Zombie Army Trilogy
Zombie Army Trilogy
In 2013 kwam ontwikkelaar Rebellion met Sniper Elite: Nazi Zombie Army op de proppen, een standalone afkooksel van de Sniper Elite-serie waarin zombies centraal stonden. Doorheen de jaren kregen we hier een vervolg op en nu brengt de ontwikkelaar de collectie naar de huidige generatie consoles met een kleine extra.
De Zombie Army Trilogy bestaat uit drie delen, namelijk Sniper Elite: Nazi Zombie Army 1, 2 en 3. Het laatste deel van deze trilogie is splinternieuw en mag met deze release voor het eerst in de schijnwerpers treden. Het verhaal wordt gespreid over de drie verschillende delen, waarbij we in het derde deel eindelijk het echte einde van de zombieplaag mogen meemaken. Het verhaal begint aan het einde van de oorlog, wanneer de Amerikanen en Russen voor de deur van Berlijn staan en Hitler niet meer weet hoe hij de oorlog kan winnen.
Uit wanhoop doet hij beroep op zijn laatste zet, namelijk een leger van ondoden. Via een oud relic verspreidt hij het virus en wordt de wereld gevuld met een horde zombies. Aan jou (en je team via co-op) om hier een einde aan te maken. Je ontsnapt uit Berlijn, keert terug naar Berlijn om het allemaal op te lossen en in het derde deel moet je de échte oplossing vinden, want deel 2 bleek dan een maat voor niks.
De singleplayer bestaat uit vijftien missies, vijf per deel. Verwacht niet te veel van het verhaal, want het is vooral een begeleiding voor de missies. Je zal ook vrij snel merken dat het geheel behoorlijk eentonig wordt, want de opzet is steeds hetzelfde en je kan de fases al min of meer inschatten, met eindbazen, gebieden die beschermd moeten worden of een ander stevig gevecht. Ook qua moeilijkheid is het bijzonder wisselvallig. De normale moeilijkheidsgraad leverde over het algemeen geen problemen op, maar af en toe schiet het dan weer de hoogte in en moesten we gewoon met trial&error blijven gaan in plaats van een doelgerichte nieuwe tactiek toe te passen. Dit zijn de momenten waarop je frustratie de hoogte in schiet en de zin om verder te spelen aanzienlijk daalt. Gelukkig blijven we over het algemeen gespaard van zulke momenten, maar af en toe heb je het wel aan je rekker.
Doorheen de verschillende missies krijgen we te maken met een pak verschillende vijanden, zoals de standaard soldaten die "ondode" werden of skeletten die net iets meer precisie vergen (een hit op hun hart). Naar gelang je vordert in het verhaal, krijg je ook te maken met sterkere vijanden, zoals vijanden met pantser of vijanden die moeilijk te raken zijn en ook nog eens kogels goed kunnen verteren. Naast de eerder gekende zombies komen er ook enkele nieuwelingen bij in de Zombie Trilogy. Kettingzaagdragende vijanden die je niet met een headshot kan verschalken, zijn zo'n voorbeeldje en deze nieuwelingen zijn een leuke frisse wind doorheen de trilogie.
De ontwikkelaar voorziet doorheen de levels verschillende Safe Houses waar je munitie kan vergaren en even tot rust kan komen. Het dient tevens als checkpoint zodat je bij een overlijden daar meteen opnieuw kan beginnen. Safe Houses moet je echter wel al schietend vrijspelen, want pas dan kan je ze betreden. Qua wapens is de game identiek aan de losse delen, met uitzondering van de Preacher (een tweeloops met immense schade). Uiteraard kan je voor dit wapen slechts een beperkt aantal kogels meenemen. Los van dit wapen mag je op je kin kloppen qua nieuwe wapens, toch een gemis. Een vlammenwerper had bijvoorbeeld een leuke toevoeging geweest.
Het hele verhaal kan je natuurlijk alleen spelen, maar de game laat je toe om het verhaal met 3 andere spelers te voltooien. Je krijgt dan de mogelijkheid om de moeilijkheid aan te passen en de hoeveelheid zombies te vergroten. Zelfs als je deze instelling niet aanpast, zal je er toch wat meer voor de kiezen krijgt, omdat je ook meer wapens hebt om ze te begroeten. Het voordeel van de co-op is dat je op elkaar kan rekenen en elkaar kan beschermen. Indien er iemand komt te sterven, krijg je de mogelijkheid om deze te reviven, al moet je je wel haasten. Voordeel is wel dat je dan niet vanaf het checkpoint moet herbeginnen zolang er iemand is die het overleeft. Het loont dus om met meerdere mensen aan de slag te gaan, zelfs al is het puur voor de extra fun die het met zich meebrengt.
Een laatste toevoeging aan de Trilogy is de Horde mode. Hier is het de bedoeling dat je het zo lang mogelijk moet uithouden tegenover verschillende golven aan vijanden. Het recept is natuurlijk bekend, want bij iedere golf wordt de vijand steeds iets sterker of komen ze in grotere aantallen op je af. Op grafisch vlak krijgen we natuurlijk een update ten opzichte van de vorige generatie, vergelijkbaar met de nieuwe Sniper Elite 3. Op vlak van geluid kunnen we niet veel kwijt, aangezien dit hetzelfde is als bij Sniper Elite 3.
- Plezier met vrienden
- Nieuwe vijanden
- Steeds dezelfde formule
- Moeilijkheid niet altijd even gelijk