Resident Evil: Revelations 2 - nu met PS Vita-versie
Resident Evil Revelations 2
[Gespeeld op pc en PS Vita]
Voor de PS Vita-review, gelieve hier te klikken of naar de laatste pagina te gaan.
Tekst en score hieronder zijn voor de pc-versie - 14/03/2015
Episodische games lijken de laatste tijd erg in te zijn. Jarenlang krijgen we dit soort games al via Telltale aangeboden, maar recent startte Square Enix hun eigen episodische game, Life is Strange. Ook Capcom bleek eens te willen experimenteren met het formaat, want de voorbije weken verschenen er verscheidene episodes van Resident Evil: Revelations 2, om uiteindelijk te eindigen als een eindproduct dat nu zowel digitaal als in retail verkrijgbaar is tegen een zachter prijskaartje.
Resident Evil: Revelations 2 vindt plaats tussen de gebeurtenissen van Resident Evil 5 en Resident Evil 6. In het jaar 2011 wordt Clair Redfield, lid van de anti-terreur organisatie TerraSave, samen met alle andere aanwezigen uit het bedrijf, plots ontvoerd. Claire komt samen met Moira Burton (de dochter van Barry Burton, een naam die ongetwijfeld een lichtje zal doen branden bij de fans) en de werknemers op een verlaten eiland terecht. Beide dames worden wakker in een verlaten gevangenis en dragen een mysterieuze armband.
Niet wetende dat ze centraal zullen staan in een afschuwelijk menselijk experiment, besluiten Claire en Moira om te ontsnappen uit de gevangenis en van het eiland te geraken. Jij kan als speler op elk moment een van de twee personages besturen of lokaal met een andere speler in co-op het spel verkennen. Aangezien Claire in de vorige games al wat ervaring met zombies opgedaan heeft, zal je vooral met haar het betere schietwerk verrichten. Moira kan op haar beurt gebruik maken van de zaklamp en een breekijzer om bepaalde objecten te vinden of obstakels weg te ruimen.
Naast Claire en Moira maken we in deze aflevering ook kennis met Barry Burton en Natalia Korda. Barry heeft als bezorgde vader de noodoproep van Moira ontvangen en ontmoet het kleine meisje Natalia bij aankomst op het eiland. Net als Moira is Natalia niet echt iemand met veel zombie-ervaring, maar kan ze wel door het wat smalle gangetjes kruipen en met haar zintuigen de monsters van op ruime afstand voor Barry lokaliseren.
Over het algemeen heeft Capcom de aanwezigheid van twee personages vrij goed in het spel verwerkt en zorgt het regelmatig wat interessante gameplay en puzzels. Er zijn bepaalde situaties (het baasgevecht in de derde aflevering) waarin je wel ziet dat men een beetje faalt om de dynamiek tussen beide personages in balans te houden. Elke aflevering bestaat in elk geval uit een hoofdstuk met het duo Claire en Moira, gevolgd door het duo Barry en Natalia. Meestal zal je met het tweede duo de voetstappen van het eerste duo volgen en dezelfde gebieden doorlopen.
Dit soort 'recyclage' maakt het natuurlijk wat gemakkelijker om binnen een bepaald budget te blijven (voor de digitale versie tel je €24,99 neer en in de retailversie kent ook een lichter prijskaartje van €39,99), maar gelukkig heeft Capcom het tweemaal doorlopen van bepaalde gebieden wel een leuke twist meegegeven. Zo zal het doden van specifieke vijanden of het vervolledigen van op het eerste zicht onbelangrijke doelen wel degelijk een effect hebben op de situatie waar Barry en Natalia zich in bevinden.
In totaal zal het de meeste spelers 8 à 12 uur vergen om het volledige verhaal, inclusief de twee extra afleveringen, te doorlopen. Tal van Resident Evil-verwijzingen passeren de revue, wat de fans zeker zullen appreciëren en al bij al waren we best tevreden over het avontuur dat we meegemaakt hebben. De twee extra afleveringen geven je een leuke kijk op enkele gebeurtenissen die niet in het hoofdverhaal ter sprake kwamen en men probeert hierin ook wat te experimenteren met de gameplay. De Little Miss-aflevering waarin je Natalia zal moeten laten rondsluipen, focust bijvoorbeeld enkel en alleen op survival horror.
Qua gameplay borduurt Revelations 2 voort op hetgeen we in de eerste game te zien en te spelen kregen. Natuurlijk werden de controls wat verfijnd, maar de algemene speelervaring zal ongelooflijk vertrouwd voelen voor de fans onder ons. Indien je Resident Evil: Revelations niet gespeeld hebt, dan kan je de gameplay het beste vergelijken met de vierde en vijfde telg in de Resident Evil-serie. Echter ligt in Revelations de focus meer op horror en survival in plaats van spectaculaire en bombastische actie.
Naast de singleplayer bevat Revelations 2 wederom een Raid Mode. De meeste Raid Missions zijn vrij rechtlijnig en vereisen voornamelijk dat je alle vijanden op je pad doodt, maar af en toe zal het in een missie ook de bedoeling zijn om een bepaalde punt te verdedigen of het einde van een level te bereiken binnen een bepaalde tijd.
Tal van missies vinden plaats in oude, bekende gebieden uit vorige games zoals de eerste Revelations en Resident Evil 6. Als je deze games al eens gespeeld hebt, zal je ze zeker herkennen en zullen ze allicht de nodige portie nostalgie oproepen. Voor het uitspelen van missies verdien je medailles waarmee je gaandeweg steeds meer en meer missies kan ontgrendelen. Bovendien krijg je ook ervaringspunten en vaardigheidspunten om te levellen en bepaalde vaardigheden aan je personage mee te geven.
Tijdens de missies kan je ook allerhande wapens en upgrades terugvinden, die je in staat stellen om de grote variatie aan vijanden een kopje kleiner te maken. Tal van oude bekenden uit de vorige titels zullen hun opwachting maken in de Raid Modus, maar het grote verschil met de vijanden in de singleplayer is dat deze ook levels hebben en tal van krachten bezitten. Zo zullen sommige zombies supersnel zijn, terwijl anderen dan weer uit vuur bestaan of je kunnen vergiftigen. Dit alles zorgt voor een heel gevarieerde en erg leuke bedoening die je uren zal bezig kunnen houden.
Met daily missions verdien je ook levenskristallen die spelers ook tegen een klein bedrag kunnen aanschaffen. Deze kristallen geven je de mogelijkheid om bij een overlijden de missie alsnog door te zetten in plaats van opnieuw te beginnen. We zijn er vrij zeker van dat de meeste spelers door deze daily mission en wat voorzichtigheid zich nooit verplicht zullen voelen om meer kristallen aan te schaffen of een tekort aan kristallen zullen hebben. Op dat vlak moet je dus niet al te veel schrik hebben van de microtransacties in het spel. Normaal gezien bevat de Raid Mode ook een online co-op, maar op dat vlak heeft Capcom wel wat kemels begaan (wel aangekondigd, ingetrokken qua statement, toch aanwezig via patch eind deze maand), wat best een spijtige zaak is. De modus leent zich namelijk uitstekend voor wat co-op actie.
Op grafisch vlak kan je Revelations het beste vergelijken met de zesde telg van de serie. De game ziet er behoorlijk goed uit voor een budgettitel, maar is dus nog steeds een typische cross-gen titel die op de klassieke MT Framework engine draait. Het zijn dan ook vooral zaken als animaties waardoor dit duidelijk te zien is. Desondanks is dit geen ramp, aangezien Capcom wel een goede audiovisuele focus op de sfeer gelegd heeft met tot nu toe erg herkenbare en typische Resident Evil-omgevingen. Praktisch alle settings zijn herkenbaar (een verlaten dorp, een gevangenis, een fabriek, ...) maar perfect weggelegd voor een horror- en survival-titel als deze.
Wij hebben van Capcom de pc-versie gekregen en helaas moeten we meedelen dat de performantie van het spel op ons huidig systeem (Intel I5 3570k, AMD Radeon 7950, 8GB DDR3 RAM, Crucial Micron M4 SSD) erg ondermaats is. De studio die verantwoordelijk is voor het porten van deze versie kon Revelations 2 een pak beter geoptimaliseerd hebben, want onze framerate wisselde meermaals per seconde naar een willekeurige waarde tussen de 20 en 60 frames per seconde en wordt geplaagd met een erg vervelende animation stutter.
Zeker naar de Raid Mode en hogere moeilijkheidsgraden toe, resulteren deze problemen in een frustrerende besturing waarin je regelmatig naast de vijand zal schieten. Het is niet dat de game volledig onspeelbaar is en te allen tijde geplaagd wordt met deze problemen, want tijdens onze speelsessies hadden we vooral last aan het begin van een level in de Raid Mode of tijdens een level in de singleplayer waar heel wat belichting aan te pas kwam. Desondanks vinden we dat deze versie in de huidige staat momenteel enkel maar aan te raden is voor de die hard Resident Evil-fan die deze game alleen op een pc kan spelen.
Resident Evil: Revelations 2 verscheen reeds eerder dit jaar op de consoles en pc, maar Sony zou Vita-gamers ook van een handheld-versie voorzien. Aanvankelijk zou dit in de lente gebeuren, maar portstudio Frima Studio had toch wat meer nodig om de game klaar te stomen voor de PlayStation Vita.
Het goede nieuws is dat deze port dan ook meteen alle episodes (inclusief de twee extra episodes) en DLC bevat. De Raid Mode (inclusief 2 player co-op) is ook aanwezig, maar een ad-hoc versie ervan zal pas binnenkort toegevoegd worden.
In principe krijgen Vita-spelers qua content dus alles wat de consoleversies je te bieden heeft. Wat dat betreft blijft onze initiële indruk gelden, maar op technisch vlak merken we toch heel wat pijnpunten op. Het feit dat de game met de consoles in het achterhoofd gemaakt werd, betekent natuurlijk dat een downgrade vereist is. Hoewel het uiteindelijke resultaat er grafisch vrij behoorlijk uitziet, is het toch jammer om te zien dat men enkele sfeervolle effecten volledig verwijderd heeft.
Personages bevatten bijvoorbeeld helemaal geen schaduw meer, terwijl zelfs RE: Revelations op de 3DS dergelijke effecten kon weergeven. Ook lichteffecten zijn stevig teruggeschroefd en de standaard gamma-instelling staat eigenlijk veel te hoog ingesteld. Deze kan je gelukkig via het menu lager zetten.
Over het algemeen zijn we best nog tevreden over de kwaliteit van de textures zelf, al zet de game het RAM-geheugen wel duidelijk onder druk. Het is namelijk zo dat de PlayStation Vita tijdens het spelen geen andere applicaties kan afspelen en dat de game ontzettend lange en frequente laadtijden kent. Qua controls valt het manoeuvreren doorheen de game vrij goed mee, maar men heeft een aantal functies (zoals het gooien van granaten, het healen via herbs en kruipen) toe moeten wijzen aan het aanraakscherm.
Bijgevolg is het niet altijd even handig om in het midden van de actie deze handelingen uit te voeren. Dit, in combinatie met de erg slechte framerate, zal ervoor zorgen dat je toch wel vrij regelmatig zal doodgaan en de nodige frustratie zal uiten.
Eigenlijk kunnen we deze late Vita-port niet meteen aanraden aan de gemiddelde gamer. Tenzij je echt niet anders kan, is het beter om Resident Evil: Revelations 2 op je console of pc te ervaren. Dat zal heel wat meer plezier en veel minder frustratie opleveren. Een gemiste kans dus, want de Vita had sowieso wel een leuke angstervaring kunnen verwelkomen. Nu schaf je echter een slechte port aan.
Score voor PS Vita-versie: 5/10
- Dynamiek tussen beide personages en duo's
- Goede survival horror-evaring
- Resident Evil-referenties
- Raid Modus
- Ondermaatse performantie
- Nog steeds geen online co-op