Renowned Explorers: International Society
Renowned Explorers: International Society
Geschreven door Gmel
Je komt plots een 4Gamers review tegen over Renowned Explorers: International Society, een tactical turn-based game gemaakt door de Nederlandse studio Abbey Games die we nog kennen van Reus. Wat doe je?
Optie 1: Je klikt weg (-100% karma)
Optie 2: Je bent in de war: Renowned what? (+0% karma)
Optie 3: Je leest verder wat wij van deze ontdekkingsreizigersgame vonden (+100% karma)
In Renowned Explorers heb je als doel om met jouw team ontdekkingsreizigers nummer 1 te worden in de wereldwijde ontdekkingsreizigerlijst, de Most Renowned Explorer list. Tijdens je eerste missie kom je al gauw de nummer 1 van deze lijst tegen: Matthieu Rivaleux. De man wordt al snel (terecht) voorgesteld als douchebag die regelmatig schatten voor jouw neus pikt. Meer is er niet echt te vertellen over het hoofdverhaal.
Bij het maken van je team kan je kiezen tussen kant-en-klare personages uit verschillende klassen zoals scientist, scout, fighter en speaker. Elk personage heeft uiteraard zijn eigen manier van vechten (geweren, zwaarden, vuisten, ..), aangepaste statistieken en sterkten/zwakten die helpen bij het hele schaar-steen-papiersysteem waar het spel op gebaseerd is. Het kiezen van een karakter is op zich al een tocht in het donker: de tutorials geven je de basics wel mee, maar het is moeilijk om in te schatten wat voor impact je keuzes hebben op het spel.
Met het kersverse team ga je al meteen op ontdekkingstocht op zoek naar een artifact/locatie/treasure. Je begint op een kaart met verschillende paden die je kan volgen en met een beperkt aantal resources. Elk pad vermindert je resources en in ruil daarvoor krijg je een event. Deze leiden meestal tot een gevecht of tot een actie waarbij je aan de hand van multiple choice beslissingen moet maken. Het falen of slagen van die beslissingen hangt voor een groot stuk af van de statistieken en skills van je personages (en soms ook van een rad van fortuin). Elke kaart en elk event zijn verschillend van spel tot spel, dus de paden van buiten studeren heeft weinig nut.
Het vechten is gebaseerd op een schaar-steen-papier systeem dat je beurtelings speelt zoals je het al in verschillende games kent. 'Friendly' aanvallen zijn sterk tegen 'aggressive' vijanden, 'devious' tegen 'friendly' en 'aggressive' tegen 'devious'. Deze gekende formule wordt (vooral in het begin) overschaduwd door een pak bijkomende factoren. Los van de hp van je personage moet je ook rekening houden met de gemoedstoestand van je personages én vijanden, een meter met de naam 'resolve' die niet op 0 mag te komen staan, de uitslag van het gevecht (heb je het friendly, aggressive of devious aangepakt?), etc. Gamers die een laagdrempelige game zoeken om het in een ruk uit te spelen, zijn er aan voor de moeite. De tutorials leren je de basics wel, maar om de game echt volledig te snappen zal je het spel toch verschillende keren moeten uitspelen.
De moeilijkheidsgraad hangt ook af van de events op de kaarten: staat het geluk niet aan je zijde, dan krijg je weinig bonussen voor je karakters en worden de gevechten een pak moeilijker. Je eigen speelstijl bepaalt ook de moeilijkheidsgraad: wil je het maximum uit de vijanden en schatten halen, dan zal je bepaalde type aanvallen (friendly, devious of aggressive) moeten gebruiken of vermijden voor de vijand die voor je neus staat. Als je vijand bijvoorbeeld bestand is tegen devious en jij moet devious gebruiken om die ene schat vast te krijgen, dan weet je dat het een uitdagende missie wordt. Sommige (boss) battles zijn ook niet altijd goed gebalanceerd, maar Abbey Games heeft op korte tijd patches doorgevoerd om de moeilijkheidsgraad wat bij te sturen.
De prijs van 18 euro is best wel prijzig voor dit spel en dat komt omdat het vooral redelijk kort is. Na enkele uren ben je al door je eerste runthrough. De herspeelbaarheid vertaalt zich door het avontuur opnieuw te spelen met andere personages. Abbey Games vertelde ons in het verleden dat ze het spel zouden uitbreiden met DLC, maar het is nog niet bekend hoe ver de plannen daarvoor staan.
- Elke game die je start, is anders
- Veel personages om uit te kiezen
- Veel variatie in het aantal vijanden
- Beperkte tutorials
- Appreciatie voor vechtsysteem pas na enkele runs
- Moeilijkheidsgraad ligt bij sommige missies te hoog
- Prijs