontwikkelaar Avalanche inderdaad nog een stapje verder dan voorheen. Waar het toevoegen van superhelden nog kon gezien worden als een zet die voor een groot stuk op het jonge Disney-publiek gericht was, is het introduceren van Wookies en lichtzwaarden duidelijk een zet naar het aanboren van een nieuw en ouder publiek. Toch blijft de spelervaring nagenoeg dezelfde als in de eerste twee games van de franchise, wat betekent dat de moeilijkheidsgraad van de platformgameplay eerder laagdrempelig is en vooral jonge gamers zal kunnen boeien.
De focus van de nieuwe content die met Disney Infinity 3.0 aangeboden wordt, ligt dus duidelijk op Star Wars, met een uiteenlopende selectie van personages uit de twee trilogieën én uit de nevenfranchises van The Clone Wars en Rebels. Het design van de poppetjes die bij de game horen is overigens duidelijk geïnspireerd op dat van de laatste twee animatieseries, dus verwacht je niet aan een levensechte replica van Han Solo of van Yoda, maar eerder aan een gecartooniseerde versie van deze culthelden. Naast de nieuwe Star Wars-personages en playsets komt Disney ook nog met een aantal nieuwe poppetjes uit eigen stal (zei er iemand Mickey en Minnie Mouse?) en uit de Tron en Inside Out films.
De bij de starterset meegeleverde Play Set heet Twilight of the Republic, die je op een zes uur durend avontuur meeneemt dat zich afspeelt binnen het universum van The Clone Wars. Dat betekent dat je behoorlijk wat gevechten met lichtzwaarden en ander wapentuig voorgeschoteld krijgt. De erg basic en weinig nauwkeurige gevechtsgameplay uit de eerste twee games is onder handen genomen door Ninja Theory (de ontwikkelaar van onder andere Devil May Cry) en dat loont.
De hersenloze gevechten van vorig jaar werden ingeruild tegen een strakkere besturing, waar het afblokken en ontwijken van aanvallen geen faits divers meer zijn, maar noodzakelijke skills om winnend uit de strijd te komen. De diepgang van de besturing is evenwel nog altijd niet enorm complex of gevarieerd te noemen, want de meeste personages beschikken over dezelfde basismoves met een slechts beperkt aantal unieke bewegingen. Verder moet ook gezegd dat met de starterset deze keer maar twee poppetjes meegeleverd worden in plaats van drie: Anakin Skywalker en Ahsoka Tano.
Net als bij de eerste twee games is de werkelijke ster van het starterspakket niet zozeer de verhaalmodus (in de vorm van een Play Set), maar wel de Toy Box, een nog steeds enorm uitgebreide level editor die je toelaat om een heel uiteenlopend scala aan games te creëren. Zelf bouwden we een racegame, maar ook shoot 'em-ups of zelfs RPG's behoren tot de mogelijkheden. De tutorial is in onze ogen alweer een stapje verbeterd tegenover de vorige versies, door duidelijkere instructies te mixen met leuke demo's die je meteen de quasi ongelimiteerde mogelijkheden van de Toy Box doen ontdekken. Alle oude Disney Infinity-figuren zijn compatibel met deze nieuwe Toy Box en elk leveren ze een bijdrage om de speldoos van nog meer uitbreidingen en spullen te voorzien.
De Toy Box hub bied je talloze mogelijkheden om snel aan de slag te gaan, met tonnen zijmissies en hopen uitdagingen die je urenlang zoet weten te houden. Met een groeiend aantal poppetjes in je collectie groeien ook de mogelijkheden van de Toy Box, wat natuurlijk pijnlijk kan worden voor je geldbeugel. Aparte poppetjes krijgen een adviesprijs van 15 euro per stuk mee, terwijl een extra Play Set je zo'n 35 euro kost en dan hebben we het nog niet over het aanschaffen van nieuwe Power Discs gehad... Disney Infinity spelen en verzamelen blijft dus een relatief dure hobby.
Op technisch en visueel vlak doet Disney Infinity 3.0 het alweer wat beter dan zijn voorgangers, waarbij vooral de kortere laadtijden in het oog springen. Ook de animaties zien er een stuk vloeiender uit, al hapert de actie nog steeds regelmatig wanneer er erg veel personages tegelijkertijd op het scherm te zien zijn. De ingesproken dialogen en begeleidende soundtrack beantwoorden aan de kwaliteit die we van een animatiereus als Disney zouden verwachten.
- Toy Box is gevarieerder en toegankelijker dan ooit
- Verbeterde gameplay en besturing in de Play Sets
- Compatibiliteit met de vorige games
- Weinig uitdagende gameplay voor ervaren gamers
- Pijnlijk voor je geldbeugel als je het maximum eruit wil halen