Xenoblade Chronicles 3D
Xenoblade Chronicles 3D
In 2011 wist Xenoblade Chronicles vriend en vijand te verrassen door een JRPG-ervaring te bieden die niemand verwacht had. Ook op 4Gamers waren we erg onder de indruk van de Wii-game, want onze collega gaf de game een indrukwekkende 93/100 mee. Nu de spirituele opvolger Xenoblade Chronicles X in zicht is, heeft Nintendo besloten om Xenoblade Chronicles naar een nieuw platform te porten. Verrassend genoeg heeft men niet voor de Wii U gekozen, maar voor de New 3DS. Enkel het nieuwste 3DS-model van Nintendo zal deze titel kunnen afspelen en tevens is het de eerste exclusieve game voor het platform.
[Gespeeld op New 3DS; niet speelbaar op 2DS, 3DS en 3DS XL]
Xenoblade Chronicles 3D vertelt ons het verhaal over een eeuwige tweestrijd tussen twee giganten, de Bionis en Mechonis. Deze oneindige strijd komt plots tot stilstand en eeuwen later ontstaat er leven op beide titanen. De Homs zijn menselijke wezens die op de Bionis leven, terwijl de Machina en Mechons op de Mechonis leven. Om de een of andere onverklaarbare reden vallen de Mechons plots alles en iedereen op de Bionis aan.
De protagonist in het verhaal is Shulk, een jongen die een rustig leven leidt in Colony 9 op de Bionis, tot op een dag het noodlot wederom toeslaat en de Mechons heel wat vernieling achterlaten. Vastbesloten om hen een halt toe te roepen en vol wraakgevoelens, gaat Shulk met zijn vrienden en het mysterieuze Monado-wapen op avontuur.
Doorheen het science fiction-verhaal dat minstens 60 uren duurt, zal je tal van leuke, maar ook erg wrede gebeurtenissen meemaken die genoeg emoties zullen teweeg brengen. Je zal tal van prachtig vormgeven en uitgestrekte fantasy gebieden moeten exploreren om het verhaal verder te zetten. Uiteraard zullen de vijand en het natuurlijke leven zich niet gedeisd houden, wat betekent dat er ook heel wat gevochten moet worden.
Het gevechtssysteem in Xenoblade Chronicles is vrij dynamisch en erg positioneel gericht. Je party members hebben allemaal een auto-attack die je kan gebruiken in afwachting van je arts (skills), die allemaal stevig wat schade kunnen aanrichten, je metgezellen genezen of bepaalde buffs en debuffs veroorzaken. Tel daar tientallen verschillende uitrustingen, gems die je statistieken beïnvloeden en nog tal van passieve vaardigheden bij op en het resultaat is een typisch, diepgaand RPG-systeem dat destijds zeer geprezen werd en nog altijd leuk en relevant is.
Het bewegen van je personage gebeurt op de New 3DS via de Circle Pad, terwijl de camera bediend kan worden met de C-stick. Het selecteren van de arts doe je via de D-pad. In dat opzicht zijn de controls quasi gelijk aan de Wii Classic Controller Pro-besturing van de Wii-versie. Xenoblade Chronicles 3D is wel de eerste New 3DS-game die gebruik maakt van alle vier de schouderknoppen, en dat vraagt toch wel even wat gewenning van de speler.
Over het algemeen is de game op grafisch vlak vrij intact gebleven. We zien hier en daar een wat verminderde belichting en wat fletsere textures in de omgeving, maar het is best wel indrukwekkend om zo een grote, uitgestrekte game op de handheld terug te vinden.
Qua framerate hebben we niet meteen veel reden tot klagen, want deze is vrij stabiel en intact gebleven. Echter vinden we het wel jammer dat heel wat objecten in de verte er vrij 'korrelig' uit zien door het ontbreken van voldoende scherpte in de verte en de ietwat lage resolutie van het 3DS-scherm.
De lage resolutie en het kleine scherm van de New 3DS zorgen er ook voor dat de User Interface soms erg benauwd overkomt. Men heeft dit deels trachten op te lossen door wat informatie naar het onderste scherm te verplaatsen, maar het is duidelijk dat Xenoblade in eerste instantie een game was die je op de tv speelde. Ook het 3D-effect wist ons niet meteen te imponeren. Sterker nog, we denken dat het zelfs beter was geweest om deze volledig op te offeren zodat men iets meer kracht kon voorzien voor enkele andere grafische aspecten.
Rekening houdende met de hardware waar de ontwikkelaar (Monster Games heeft Donkey Kong Country: Returns ook van een mooie 3D port voorzien) mee moest werken, heeft men desondanks een zeer mooi prestatie neergelegd met deze port.
Als extra bevat Xenoblade Chronicles 3D een nieuwe modus waarin je tokens kan inruilen tegen character models of music tracks. De tokens zelf kan je verdienen door met een andere speler te StreetPassen, door 3DS Play Coins in te wisselen of dagelijks je Shulk Amiibo in te scannen. Het is ook leuk om te zien dat je de muziek kan afspelen terwijl je New 3DS dichtgeklapt is, waardoor je het als een soort van mp3-speler kan gebruiken om onderweg de muziek nog eens te beluisteren. En aangezien Xenoblade Chronicles 3D een ontzettend sfeervolle soundtrack bevat met enkele stevige rocknummers, vormt deze modus een heel mooie extra voor de fans. Wel is het jammer dat de optie om Japanse stemmen in het spel te activeren ontbreekt.
- Nog steeds top JRPG
- Framerate goed behouden
- Extra modi zijn leuke bonus
- Beeldkwaliteit wat minder
- Ontbreken Japanse stemmen
- 3D-effect is verwaarloosbaar