Submerged
Submerged houdt het hoofd niet boven water
[Gespeeld op PS4]
Toen we het eerst hoorden over het concept achter Submerged kregen we spontaan mooie herinneringen aan Brothers: A Tale of Two Sons. Net zoals in die game heb je immers slechts 1 levensbelangrijk doel: je broertje redden van een veel te vroege dood. Zien we je daar al watertanden? Wacht daar nog maar even mee, want Submerged zondigt aan twee zaken waar menig gamer een koude rilling van krijgt: repetitieve gameplay en een totaal gebrek aan uitdaging.
Dat geen water te diep is voor zus Miku om broerlief Taku te redden mag je best letterlijk nemen. Miku neemt immers haar broer mee in een vissersboot naar een overspoelde stad in de hoop hem daar te kunnen redden. Taku heeft een ernstige verwonding op zijn buik en dient dringend verzorgd te worden. Dit doe je door spullen te verzamelen die in de speelwereld werden verstopt. Gewapend met je telescoop speur je achter het roer van je vissersboot de omgeving af naar kisten met spullen.
Dit speuren naar kisten ging in het begin relatief snel – mede doordat je een aanwijzing krijgt als je al kijkend door je telescoop in de buurt komt van een kist, maar bij de laatste 3 kisten werd het zoeken frustrerend. Tientallen minuten gingen voorbij door te varen, de boot te stoppen en wat rond te kijken met je telescoop waarna we terug het begin van de cirkel bereikten: varen. Hiermee hebben we al exact de helft van de gameplay waaruit Submerged bestaat beschreven.
Het tweede deel van de gameplay bestaat eruit om de gevonden kisten te bereiken. De kisten met levensnoodzakelijke spullen liggen steeds op de top van (vaak hoge) gebouwen. Je zal dus eerst à la Assassin’s Creed de gebouwen moeten beklimmen. Wat de besturing hier betreft hebben we niet te klagen. We hadden het amper voor dat onze protagonist iets anders deed dan wat wij in gedachten hadden. Dat je niet van een gebouw kan flikkeren tijdens het beklimmen zal wellicht handig en welkom klinken, maar het neemt heel wat uitdaging weg, een uitdaging die op geen enkele andere manier weer wordt opgekrikt. Zo is de game bijvoorbeeld ook volledig vrij van combat.
Eenmaal je de kist bereikt hebt, word je in een cutscene teruggebracht naar je broer waar hij de spullen dankbaar tot zich neemt. Na deze korte pauze mag je terug aan de slag, op naar kist 2 van 10… Is er dan écht niets anders te doen dat voor wat afwisseling kan zorgen? Met je telescoop kan je niet alleen kisten opsporen, maar ook onderdelen om de booster van je boot uit te breiden en items die je het achtergrondverhaal van de verlaten stad vertellen. Ook zijn er 8 ‘monumenten’ in de game die je kan gaan bezoeken. Na ze alle 8 te bezoeken kregen we als souvenir een PlayStation Trophy. Verder is er niet meteen iets anders te doen.
Waar Submerged dan wel weer wat punten scoort is met zijn verhaal. Dan hebben we het niet zo over het verhaal waar jij als speler deel van uitmaakt, maar wel het achtergrondverhaal, want geef toe, ben je niet nieuwsgierig hoe Taku überhaupt aan zijn verwonding is gekomen? Dit verhaal wordt via symbolen verteld. Telkens wanneer je een kist hebt verzameld krijg je 4 nieuwe symbolen waardoor je steeds een beter beeld krijgt van de situatie en het is een schrijnend verhaal dat je bij de keel grijpt. Het verhaal over de zus die haar broer redt, is echter een pak minder interessant. Ook hier is het einde – dat je al na ongeveer 3 uurtjes te zien krijgt - schrijnend, maar dan niet op een goede, aangrijpende manier zoals we die graag zien...
Visueel is Submerged een aardige titel en meer dan eens betrapten we ons erop dat we meeneurieden met de soundtrack, maar dat lieten we maar snel achterwege toen ook de muziek wat te veel in de herhaling begon te vallen.
- Achtergrondverhaal
- Repetitief over de hele lijn
- Totaal gebrek aan uitdaging
- Zoeken naar kisten werd frustrerend