Final Fantasy Type-0: HD Remaster
Final Fantasy Type-0
[gespeeld op PS4]
Final Fantasy, het is een reeks die al jaar en dag de gemoederen beroert. De franchise gaat al jaren mee en heeft al flink wat veranderingen doorgemaakt. Soms succesvol, vaak ook niet. Met Final Fantasy Type-0 maakte Square-Enix in 2011 een zijstapje op de PSP. Met de HD-remaster krijgen nu ook gamers buiten Japan op PS4 en Xbox One de mogelijkheid om het spel te spelen.
Final Fantasy Type-0 begon jaren geleden aan zijn leven als mogelijke mobiele game, die zich moest afspelen in het universum van Final Fantasy XIII. Dat toont zich nu nog steeds met verwijzingen naar L’Cie, Eidolons en andere bekend in de oren klinkende namen. Ook in Final Fantasy XV zal er een stevige link naar deze game zijn trouwens.
Genoeg gezeverd echter over de achtergrond. Tijd om het verhaal een klein beetje uit te diepen. Dat speelt zich af in een wereld genaamd Orience. Daar leven vier verschillende staten vreedzaam naast elkaar. Elke staat heeft zijn eigen kristal dat gebaseerd is op één van de vier symbolen. Rubrum gebruikt de Vermillion Bird, de Militesi doen het met de White Tiger, Concordia vertrouwt op de Azure Dragon en Lorican neemt het wat rustiger met de Black Tortoise. Alles is peis en vree in Orience, tot de Militesi beslissen dat ze iets te weinig plek hebben en Rubrum binnenvallen. Het gevolg is een immense oorlog waar de andere twee staten al snel bij betrokken geraken. De persoon die nu trouwens als eerste “Precies Avatar!” heeft geroepen, mag zich verwachten aan een koekje van Jay.
Om Rubrum en de twee andere landen te helpen in hun strijd tegen de Militesi wordt Class Zero opgeroepen. Dit zijn twaalf jongeren, al snel aangevuld met twee extra personen, die worden aanzien als een elitegroep studenten met een ongeëvenaarde kennis van de magie die in Rubrum wordt gebruikt. Er is nu eenmaal niets beter dan een hoop kinderen het oorlogsveld op te sturen. Wie heeft er nu een leger nodig? Wat volgt is een typisch verhaal in ware Final Fantasy-stijl, doorspekt met flink wat plottwists. Het is zeker en vast niet het beste verhaal en we zijn niet helemaal fan van de manier waarop het verteld wordt, maar het is toch aangenaam om volgen. We hebben al slechtere verhalen gehoord. Het is echter wel tijdens het verhaal dat opvalt dat het hier om een port van een PSP-game gaat. De cutscenes zijn duidelijk gemaakt voor een draagbare console met iets minder kracht.
Wie fan is van Final Fantasy en zeker van Final Fantasy VII, die heeft ongetwijfeld Crisis Core: Final Fantasy VII gespeeld. Als dat het geval is, dan voel je jezelf zonder twijfel als een vis in het water tijdens het spelen van Type-0. Het gevechtssysteem is immers vrij gelijkaardig. Je zal niet moeten wachten op je beurt, maar je kan vol op de aanval gaan. Denk daarbij wel goed na over wat je doet. Veel gevechten zijn niet al te moeilijk en zal je met wat button mashen winnen, maar tactisch denken is ook een onderdeel van Type-0. Elk personage, en zo heb je er dus 14, heeft een standaardaanval toepasselijk voor het wapen dat hij of zij gebruikt. Daarnaast hebben ze ook speciale aanvallen en magische aanvallen. Die zal je moeten combineren om efficiënt te zijn tijdens gevechten.
Je zal af en toe ook oog in oog komen te staan met vijanden die gewoon veel te sterk zijn, maar dat wil niet zeggen dat je kansloos bent. Verre van zelfs. De eerste stap is leren gebruik maken van de dodge-functie. Als ze je niet kunnen raken, dan kunnen ze je ook geen pijn doen. Daarnaast zal je geduld moeten hebben met je aanvallen, zodat je Break Sight en Kill Sight kan gebruiken. Wanneer je vijanden kwetsbaar zijn zal er een gele of rode marker verschijnen. Bij geel kan je heel veel damage aanrichten, terwijl het bij rood zelfs gaat om een one-hit kill.
Oh, en oefening baart kunst in Final Fantasy Type-0, want er wordt bijzonder weinig uitleg gegeven over de mogelijkheden van de verschillende personages. Gelukkig heb je een arena waar je kan oefenen en kan je dode personages razendsnel inwisselen voor één van je reserves. Wie het Game Over-scherm wil zien, zal dus toch wel wat moeite moeten doen. Personages kunnen naar aloude gewoonte natuurlijk ook geüpgraded worden. Wanneer ze stijgen in level, dan krijgen ze AP, die je kan spenderen aan nieuwe skills. Daarnaast kan je ook Phantoma verzamelen, dat je kan gebruiken om bepaalde aanvallen sterker te maken of om nieuwe magische aanvallen te leren. Ook hier zal je zelf eerst moeten uitzoeken wat alles juist doet.
Deze versie van Final Fantasy Type-0 is een HD-remaster en dus moet er eens gepraat worden over de graphics. We gaan beginnen met te herhalen dat dit een game is uit 2011 voor de PSP. Verwacht dus geen grootse dingen. Toch hebben de ontwikkelaars hun werk goed gedaan. De werelden en de personages zijn mooi opgepoetst en ook de tussenfilmpjes zien er proper uit. Enkel wanneer er dialoog is tussen verschillende personages waren we lichtjes teleurgesteld. Dan valt het toch op dat deze game al enkele jaartjes oud is. Ook is er belachelijk veel motion blur wanneer je de camera draait en je zal de camera vaak draaien, geloof ons nu maar. Vooral tijdens gevechten draait die alle kanten uit en ook het standaard standpunt is net dat tikkeltje te laag, waardoor je hem steeds zit aan te passen.
- Leuk gevechtssysteem
- Snelle combat
- Te weinig uitleg
- Slechte camera