Far Cry 4: Escape from Durgesh Prison
Geen ontsnappen aan in Far Cry 4: Escape from Durgesh Prison
[gespeeld op PS4]
Far Cry 4 is misschien wel de best onthaalde Ubisoft game van 2014. De superieure setting, uitstekende gunplay en dolgekke Pagan Min resulteerden in een positieve afsluiter van het jaar na eerdere teleurstellingen. Het stopt echter niet bij het basisverhaal voor Ubisoft. We krijgen nogmaals extra verhaallijnen in de vorm van DLC: Escape from Durgesh Prison is deel één en breekt al meteen met de basis van Far Cry 4, een keuze die zowel voordelen als nadelen kent.
Escape from Durgesh Prison biedt geen nieuw verhaal en een gevangenis is ook niet aanwezig. Het enige woord dat hier relevant is, is "escape", want daar draait deze DLC om. Je krijgt namelijk dertig minuten de tijd om te ontsnappen en een extractiepunt te bereiken, maar wel zonder de wapens, upgrades en skills die je hebt ontgrendeld in het hoofdverhaal. Met praktisch niets word je wakker in een radiotoren. Pagan Min geeft je een korte, doch amusante introductie-speech en vanaf dat punt begint de timer te lopen.
Deze volledige DLC speelt zich af in het noordelijke Kyrat, wat eigenlijk betekent dat je een gerecycleerd gebied doorkruist. Weinig nieuws dus. Meer nog, het gehele concept van deze downloadable content voelt aan als een extra spelmodus, iets wat je normaliter verwacht bij de basisgame. Het is zelfs absurd dat men €9,99 durft te vragen voor een DLC die duurder, korter en minder interessant is als de gemiddelde downloadable titel. Zelfs in vergelijking met andere DLC's is Escape from Durgesh Prison qua inhoud zeer mager.
Dat wilt niet zeggen dat Ubisoft geen leuke ideeen naar voren probeert te schuiven. Zo is er permadeath aanwezig, iets dat an sich wel lijkt te passen in het thema van de game. De constante dreiging dat je op eender welk moment kan sterven en helemaal opnieuw moet beginnen, kunnen we wel smaken. De manier waarop men dit doet, is echter problematisch. Door een timer aan deze DLC vast te hangen is er namelijk geen ruimte om rustig je tijd te nemen en stealth-gewijs te vechten, iets wat nochtans aan de basis ligt van de Far Cry-reeks.
Ubisoft probeert dit probleem te verhelpen door heel wat zijcontent toe te voegen die je extra tijd geeft. Zo kan je, net zoals in het hoofdverhaal, outposts bevrijden en posters vernielen. Het enige verschil is dat je tijd krijgt in de plaats van karma. Slim gezien, maar dat verpest op zijn beurt weer de inbreng van een timer. Je wordt als het ware geforceerd om deze zijcontent constant te doen om toch maar wat extra tijd te krijgen. In combinatie met het feit dat je wapens en skills behoudt wanneer je sterft, transformeert het deze spelmodus in een teleurstellende grind.
Mocht je ondanks onze kritiek toch interesse hebben in deze uitbreiding, dan speel je het best samen met een vriend. Alleen is maar alleen en het is ook gewoon leuker om samen te spelen en je zal minder frustratie hebben gezien de co-op partner jouw personage te allen tijde kan reviven, iets wat geen optie is wanneer je alleen speelt. Helaas is er amper herspeelbaarheid aanwezig, want vrijwel niets is dynamisch en als je meerdere keren door het gebied loopt, dan zal je wellicht opmerken dat vijanden steeds op dezelfde plek staan en de ervaring daardoor al snel in herhaling valt. Zelfs achievement-hunters hebben geen excuus want deze uitbreiding bevat geen nieuwe achievements of trophies.
- Permadeath is interessant...
- ...maar timer verpest FC-kern
- Niets nieuws
- Zeer repetitief
- Prijs