Rare Replay
Rare Replay
Het is al niet altijd eenvoudig om een review te pennen van één game, laat staan van dertig tegelijk. Toch is dat de taak die op ons wacht na het spelen van Rare Replay, de verzameling die ze bij Microsoft in elkaar staken om dertig jaar Rare te vieren. Spijtig genoeg zorgt de huidige bedrijfscultuur bij Rare ervoor dat we niet elk pareltje van deze studio te spelen krijgen.
Rare is waarschijnlijk één van de bekendste namen in de gamesindustrie. Zeker voor de ietwat oudere gamer heeft de studio een bijna mythische uitstraling. In zijn beginjaren maakte het furore met games als R.C. Pro-Am en Battletoads, om daarna in zee te gaan met Nintendo en klassiekers te ontwikkelen als Donkey Kong Country en GoldenEye 007. Sinds 2002 is de studio in handen van Microsoft. In die periode hebben ze games gemaakt als Perfect Dark Zero, Kameo: Elements of Power en Viva Pinata. De laatste jaren kennen we de studio vooral van enkele Kinect-games en voor de terugkeer van hun legendarische fighter, Killer Instict. In 2016 zullen ze het nieuwe Sea of Thieves op de markt brengen.
Rare Replay kan je vrij eenvoudig opsplitsen in twee onderdelen: games die gemaakt werden voor 1994 en games die na die datum werden ontwikkeld. De eerste reeks bestaat uit oude titels die vrijwel allemaal op de NES zijn verschenen. Het zijn games die niet altijd de tand des tijds hebben doorstaan, maar die zeker en vast nog enige amusementswaarde hebben. Een racegame als R.C. Pro-Am is altijd leuk en zelfs de ultieme klassieker Jetpac, uit 1983 toen Rare nog door het leven ging als Ultimate Play the Game, heeft nog maar weinig van zijn charmes verloren. Zeker Battletoads is en blijft een topper in onze ogen. Deze games zijn vooral een plezier voor de nostalgische zielen. Gamers jonger dan 30 jaar zullen meer dan waarschijnlijk minder plezier beleven aan deze titels.
Daarom is het ook slim dat er in Rare Replay het concept van de Snapshots is toegevoegd. Dit zijn kleine minigames gebaseerd op de originele games. Zo zal je bij het ene spel zo snel mogelijk een bepaald aantal vijanden moeten verslaan of een bepaalde score moeten halen binnen de tijd, terwijl je ergens anders dan weer zo lang mogelijk zal moeten overleven. Omdat veel van deze snapshots met highscores of snelste tijden werken, zal je veel tijd steken in het verbeteren van je beste scores.
Rare heeft nog enkele andere opties toegevoegd om deze oude games speelbaarder te maken. Zo kan je de tijd terugspoelen en heb je toegang tot andere cheats. Je mag immers niet vergeten dat het hier om korte games gaat uit een tijd waarin videogames vaak belachelijk moeilijk werden gemaakt, zodat ze bijna niet uit te spelen waren voor de gemiddelde gamer.
Het tweede deel in de lijst met games, die na 1994 gemaakt zijn dus, zijn van een hogere kwaliteit dan het eerste deel. Dat heeft ook als gevolg dat ze het zonder de snapshots moeten doen. Ergens spijtig, maar we snappen wel dat het moeilijk is om even aparte stukjes te ontwikkelen voor games als Perfect Dark Zero, Banjo-Kazooie en Conker’s Bad Fur Day.
Gelukkig zijn deze games dan ook een stuk langer dan de oude games. Ze hebben meer inhoud en het zijn dan ook de spelletjes die je echt opnieuw wil spelen. Veel van de latere games van Rare zijn immers grote klassiekers geworden op de Xbox en kregen al een port naar de Xbox 360. Het zijn dan ook die versies die nu in deze collectie zitten. Microsoft heeft dus meteen een nut gevonden voor de backwards compatibility die het aankondigde op de voorbije E3.
Het is alleen zo jammer dat Rare Replay niet het volledige kunnen van Rare doorheen de tijd weergeeft. Na de overname door Microsoft zijn heel wat titels immers in handen van Nintendo gekomen. Rare had namelijk flink wat games gemaakt voor Nintendo, zoals GoldenEye 007 en Donkey Kong Country, maar die IP’s werden bij de overname terug aan Nintendo gegeven.
- Uitgebreide collectie
- Snapshots
- Niet elke game een topper
- Niet het volledige Rare-verhaal