Inazuma Eleven GO Chrono Stones
Inazuma Eleven GO Chrono Stones
[Geschreven door Simon]
Een huwelijk tussen voetbal en een Japanse RPG, het is niet de meest voor de hand liggende combinatie. Inazuma Eleven wist deze ingrediënten enkele jaren geleden perfect samen te brengen en intussen is de reeks een vaste waarde geworden op Nintendo's handhelds. Kan ook dit vijfde deel nog steeds boeien?
Inazuma Eleven GO Chrono Stones: Wildfire en Thunderflash – geloof ons, dat typen we maar één keer voluit – vormen het tweede deel in de GO-trilogie die vorig jaar met de Shadow- en Light-games van start ging. Enkele maanden nadat Arion Sherwind en zijn Raimon-ploegmaats zich tot kampioen gekroond hebben, blijkt de hele wereld plots alle interesse in de sport verloren te hebben. Al snel botst de vaardige middenvelder op de ongure jongens van Alpha Protocol, een stel tijdreizigers uit de verre toekomst die erop gebrand zijn om de geschiedenis te veranderen en zo voetbal uit het collectief geheugen te verbannen. Dat is dan buiten de eeuwige doorzetter in Arion gerekend, want hij reist met zijn makkers naar verleden en toekomst om zo het ultieme elftal samen te stellen.
Door het aspect van het tijdreizen bezoek je een flink aantal uiteenlopende plaatsen en periodes, zoals het Japanse Bakumatsu-tijdperk en het Frankrijk ten tijde van de Honderdjarige Oorlog. De wereld van Chrono Stones is daardoor een pak uitgebreider en interessanter dan de vorige Inazuma Eleven GO. De verhaallijn is onderhoudend, maar wijkt nergens af van de typische shonen-stijl die de reeks al sinds het begin met zich meedraagt. Wat wel een minpunt is – en helaas óók een kenmerk van de serie – is dat je de voorgaande game(s) best gespeeld hebt. Men gaat immers zonder enige duiding verder op elementen uit voorgaande delen en introduceert om de haverklap personages die nieuwkomers niets zullen zeggen.
Aan de essentie die de reeks groot gemaakt heeft, is nog steeds niets veranderd. Je loopt rond in een vrij lineaire wereld en op geregelde tijdstippen haal je de stylus tevoorschijn voor een potje voetbal. Je spelers worden nog steeds beter na iedere wedstrijd en kunnen verder aangepast worden met een heel arsenaal aan equipment en skills. Tijdens de wedstrijden bestuur je je spelers met de stylus en laat je hen lopen, passen en op doel schieten door eenvoudig lijnen te trekken en te tikken op het touch screen. Iedere voetballer in je team beschikt bovendien over een aantal speciale, over-the-top fantastische moves om de tegenstander te overklassen. Het was bovendien een aangename verrassing dat Level-5 deze core business van de game nog verder gepolijst heeft. De voetbalwedstrijden spelen vlotter dan ooit en de A.I. presteert echt wel een niveau hoger dan in de voorgaande editie.
De wedstrijden kunnen de vorm aannemen van korte 5v5 partijtjes waarin je meestal als eerste moet scoren. Net als in de vorige Inazuma Eleven GO games zijn dit geen random battles meer, maar kan je ze ontlopen, mocht je dat willen. Het is pas in de complete 11v11 confrontaties dat Inazuma Eleven GO: Chrono Stones volledig tot zijn recht komt. Jammer genoeg zijn deze wedstrijden nog steeds vrij gescript. Het is al lang niet zo erg meer als in de Light- en Shadow-games en echt storend wordt het nooit, maar al te vaak moet je in het kader van het verhaal toch de eerste minuten ondergaan en bijvoorbeeld een doelpunt incasseren. Gelukkig zijn er nog voldoende optionele matchen te spelen waarin er niets vooraf bepaald is.
Level-5 heeft een aantal kleine aanpassingen doorgevoerd, al pakken die niet allemaal even goed uit. Wanneer je een speler van het andere team op het veld tegenkomt, moet je in Chrono Stones eerst gokken of je links of rechts voorbijgaat of verdedigt. Kiest je opponent de andere optie, dan ben je hem voorbij, in het andere geval ga je gewoon in duel zoals voorheen en kun je proberen verdedigen of dribbelen. Helaas is het kiezen tussen links of rechts volledig arbitrair en lijkt het spel je verdacht vaak toch gewoon het duel in te dwingen. Wel een verbetering is het lichtjes afzwakken van de almacht van de doelman. Wanneer deze een aantal schoten pareert, zal er zich langzaam een metertje vullen tot je keeper na een aantal saves even 'stunned' is.
Ook de advance gauge is nieuw. In sommige wedstrijden moet je deze balk eerst vullen door degelijk te voetballen alvorens er iets in de wedstrijd triggert waardoor je weer verder kan. Het legt wat extra druk op, maar zal zelden echt in de weg zitten. Waar men wat ons betreft wel aan mocht sleutelen – maar het helaas niet gedaan heeft – is het scouten van extra spelers voor je team. Dat verloopt nog altijd via een omslachtig gedoe met foto's nemen, zeldzame items verzamelen en meer van dat soort ongein. Het is weliswaar perfect mogelijk om met de spelers die je doorheen het verhaal bijeenraapt Inazuma Eleven GO uit te spelen, maar een logischer systeem om nieuwe spelers te verkrijgen was welkom geweest.
In Inazuma Eleven GO: Light en Shadow konden een aantal van je spelers al extreem krachtige fighting spirits oproepen tijdens de match. Wildfire en Thunderflash nemen dit idee gretig over en gaan nog een stapje verder, want doorheen het spel leren een aantal van je ploegmaats hoe ze een 'armourfied' fighting spirit moeten summonen. Deze wezens geven je voetballers tijdelijk nóg sterkere stats en krachtigere moves, maar hun fitheid-metertje loopt er wel erg snel mee leeg. Een andere nieuwigheid kadert in de zoektocht van Arion & co naar de Ultimate Eleven en geeft sommige van je spelers de mogelijkheid om de kracht van bijvoorbeeld Jeanne D'Arc, Nobunaga Oda of een T-Rex (waarom niet?) te onlenen.
Ook met deze Mix 'n Match zijn je spelers plots een flink stuk beter en kunnen ze een aantal straffe moves uit hun sloffen schudden. Het nadeel van al dat mix 'n matchen en de overdaad aan fighting spirits is dat Chrono Stones de eerste uren belachelijk eenvoudig is. Het is pas wanneer ook de vijandige ploegen langzamerhand over dezelfde trukendoos beginnen te beschikken, dat de wedstrijden stilaan spannend en uitdagend worden.
Grafisch teert Chrono Stones op dezelfde engine die in Light & Shadow gebruikt werd en de games van de nodige visuele opknapbeurt voorzag. Heel soms, wanneer er veel personages tegelijk in beeld zijn of de actie erg druk wordt, kan er al eens een hapering of stottering optreden. De tussenfilmpjes, een handelsmerk van ontwikkelaar Level-5, zijn opnieuw van torenhoge kwaliteit en het zijn er opvallend veel in deze Chrono Stones. De soundtrack is bijzonder uitgebreid en van degelijk niveau. Ook het stemmenwerk blijft op punt, al zal het Britse accent lang niet iedereen kunnen bekoren – wij zijn alvast fan.
- Speelt vloeiender dan ooit
- Uitgebreid verhaal met veel extra
- Voorkennis verplicht
- Eerste uren amper uitdaging