F1 2015
F1 2015
[gespeeld op pc]
Codemasters heeft sinds 2008 de officiële licentie voor Formule 1 games in handen, en brengt sindsdien elk jaar een game uit rond de koningsklasse van de motorsport. In tegenstelling tot sommige andere jaarlijkse sport franchises waar de 2015-versie meestal al in 2014 verschijnt, neemt Codemasters zijn tijd en komt het spel pas halverwege het seizoen uit. Het zal de eerste release zijn op de nieuwe generatie consoles, dus het is niet ondenkbaar dat men de tijd genomen heeft om alles goed werkend te krijgen, toch?
Een nieuwe grafische engine, nieuwe physics, nieuwe AI, nieuwe consoles en een release slechts 9 maanden na F1 2014. Codemasters lijkt met dit spel een hele hooistapel op zijn vork genomen te hebben. Eens je echter in het hoofdmenu belandt, wordt al snel duidelijk dat we qua aantal features heel wat jaren terug in de tijd gaan. Je kan kiezen uit één kampioenschap, één race, een time trial of multiplayer. Wie dus graag als zichzelf onderaan de ladder start en over meerdere jaren op klimt naar de top is er alvast aan voor de moeite. Je zal het moeten doen met de (slechte wassenbeelden-versie van) bestaande piloten. Hetzelfde gebrek aan opties vind je terug als je dan toch maar aan een kampioenschap begint: er kan gekozen voor een kort, medium of lang weekend. Deze instelling bepaalt zowel de lengte van de vrije sessies, de kwalificaties en de race zelf.
Wie dus bijvoorbeeld volledige races wil doen, maar weinig zin heeft in oefenen en maar één rondje kwalificatie te doen kan er niet voor kiezen om deze laatste twee in te korten. Een vrij absurde beperking, zeker aangezien dit wel allemaal vrij te kiezen is als je gewoon één losse race wil rijden. Om het startscherm toch een béétje voller te laten lijken, is er een apart menupunt voor een ‘Pro Season’, wat hetzelfde is als een gewoon kampioenschap, maar dan met alle opties vastgezet op de meest realistische instellingen. De enige goede toevoeging die we op dit vlak konden vinden, is je race engineer Jeff. Hij zal je gedurende de race van relevante informatie voorzien en je zelfs tips geven over bijvoorbeeld je brandstofverbruik.
De aanzienlijke bezuiniging op features is dus duidelijk, maar als je denkt dat men de vrijgekomen tijd besteedde aan het optimaliseren en stabiel maken van het spel, heb je het toch ook niet helemaal bij het rechte eind. Toegegeven, het spel draait aan een zeer stabiele framerate die enkel bij de meest in het honderd lopende start kan haperen, maar aan de stabiliteit van het spel zelf kan nog héél wat verbeterd worden: crashes zijn niet minder frequent dan in een echte Formule 1-race. Het grote verschil is dat er bij een echte race dan tenminste een safety car is om alles terug in goede banen te leiden, ook weeral een feature die men om onbegrijpelijke redenen heeft weggelaten uit het spel. Crashes zijn natuurlijk bij elk spel vervelend, maar het mag wel duidelijk zijn dat het risico op een gesneuvelde controller groot is wanneer je na 70 ronden racen plots naar je bureaublad zit te staren. Wanneer het spel het niet gewoon plots voor bekeken houdt, zal je heel wat technische mankementen ontdekken: wagens die staan te vibreren op de baan, het grijze kleurenpallet dat na een (in-game) crash behouden blijft ook al spoel je terug naar een eerder moment of de force feedback instellingen die meer dan eens een eigen leventje gaan leiden tot je ze voor de zoveelste keer juist moet zetten.
Weinig features, technische mankementen, dus je zou denken dat men het budget in de nieuwe engines heeft gestoken. Dat klopt in dit geval wel voor een deel. De simulatie van het rijgedrag is veruit het beste dat Codemasters ooit in een F1-game heeft gerealiseerd. De grillige natuur van Formule 1-bolides komt beter naar voor naarmate je meer assistentiemogelijkheden uitschakelt. Het gaspedaal zal met een lichte toets gehanteerd moeten worden als je niet hopeloos van de baan af wil glijden, bandenslijtage zal duidelijk merkbaar zijn en zal ook beïnvloed worden door jouw rijgedrag, een beregende baan voelt ook aan alsof ze echt in verschillende stadia nat is,.... Wie er echt het meeste uit wil halen zal het spel wel met een stuurwiel moeten spelen, want een gewone controller mist de nodige finesse om de besturing zonder enige assistentie goed te laten werken. Op de momenten dat alles goed werkt kunnen races nagelbijtend spannend zijn, wat natuurlijk wel is wat je van een racegame wil.
Ook de AI is merkbaar verbeterd. Tegenstanders zullen zich over het algemeen veel realistischer gedragen dan in vorige games, wat niet wegneemt dat ze nu en dan vrij domme acties zullen ondernemen, maar niets dat je nooit in een echte race zal zien. Enkel het systeem dat fouten zou moeten bestraffen lijkt een grote hekel aan de speler te hebben, want je bent vrijwel altijd in fout.
Het enige waar het spel nauwelijks op vooruit lijkt te gaan, is het grafische aspect. Zeker wie vorige games op pc speelde, zal moeite moeten doen om veel verschil te vinden. Zeker als je het spel vergelijkt met het recente Project CARS moet F1 2015 onderdoen. Sterker nog, tenzij je een vurige wens hebt om losse seizoenen met echte Formule 1-piloten te rijden, zijn er weinig redenen om F1 2015 te kopen als je Project CARS, dat ook een pseudo F1-wagen bevat, al bezit. Als je Project CARS nog niet hebt, kan je nog altijd beter daarvoor kiezen. Het geraas van de motoren, of wat daar in de hedendaagse Formule 1 voor moet doorgaan, wordt vrij overtuigend gebracht. Het zorgt er zelfs voor dat we het enige voordeel van de nieuwe motoren ontdekten: je hoort veel beter hoe de banden met de grip worstelen.
Het spel voorziet ook in online multiplayer (splitscreen is een van de verdwenen features) en als die enigszins betrouwbaar zou werken hadden we daar vast ook wel iets over te zeggen gehad. Spijtig genoeg blijkt het nagenoeg onmogelijk om een online race te vinden, gezien de overheersende meningen rond het spel niet onbegrijpelijk natuurlijk. Beland je toch in een sessie, dan is de kans ook groot dat je uiteindelijk toch niet aan racen toe komt. Meer dan eens bleef iedereen in een wachtstatus staan bij het begin van de race, een andere keer konden we geen wagen selecteren en bijna elke race vielen er opmerkelijk veel spelers weg… Wie aan multiplayer wil doen op zijn eigen niveau is er ook aan voor de moeite: je kan kiezen tussen zoek naar sessies waarin àlle assistentie toegelaten is of naar sessies waarin alles uitgeschakeld is.
- Uitstekend rijgedrag
- Behulpzame race engineer
- Bugs
- Gebrek aan features
- Op elk vlak voorbijgestoken door concurrentie