Far Cry 4: Valley of the Yetis
Far Cry 4: Valley of the Yetis
[gespeeld op PS4]
Na het teleurstellende Escape from Durgesh Prison (en dan zijn we nog mals) was de post-release DLC van Far Cry 4 niet meteen een positief verlengstuk van de game. Meer nog, zowat alles zouden we eerder omschrijven als kleine extraatjes, niet meteen iets waar je geld zou aan geven. De nieuwe uitbreiding, Valley of the Yetis, zou daar verandering moeten in brengen. Met een volledig nieuw gebied, mysterieuze wezens en gevaarlijke sekteleden die je 's avonds wakker houden klinkt de premisse in ieder geval al veel beter dan de voorgaande downloadable content.
In deze uitbreiding speel je opnieuw als Ajay Ghala. Na een helikoptercrash belandt hij op een onverbiddellijke bergkam in de Himalaya's. Je wapens, die ben je kwijt. Hetzelfde telt voor je skills. Je begint terug van nul. Ondertussen krijg je te maken met de plaatselijke bevolking, wat zowel menselijke vijanden als roofdieren inhoudt. De piloot van de helikopter? Die is nergens te bespeuren. Niet meteen een positieve start, maar de toon is wel meteen gezet. Hoewel de lage temperatuur niet meteen voor een warm ontvangst zorgt, is het wel leuk om eindelijk een open gebied in de Himalaya's te kunnen verkennen. In de basisgame was dit gebergte enkel te zien in een paar afgesloten missies.
Zoals we eerder al zeiden, ben je dus al je wapens en skills kwijt in deze DLC. Gelukkig klinkt dat erger dan het eigenlijk is. We weten allemaal hoe lang het duurt vooraleer je het merendeel van deze dingen vrijspeelt in de basisgame, maar hier gaat alles in een stroomversnelling te werk. Je krijgt veel meer ervaringspunten terwijl je speelt en zowat elk wapen ligt verspreid over het gebergte. Eenmaal je een wapen vindt, kan je permanent blijven gebruiken, gratis en voor niets. Het is natuurlijk wel jammer als je hoopte om meteen toegang te krijgen tot al je oude wapens. Daarnaast weet je ook niet welk wapen waar te vinden is, want op de map zie je wel wapenicoontjes staan zonder specifieke aanduiding welk wapen daar verborgen ligt. Als je een favoriet geweer hebt, dan is het misschien wel saai als je heel de vallei moet rondzoeken naar dat ene wapen.
Tegenover Durgesh Prison is het qua content wel een heel stuk verbeterd, al is het bijlange niet perfect. Het nieuwe gebied zorgt ervoor dat je zeker een paar uur zoet bent, maar dat ligt vooral aan de manier waarop je nieuwe wapens, upgrades en dergelijke vindt. Je zal waarschijnlijk meer tijd spenderen aan het volledig uitkammen van het gebergte dan aan het spelen van missies, want die zijn uiteindelijk vrij kort en eerlijk gezegd ook niet bijster impressionant. Naast de wapens die je gewoon kan vinden, kan je ook upgrademissies spelen (truck stelen, berg beklimmen, ...) met als beloning dan machinegeweren, mijnenvelden of vuurtonnen.
Waarom heb je in godsnaam zulke dingen nodig? Simpel. Je bent helemaal alleen in het gebergte. Je hebt niemand om je te beschermen. De enige verdediging die je hebt, is een klein kamp, voorzien van enkele simpele verdedigingsmiddelen. Door de eerder vermelde upgrademissies kan je het kamp upgraden en zo sterker maken. Dat is nodig, want 's nachts word je aangevallen door de sekte die over dit gebied heerst. Hun motief is een beetje simpel (ze willen niet dat je hun artefact komt stelen), maar ze zorgen wel voor de nodige actie elke avond. Dit is tevens ons favoriete gedeelte van de DLC, want de game verandert dan in een soort base-defense-game waarbij de vijand jouw kamp langs alle kanten komt aanvallen. Elke avond met een groter leger dan de nacht voordien, vijf nachten lang. Hoewel je geweer hier nog altijd het meest betrouwbaar is, zorgen de vele vallen steeds voor een tactische, doch spetterende veldslag.
Overdag kun je ook missies doen, wat dan vooral betekent dat Ajay meer info over de vreemde sekte en de geheimzinnige yeti's probeert te vinden. Het zijn missies die in de lijn liggen van Far Cry 4 zelve, al bereiken ze niet de hoogtepunten die de basisgame meermaals wist te raken, al betekent dat niet dat ze slecht zijn. Integendeel, voor mensen die graag Far Cry spelen is dit gewoon meer Far Cry 4. De Himalaya's zorgen wel voor de nodige sfeer en dat doet an sich toch al veel, zeker in vergelijking met Durgesh Prison waar je gewoonweg een gerecycleerd gebied voorgeschoteld kreeg.
Uiteraard mogen we de ster van deze uitbreiding niet vergeten: de Yeti(s). De eerste keer dat we dit mysterieuze wezen mochten aanschouwen waren we best verrast. Plotseling kwam hij uit het niets naar ons toe gelopen, deelde hij een enkele slag uit en verloren we maar liefst tachtig procent van onze levensbalk. Een paar keer schieten hielp niet meteen. Pas nadat we onze volledige arsenaal op dit beest hadden afgelost, kregen we de melding dat hij genoeg verzwakt is om een takedown te lanceren. Een paar keer buttonmashen en de klus is geklaard.
We waren wel meteen onder de indruk, omdat we dachten dat het beest slechts weinig zou voorkomen en aanzienlijk sterk was. Deze indruk is echter van korte duur, want naarmate je verder geraakt, komen er steeds meer yeti's bij die je met steevast dezelfde tactiek om het leven brengt: RPG bovenhalen, twee of drie keer schieten en dan de takedown activeren. Deze routineuze aanpak zorgt ervoor dat een mysterieus wezen al snel één van de vele vijanden wordt, met zelfs een repetitief kantje naar het einde van de game toe.
- Nieuw Himalaya-gebied
- Redelijk wat inhoud...
- Nachtmissies
- Yeti verliest snel waarde
- ...maar niet alles is even interessant
- Weinig randactiviteiten naast hoofdverhaal