State of Decay: Year-One Survival Edition
State of Decay: Year-One Survival Edition
[Gespeeld op Xbox One]
Tegenwoordig is het gebruikelijk om titels die het redelijk goed deden tijdens de vorige generatie ook even over te brengen naar de huidige. Uiteraard krijgen we deze in de vorm van een soort GOTY-editie met alle toeters en bellen en dit is ook het geval bij State of Decay, een game die twee jaar na de release terugkeert op Xbox One.
State of Decay: Year-One Survival Edition brengt ons drie items, namelijk de originele game en diens twee uitbreidingen, genaamd Breakdown en Lifeline. Samenvattend: in State of Decay kruip je in de huid van een overlevende die samen met een vriend aan het vissen was toen de epidemie uitbrak. Wanneer je terug aan land komt, merk je dat de mensen niet meer normaal reageren en probeer je te achterhalen wat er net is gebeurd.
Vanaf dit moment start het verhaal van State of Decay, al moet je er niet te veel van verwachten. Het verhaal dient als een lapmiddel om je bezig te houden en missies voor te kunnen schotelen zodat ze iets wat logisch overkomen. Een onmisbare 'currency' in State of Decay is Influence die je verkrijgt door opdrachten te voltooien en voorraden terug te brengen naar je schuilplaats. Influence kan je gebruiken om bepaalde acties te ondernemen, zoals je schuilplaats verhuizen naar een nieuwe locatie, de hulp van overlevenden inroepen en meer.
Het belangrijkste is natuurlijk een schuilplaats. Doorheen de spelwereld vind je verschillende locaties terug die je als schuilplaats kan gebruiken. Wanneer je met genoeg mensen in je groep zit, kan je met een simpele knop je hele hebben en houden overzetten naar de nieuwe locatie. Het aantal mensen is van belang om zo de veiligheid van je schuilplaats te garanderen. Binnen deze schuilplaats kan je bepaalde werkwijzen uitvoeren, zoals een eigen moestuin aanleggen die dan weer voedsel oplevert. Je moet wel het nodige materiaal verzamelen om upgrades te kunnen doorvoeren en dat betekent dat je de wereld van State of Decay moet verkennen. Verlaten huizen, boerderijen en meer zijn de plekken waar je zoektocht naar materiaal begint. Eenmaal gevonden moet je het terugbrengen, want het wordt niet miraculeus aan je materiaallijst toegevoegd.
Bij State of Decay: Breakdown mag je dezelfde map uit de basisgame verwachten, maar nu worden alle missies geschrapt en krijg je alleen maar wat overlevenden in de spelwereld. De bedoeling is dat je een community opbouwt en deze lang mogelijk probeert gaande te houden. De moeilijkheid ligt hem in het feit dat de bevoorrading schaarser wordt en de uitgebroken plaag steeds moeilijker te beheersen valt. Je hebt namelijk een aantal niveaus en hoe hoger het niveau, hoe meer zombies je mag trotseren. State of Decay: Lifeline is dan weer de recentste uitbreiding en daarin volg je het verhaal van een militaire eenheid die zich in een andere stad bevindt. Hun taak (en dus ook de jouwe) is om een aantal bijzonder belangrijke doelwitten te redden en terug te brengen naar de basis voor evacuatie.
Grafisch kreeg State of Decay: Year-One Survival Edition natuulijk de nodige oppoetsbeurt. We krijgen een resolutie van 1080p op de Xbox One, maar een stabiele framerate moet je niet meteen verwachten. Echt aangenaam spelen was het niet, aangezien we goed merkbare framedrops te verduren kregen wanneer er meer actie op het scherm plaatsvond. Ook wanneer je door het landschap reed, kwam het veelal voor dat de framerate aanzienlijk daalde en je met een paar schokken verder ging.
We vragen ons dan ook af of de ontwikkelaar hier nog wel iets aan gaat doen, want dit had bij interne testen ook moeten opvallen. Op vlak van textures moet je ook niet meteen veel verwachten. Alles is wat opgepoetst, maar het kon nog altijd een pak beter worden gedaan. Het landschap oogt ook veelal redelijk saai en voelt leeg en doods aan. Aangezien de map ook niet echt groot is, heb je na een paar uur wel al alles gezien.
Verder kampten we ook nog met bugs die spijtig genoeg niet werden opgelost. Zo hebben we nog steeds AI-personages die ergens vastzitten en niet meteen een weg naar de vrijheid vinden of zombies die je gewoonweg blijven aanstaren. Je wagen wordt ook redelijk snel, bij de kleinste hobbel in de weg, in de lucht geschoten en besluit je personage ook nog eens om op dat moment uit je wagen te springe. Met de aanwezige "fall damage" krijg je dus meteen een knauw op je levensbalk terwijl je er zelf niks aan kan doen. Jammer genoeg is het lijstje met kleine ergernissen nog wat wat langer en dat komt de spelvreugde natuurlijk niet ten goede.
- Leuke uitwerking
- Band tussen personages
- Schuilplaatsen upgraden
- Hoeveelheid content
- Slechte framerate
- Bugs
- Niet echt een remaster