Söldner-X 2: Final Prototype
Shoot’em ups lijken al wel een eeuwigheid te bestaan, maar hebben de dag van vandaag nog steeds behoorlijk wat fans. Diverse kleine studio’s zoals Cave brengen dan ook regelmatig nieuwe games in het genre uit. Onze favoriet van afgelopen generatie was Söldner-X 2: Final Prototype van het Duitse Sidequest Studios. We sprongen dan ook een gat in de ruimte toen we vernamen dat deze game bijna vijf jaar na de release op PS3 ook naar de PsVita komt.
Bij de meeste shoot’em ups ligt de moeilijkheidsgraad behoorlijk hoog, waardoor heel wat gamers er niet eens aan durven beginnen als ze de trailer zien. In Söldner-X 2 hebben de makers daar een slimme oplossing voor bedacht, namelijk een dynamische moeilijkheidsgraad. Je begint op de laagste graad en zolang je tijdens het spelen niet geraakt wordt loopt je Rank-meter langzaam vol. Zodra die volledig gevuld is schakel je over naar een hogere graad. Je krijgt dan niet alleen meer vijanden en complexere bullet-patronen voorgeschoteld, maar ook je multiplier gaat omhoog waardoor je hogere scores kan halen.
Dit alles gebeurt haast ongemerkt en werkt echt fantastisch. Voor beginners is het hierdoor ten minste haalbaar om het spel uit te spelen, terwijl hardcore shoot’em up fans hoe langer hoe meer uitgedaagd worden naarmate ze beter worden in het spel. Enige nadeel van dit systeem is dat je vrij snel alle levels gezien hebt. De makers hebben dit opgelost door drie extra levels te vergrendelen, die je pas kan vrijspelen als je voldoende secret keys gevonden hebt. Die zijn verborgen in bepaalde vijanden of in delen van de omgeving die je kan vernietigen. Sommige keys verschijnen pas als je je minstens op een bepaalde moeilijkheidsgraad bevindt, dus daar is toch wel wat oefening voor nodig.
Door vijanden af te knallen stijg je bovendien in level, waardoor je een nieuw schip en tal van nieuwe wapens kan vrijspelen. Daarnaast zijn er heel wat challenges beschikbaar om de speelduur te verlengen. Die variëren van bepaalde levels uitspelen zonder geraakt te worden, tot het bereiken van de eindbaas zonder ook maar één tegenstander te vernietigen. Sommige challenges zijn behoorlijk pittig en vormen daardoor een extra uitdaging om alle trophies vrij te spelen. Voor de score-hunters zijn er online leaderboards voorzien, van waaruit je replays kan downloaden om te zien hoe topspelers aan die monsterscore geraakt zijn.
Audiovisueel hoeft deze port niet onder te doen voor de grote broer op de PS3. De haarscherpe graphics zijn een streling voor het oog, dankzij de indrukwekkende 3D-achtergronden en zeer gedetailleerde vijandelijke schepen. Söldner-X 2 is ongetwijfeld een van de mooiste games die momenteel voor de Vita te krijgen zijn. Desondanks slaagt het spel er in om een locked framerate van 60fps aan te houden, wat een ongelooflijke knappe prestatie is van de devs. Ook de fantastische soundtrack van Rafael Dyll verdient een dikke pluim. Wel raden we aan om met een goede hoofdtelefoon te spelen, zodat je optimaal van het geluid kan genieten.
We spreken hier dus zonder twijfel van een zeer geslaagde port, al merk je toch dat het spel oorspronkelijk gemaakt is om op groot scherm te spelen. Door de snel bewegende achtergronden en de grote hoeveelheid vijanden en kogels in beeld, verlies je af en toe wel eens het overzicht op het kleine schermpje van de Vita. Ook is de analoge stick van de Vita duidelijk minder gevoelig dan die van de PS3-controller. Door de dynamische moeilijkheidsgraad is dit echter niet zo’n probleem, maar wat dan wel weer jammer is, is dat de drie DLC-levels van de PS3-versie nog steeds apart moeten bijgekocht worden. Voor een game van vijf jaar oud hadden ze die toch bij de standaardversie mogen voegen. Gelukkig is er wel ondersteuning voor cross-buy, dus wie Söldner-X 2 reeds bezit voor PS3, kan de Vita-versie gratis en voor niks downloaden.
- Sublieme graphics
- Dynamische moeilijkheidsgraad
- Pompende soundtrack
- Cross-buy
- Soms te druk voor klein scherm