Dragon Ball Xenoverse
Dragon Ball Xenoverse
[gespeeld op PS4]
Dragon Ball gaat al zo’n dertig jaar mee, zowel als manga alsook in videogames. Bijna ieder jaar krijgen we terug een game voorgeschoteld van de anime krachtpatsers die makkelijk onze Aarde kunnen opblazen en steeds weer wilt Bandai Namco een twist aan het spelconcept geven om alles fris te houden. De laatste tijd heeft deze techniek echter niet altijd goed uitgepakt zoals men verwacht had en bracht het enkele matige games voort. Voor de nieuwe generatie consoles geeft de uitgever het echter niet op en legt met goede moed Xenoverse op ons bord, maar opnieuw lijkt het erop dat het toch niet zo perfect klaargemaakt is als we zouden willen.
In Xenoverse ben jij de held van de dag. Je mag namelijk je eigen karakter maken en kiezen welk ras je bent zoals Saiyan, Namekian, en zelfs Frieza’s ras. Een grote slechterik heeft echter met de tijd geknoeid en daardoor zijn er verschillende grote gevechten anders afgelopen dan dat zou moeten. Hierdoor komen er wel veel verschillende taferelen tot stand zoals gevechten waar meerdere slechteriken ten tonele komen of helden anders reageren dan oorspronkelijk gepland was. Samen met Trunks reis je dus door de tijd om alles op te lossen en ervaring, technieken en armor te behalen.
Tussen alle plotwists en what if-scenarios kom je terecht in Toki Toki City. Deze stad dient meer als hub waarin je wat kan rondlopen of vliegen en je verhaal en je uitrusting en skillsysteem verder kan ontwikkelen. Je karakter kan hier volledig naar eigen wens uitgedost worden of je gaat naar een bepaalde regio om lokale of online gevechten uit te voeren. Geen menu’s dus in deze game en dat zal niet iedereen kunen bekoren. De stad is immers vrij leeg, met uitzondering van de vechtarena's die dan weer vol bergen, gebouwen, water en detail zitten gepropt. Je kan ook online gaan in de stad en daardoor andere spelers zien rondlopen. Die kan je dan weer uitdagen tot gevechten of emotes sturen. Je kan zelfs een leuke Ginyu pose uitvoeren. Of het echter een leuke meerwaarde is in een voor de rest lege stad...
Het voorgaande kan waarschijnlijk een heleboel mensen helemaal niet deren, omdat ze een fighting game willen spelen en dus willen weten of dat element goed is uitgebouwd. Dat is gelukkig wel degelijk zo, maar voor nieuwelingen zal het sowieso een beetje zoeken zijn. De tutorial laat immers te wetensen over qua feedback. De gevechten op zich zijn wel bijzonder vloeiend en bijstaanders zouden zelfs kunnen denken dat het gevechten uit de anime waren. Combo's en speciale aanvallen volgen elkaar snel op en zelfs al button-mashend kan je wel eens iets speciaals uit je controller toveren.
Waar het wel wat mis loopt is in de gevechten met meer dan 2 personen. De camera is goed als hij maar 1 tegenstander in de gaten moet houden, maar als er 6 personages op het scherm zijn, is het pure chaos om te kunnen volgen. Lock je (met moeite) iemand, dan weet je eigenlijk niet waar de andere personages mee bezig zijn. Online hoeft dit geen probleem te zijn met het nodige teamwerk, maar de AI bots die meedoen zijn geen stuiver waard. Reken dus niet op hun hulp als het erop aankomt.
Gelukkig komen deze gevechten met AI-bots niet zoveel voor en kan je wel genieten van een schouwspel de naam Dragon Ball Z-waardig. Grafisch ziet alles er op PS4 erg gelikt uit met tal van goede lichteffecten. Ergens hadden we misschien liever de echte anime look gehad van uiterlijk en effecten, maar het extra licht en de scherpe glans ogen wel spectaculairder dan wat je met animebeelden kan verwezenlijken. Pijnlijekr is echter het geluid van de dub. Hoewel de stemmen in het Engels en Japans wel kloppen, is de kwaliteit wat aan de lage kant in vergelijking met de anime of recente films binnen de franchise. Dat is dus zeker een werkpunt voor een volgende game.
- Combat een stap vooruit
- What-if scenarios
- Je eigen karakter
- Stad is wat leeg
- AI van je medebots
- Audio van stemmen kan beter