Guns, Gore & Cannoli
Guns, Gore & Cannoli
[Gespeeld op pc]
Recent was het nog aan GriN om met hun Woolfe: The Red Hood Diaries ons Belgenlandje te vertegenwoordigen in de overweldigende gamesindustrie, maar nu is het de beurt aan Crazy Monkey Studios. Met hun game wagen ze zich aan een shoot ‘em up platformer pur sang die vooral de aandacht trekt met zijn grafisch stijltje. Waar je je aan mag verwachten? Vooral veel guns, gore en cannoli, capiche?
Onze vingers vouwen zich spontaan tot een stereotiep Italiaans handgebaar bij het uitspreken van de titel en dat heeft alles te maken met de voortreffelijke sfeer waarin ontwikkelaar Crazy Monkey Studios ons onderdompelt in hun game. De setting is volledig handgetekend en opgebouwd met oog voor detail. Voeg daarbij nog eens een leuke soundtrack en je waant je volledig in een pittoresk Italiaans jaren 80-sfeertje.
Protagonist Vinnie Cannoli gaat in opdracht van een mafiabaas op zoek naar een vermiste kerel genaamd Frankie in het anders o zo gezellige dorpje Thugtown. Een kleine complicatie: het dorp wordt overspoeld door zombies. Tijdens zijn tocht komt hij meer te weten over de werkelijke toedracht achter de ramp en zo ontvouwt het verhaal zich stap voor stap. Het verhaal is prima te pruimen en wordt mooi geïllustreerd met cutscenes en sterke voice acting, maar verwacht je niet aan diepgaande sterk onderbouwde toestanden.
Er is gameplaygewijs niets nieuws onder de zon bij Guns, Gore & Cannoli; de game is met een hele mondvol te beschrijven als een side-scrolling shoot ‘em up platformer, maar kan ook minder professioneel omschreven worden als het opzettelijk chaotisch afknallen van aanzienlijke hordes zombies. Dit doe je met behulp van basic controls die zich beperken tot lopen, springen en bukken. Dankzij die basic controls (waarbij er geen muis vereist is) is de game prima te spelen via je toetsenbord en hoef je niet per se naar een gamepad te grijpen.
De kern van de game is uiteraard het afknallen van zombies en dit doe je met een rijk arsenaal aan wapens. Deze wapens vind je op je pad naarmate de game vordert en kunnen simpelweg opgepakt worden. Eens je het wapen hebt, blijf je het behouden voor de rest van je avontuur. Je start met een eenvoudig handgeweer met een onbeperkt aantal kogels, maar al snel breidt je wapenarsenaal zich uit tot shotguns, molotov cocktails, een iconische tommy gun, vlammenwerper en zelfs een wapen dat met elektriciteit zombies roostert. Naast wapens liggen de levels ook bezaaid met cannoli om je health op te krikken. De vijanden beperken zich trouwens niet enkel tot zombies, de mafia heeft immers overal mannetjes die niet dol zijn op vinnige Vinnie. De variatie in vijanden – zowel in zombies als 'gewone' menselijke vijanden – is een pluspunt.
Gamers met goede reflexen hebben een streepje voor in G,G&C. Sommige vijanden bewegen namelijk nogal snel en roep je best zo snel mogelijk een halt toe. Anderen schieten dan weer met scherp, maar de kogels zijn met hun gezapig tempo goed te ontwijken zolang je er maar je hoofd bij houdt. Als je in een van deze netelige situaties terechtkomt waarin je van allerlei kanten bestookt wordt met vijanden is het vaak een goede tactiek om een stapje achteruit te zetten en zo de situatie onder controle proberen te krijgen. Daarnaast zal je ook wat moeten experimenteren met de verschillende wapens om zo het wapen te selecteren dat het beste bij je huidige situatie past. We hoeven je niet te vertellen dat dit experimenteren met wapens een van de leukere aspecten van de game is.
Ondanks dat er niets te unlocken valt (wapens raap je zoals eerder vermeld simpelweg op) en je zelfs geen score krijgt in de game, geeft de combat veel voldoening. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van de prachtig geïllustreerde omgevingen om – ondanks de basic ontrols - “combo’s” te maken. Denk maar aan het wegtrappen van een explosief vat om er vervolgens een kogel op af te vuren en zodoende een explosie te triggeren.
Toen de aftiteling over ons scherm rolde stond de teller op een kleine 4 uur. Voor het oppervlakkige doch vermakelijke verhaal is dat misschien nét genoeg, maar de volgende dag hadden wel al weer zin in meer Guns, Gore & Cannoli. Onze zin om de campaign een tweede keer te spelen is echter een heel stuk minder en daar er verder geen unlockables of dergelijke zijn, blijven we voorlopig wat op onze honger zitten. Guns, Gore & Cannoli verdwijnt voorlopig terug in de kast, tot de volgende co-op sessie althans. De game is immers volledig te spelen in het gezelschap van maximum 3 andere spelers waarbij elke speler zijn eigen personage krijgt. Bij co-op kunnen gevallen spelers zichzelf steeds opnieuw tot leven wekken zolang er ten minste nog één andere speler leeft. Deze speelmode zal echter beter tot zijn recht komen eens de consoleversies er zijn, want je pc is niet meteen het uitgelezen platform voor een gezellig potje offline co-op.
- Art style
- Verslavende en voldoening gevende combat
- Variatie in vijanden en wapens
- Geen online co-op (ondanks pc-versie)
- Kort en weinig replayability