Grow Home
Creatief intermezzo in Grow Home
[gespeeld op pc]
Naast bombastische AAA-titels probeert Ubisoft de laatste tijd ook aandacht te schenken aan kleinere creatieve zijprojecten. Die beslissing wierp reeds zijn vruchten af met succesverhalen Child of Light en Valiant Hearts en met Grow Home poogt Ubisoft een nieuwe topper aan zijn portfolio toe te voegen. De titel zag het levenslicht als het resultaat van een intern project bij Ubisoft Reflections, maar daar de game door collega’s erg gesmaakt werd, besloten ze hem voor het grote publiek beschikbaar te stellen. Kan Grow Home in de voetsporen van zijn succesvolle voorgangers treden?
In Grow Home kruipen we in de ‘huid’ van de aandoenlijke robot B.U.D.. Hij wordt op een planeet gedropt met een duidelijk doel voor ogen, zijnde het laten groeien van een gigantische plant en de zaadjes oogsten om zodoende zijn thuisplaneet van zuurstof te voorzien. Een simpel doel en ook de werkwijze is niet meteen een heksentoer. De plant laten groeien - de Star Plant genaamd - gebeurt immers door naar vertakkingen te klimmen, deze af te vuren en uiteindelijk te begeleiden naar een energiebron. Deze tref je aan in de vorm van zwevende rotsen. Als je tijdens het begeleiden je doel mist, is er geen enkele reden tot paniek. Uit afgeschoten vertakkingen ontspruiten er immers nieuwe vertakkingen, waardoor je in principe dus een onontwarbare kluwen van vertakkingen als resultaat kan hebben.
Sowieso kan je op zoek gaan naar kristallen. Deze 100 kristallen, die over de ganse wereld verspreid liggen, zullen spek naar de bek zijn van gamers die graag even afwijken van de hoofdmissie en de uitnodigende open wereld willen gaan verkennen. De verzamelaars van deze kristallen worden beloond met leuke extraatjes variërend van betere camerabesturing tot een jetpack. Tijdens je avontuur in de kleurrijke wereld zal je naast kristallen ook andere leuken zaken zien zoals grotten en wilde dieren. Sommige objecten bewijzen ook effectief hun nut. We denken bijvoorbeeld aan een bloem die ons meer dan eens veel frustratie bespaarde door als parachute te dienen of een groot blad dat even de rol van glider voor zijn rekening nam.
Het moge duidelijk zijn dat je je tijdens het spelen van Grow Home vooral zal bezighouden met het beklimmen van de imposante Star Plant en tegelijkertijd kan genieten van de mooie graphics. Soms moet je een heel stuk klimmen en een diepe zucht is dan ook onvermijdelijk wanneer je net voordat je de top bereikt helemaal terug naar beneden dondert. Desalniettemin geeft het klimmen en het zienderogen groeien van de plant heel wat voeldoening. Bovendien werden er portalen neergeplant op verschillende plaatsen in de spelwereld. We raden dan ook ten stelligste aan om van het vrijspelen van deze portalen een automatisme te maken. Zo hoef je niet steeds terug vanaf de begane grond beginnen klimmen, maar kan je jezelf enkele niveaus hoger teleporteren.
Wanneer je je eerste stapjes zet met B.U.D. valt meteen op dat onze op Wall-E geïnspireerde held wat klungelachtig beweegt, maar vervelend vonden we dat echter helemaal niet. Zijn dronkenmans waggelen maakt B.U.D. immers nóg onweerstaanbaarder en daarnaast is de besturing helemaal niet ingewikkeld. Die beperkt zich immers tot lopen, de camera bewegen en de linker- en rechterarm van B.U.D. gebruiken. Klimmen gebeurt dan door de linker-en rechterarm met elkaar af te wisselen. Hou er ook rekening mee dat de controls duidelijk geoptimaliseerd werden voor gebruik met een controller waardoor we - net zoals Ubisoft - het gebruik van toetsenbord en muis afraden.
De kans is groot dat je de game in één ruk zal uitspelen, mede door de verslavende gameplay (je ziet via de groeiende plant immers dat je steeds dichter bij je einddoel komt), maar ook door de korte speelduur. In amper 3 uur heb je de game (de hoofdmissie althans) achter de rug. Liefhebbers kunnen achteraf wel nog verder blijven genieten van de game door de resterende kristallen of zaadjes te zoeken, maar het verslavende effect leek voor ons reeds uitgewerkt.
- Charmerende protagonist en artstyle
- Klimmen geeft voldoening
- Gebruik van omgevingselementen
- Korte speelduur
- Lage herspeelbaarheid