Dark Souls II: Scholar of the First Sin
Dark Souls II: Scholar of the First Sin
[gespeeld op PS4]
Dark Souls II is een erg controversiële game. Als je het internet moet geloven, dan zet deze Dark Souls opvolger een grote stap terug. De bazen zijn minder interessant. De game ziet er flets uit. De hitbox zit zo slecht in elkkaar dat je op een oneerlijke wijze levens verliest. De moeilijkheidsgraad is erg goedkoop, ... Het zijn slechts enkele van de kritieken die je meermaals terugvindt op verscheidene online fora. Dat is echter maar één kant van het verhaal. Hoewel de meeste mensen het erover eens zijn dat de originele Dark Souls beter is, zijn er toch een pak gamers die Dark Souls II fantastisch vinden. De waarheid ligt uiteindelijk ergens in het midden. Het is een erg goede game, maar niet zonder zijn gebreken. Een waarheid die ook telt voor Scholar of the First Sin, een upgrade die alle content (inclusief DLC) bundelt met DirectX 11 en tegelijkertijd een hele hoop aanpassingen aan de gamewereld doorvoert.
Als je de pc-versie van Dark Souls II nog nooit hebt gespeeld, dan is de technische kant van deze upgrade toch wel interessant. De game heeft op zowel PlayStation 4 als Xbox One een 1080p resolutie, dit aan zestig frames-per-seconde. Dat laatste neem je best niet al te letterlijk, want zoals we allemaal wel weten is FROM SOFTWARE niet echt een krak als het op framerate aankomt. Zelfs in deze remaster zal je dus af en toe framedrops opmerken, al zijn de meeste erg miniem en totaal niet vergelijkbaar met de last-gen versies. Voor het grootste deel speelt Scholar of the First Sin erg vloeiend, al brengt dat jammer genoeg ook een klein minpunt met zich mee. Gezien de "tijd" in Dark Souls II gelinkt staat met de framerate, gaan wapens tweemaal zo snel kapot als je vijanden raakt. Vooral in het begin van de game - wanneer je nog zwakke wapens hebt - is dit erg irritant. Gelukkig heeft de ontwikkelaar bevestigd dat er een patch in de maak is, maar voorlopig is deze bug nog steeds aanwezig.
Het leuke aan deze upgrade is dat je niet enkel een visuele verbetering voorgeschoteld krijgt, de volledige game wereld is namelijk onder handen genomen. Dit houdt in dat vijanden niet meer op dezelfde plaats zullen staan en bepaalde gebieden zelfs veel meer vijanden bevatten. Neem nu de grote boom in Forest of the Fallen Giants waar je normaal een Heide Knight kan vinden. Die is nu verdwenen en in de plaats krijg je een mijnenveld van ondode vijanden. Die knight is ondertussen verplaatst naar Heide's Tower of Flame, waar hij een klein leger Heide Knights vervoegt. Verplaatsingen zoals deze komt je voortdurend tegen in de game. Zelfs een ervaren Dark Souls II speler zal dus vaak niet weten wat voor schepsel er om de hoek zal verschijnen. Her en der overdrijft men wel, zo heb je gebieden waar veel te veel vijanden simultaan de speler aanvallen. Dat is in strijd met de kern van de franchise. Dark Souls draait om strategie en geduld, iets waar je niet veel tijd voor hebt als er vijf vijanden tegelijkertijd jouw personage aanvallen.
De schatkisten en loot krijgen trouwens een vergelijkbare aanpak. Heel wat items liggen op totaal andere plekken. Er zijn ook een pak meer versteende wezens in deze versie. Het is dan ook logisch dat je een pak meer Fragrant Branches of Yore kan vinden, dit zijn items die de verstening ongedaan maken. Je zal ook nieuwe shortcuts vinden in elk gebied, wat ervoor zorgt dat de speelervaring uiteindelijk toch ietwat zal verschillen van het origineel. Zoals we eerder al zeiden: zelfs ervaren Dark Souls II spelers zullen soms niet weten wat te doen. Dat geeft toch een extra reden om Drangleic opnieuw te bezoeken, zeker als je de downloadable content nog niet hebt gespeeld. Alledrie de uitbreidingen zijn namelijk onderdeel van Scholar of the First Sin. Je moet nu zelfs sleutels vinden om elke uitbreiding te openen, iets dat je niet nodig had in de originele game.
Omdat deze versie van Dark Souls II DirectX 11 ondersteunt, kan je trouwens ook meer phantoms oproepen. Vroeger was er een limiet van vier spelers, maar die is nu opgetrokken naar zes. Ook zal je meer NPC phantoms in deze game tegenkomen, in het geval dat je hulp nodig hebt voor een moeilijke baas maar niet online wil spelen. Het is enkel jammer dat de kwaliteit van online spelen vaak varieert. Soms kan je vlekkeloos in co-op samenspelen, maar op andere momenten zit je dan weer vast in een lus van "unable to connect" errors. Waarom dit precies gebeurt is niet geweten en ook niet iedereen heeft er last van, waardoor het moeilijk wordt om de impact van dit minpunt te omschrijven. We halen dit aan omdat we er zelf vrij veel last van hebben. Het is zelfs zo dat we amper nog andere spelers willen assisteren omdat onze summons voortdurend geannuleerd worden door deze bug.
Op visueel vlak is Dark Souls II: Scholar of the First Sin best mooi. Als je net Bloodborne hebt uitgespeeld, dan zal je sowieso een groot verschil opmerken, maar het is zeker niet zo dat deze game geen eigen visuele pracht bevat. Bepaalde locaties zijn erg indrukwekkend, zeker de gebieden in elk van de drie uitbreidingen. Daarnaast heeft men ook enkele aanpassingen doorgevoerd aan de soundtrack en de omringende geluiden van elke omgeving. Dat zorgt ervoor dat je her en der een mooi audiovisueel geheel voorgeschoteld krijgt. Het is nog steeds niet wat mensen destijds te zien kregen tijdens de eerste paar gameplay trailers, maar dat terzijde is Drangleic een wereld die het zeker waard is om te verkennen.
- Meer uitdaging...
- Technisch verbeterd...
- Meer variatie en tweaks
- Veel content
- ...soms op een oneerlijke wijze
- ...met uitzondering van 60fps durability bug
- Online kan wispelturig zijn