The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D
The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D
[Gespeeld op New 3DS]
Iets na de lancering van de 3DS had Nintendo de Nintendo 64-klassieker The Legend of Zelda: Ocarina of Time een mooie remake gegeven, eentje die erg in de smaak van heel wat fans viel. Aangezien Majora's Mask in principe over dezelfde bouwstenen en engine beschikt, keken velen reikhalzend uit naar een eventuele remake van deze andere N64-klassieker. Nu is het dan eindelijk zover, want The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D verschijnt weldra voor elk platform in de 3DS-familie.
Majora's Mask is zonder twijfel de donkerste en vreemdste Zelda-game tot nu toe. Het vreemde verhaal over hoe de wereld van Termina over 72 uren zal bezwijken aan de macht van Skull Kid en de vernietiging van de maan zal sowieso wel onder de meesten van ons gekend zijn. Tijdens je avontuur om dit te voorkomen zal je tal van vreemde, maar ontzettend charmante personages en locaties tegenkomen, een flink aantal leuke sidequests kunnen vervolledigen en natuurlijk ook de nodige uitdagende kerkers moeten doorkruisen.
De algemene gameplay en het design van de wereld, dungeons en quests hebben de tand des tijds erg goed doorstaan. Majora's Mask is dan ook een schoolvoorbeeld van hoe sterke ideeën en een goed design quasi tijdloos kunnen zijn. Op dat vlak willen we niet al te veel uitwijden over deze aspecten in de review, maar het voornamelijk hebben over de vernieuwingen in deze remake, zodat zowel fans als nieuwelingen weten waar ze zich zoal aan kunnen verwachten.
Een van de meest drastische vernieuwingen en veranderingen is ongetwijfeld het save-systeem. Naast het feit dat er nu 3 save slots voorhanden zijn, zullen Owl Statues je voortgang permanent opslaan. Bovendien zijn er op tal van plaatsen, zoals aan de ingang van iedere dungeon, extra opslagpunten toegevoegd in de vorm van Feather Statues. Ook deze punten slaan je voortgang permanent op. Voor de Majora's Mask veteranen mag dit misschien wel klinken als een toevoeging die het spel een pak gemakkelijker maakt, maar we moeten natuurlijk in het achterhoofd houden dat Majora's Mask zich deze keer op een handheld bevindt en meerdere opslagpunten erg van pas kunnen komen tijdens de kortere speelsessies.
Als je dan toch wat tijd over hebt (zowel ingame als in het echte leven), dan kan je Link eens laten genieten van het vissersleven. Nintendo heeft nu namelijk de mogelijkheid toegevoegd om in het spel te vissen. Wat je net zal kunnen opvissen, verklappen we natuurlijk niet, maar een extra bezigheid is altijd mooi meegenomen.
Net vanwege het feit dat mensen vaak minder lange sessies op hun 3DS houden, zijn er ook wat aanpassingen terug te vinden in de liedjes die Link met zijn Ocarina speelt om de tijd te beïnvloeden. De song of double time spoelt de tijd vooruit naar een welbepaald uur, zodat je tijdsafhankelijke opdrachten veel gemakkelijker en sneller kan uitvoeren. Deze opdrachten staan ook allemaal netjes genoteerd in de Bomber's Notebook. Echt nieuw is dit boek niet, maar je krijgt het nu wel meteen mee aan het begin van het spel. Het boek houdt nu perfect bij welke events je reeds vervolledigd hebt, zal geruchten en hints noteren en kan tot slot ook als alarm fungeren om je te laten weten wanneer een bepaalde gebeurtenis gaat beginnen.
De gyroscoop-implementatie is in de remake aanwezig om voorwerpen zoals de boog te bedienen. Je kan nog steeds de boog met de joystick bewegen, maar via de gyroscoop kan het vooral in de tal van activities en minigames veel gemakkelijker en intuïtiever zijn. Een andere bekende die we reeds uit OoT 3D kennen is de Sheikah Stone. Deze steentjes zullen je regelmatig de nodige hints geven wanneer je dat wenst, zodat nieuwkomers niet al te verdwaald geraken of toch af en toe een mooie tip kunnen verkrijgen.
-
Audiovisueel heeft Nintendo ook flink wat verbeteringen doorgevoerd. Net zoals Ocarina of Time 3D heeft men geopteerd voor een 'subtielere' visuele upgrade, waarbij de nostalgie zo veel mogelijk behouden blijft. Een heel opvallend iets is dat de overvloed aan grijze mist plaats gemaakt heeft voor een veel aantrekkelijker uitziend plaatje. De groene, blauwe en paarse kleuren in het spel zorgen voor een erg kleurrijk, sfeervol en mooi contrast. De soundtrack zelf, die tal van memorabele en aangename stukjes bevat, is ook opnieuw opgenomen om wat mooier te klinken.
Wij speelden de game alvast op onze New 3DS, vermits het stabielere 3D een pak aangenamer en comfortabeler is. Het stereoscopisch 3D-effect is wederom opnieuw erg mooi in het spel verwerkt en voegt de nodige sfeer toe aan het geheel. Een andere handig iets bij de New 3DS is dat Majora's Mask ondersteuning biedt voor de C-stick. Hiermee kan je vlotjes de camera bedienen en dat kan best wel handig zijn in een dergelijke 3D-omgeving. Wereldschokkend zijn de New 3DS-toevoegingen niet, maar ze kunnen absoluut erg van pas komen, want op de oudere 3DS-modellen laat de camerabesturing toch wat te wensen over.
- Subtiele, maar mooi remake
- Gameplayverbeteringen
- Termina charmeert nog steeds
- Sfeervol stereoscopisch 3D
- Camera op oude 3DS