Assassin's Creed Unity: Dead Kings
Geen Driekoningen maar dode koningen in Assassin's Creed Unity: Dead Kings
[gespeeld op PS4]
Na het PR-fiasco dat Assassin's Creed: Unity heette, kwam Ubisoft vrij snel op de proppen met verontschuldigingen en de daarbijhorende gratis goodies. Mensen die een season pass kochten, kregen een extra game terwijl de rest gratis en voor niets de Dead Kings DLC zou mogen spelen. Deze uitbreiding is niet gemaakt door het team achter Unity (Ubisoft Montreal), maar wel door Ubisoft Montpellier, een andere tak van het bedrijf dat onder andere ZombiU, Rayman Legends en Valiant Hearts: The Great War heeft ontwikkeld. Dead Kings voelt dan ook een beetje anders, al moet je zeker en vast geen mirakels verwachten. Dit is nog altijd grotendeels een verlenging van het basisspel.
Dead Kings speelt zich kort na het einde van Assassin's Creed: Unity af. De uitbreiding bevat een nieuwe stad genaamd Franciade, oftewel de naam die Saint-Denis had tussen 1793 en 1800. Het is een sombere stad en echt veel zonlicht zie je niet. Je krijgt dan ook wel het gevoel dat deze DLC een donker thema tracht te brengen. Je loopt trouwens niet enkel door de stad, maar ook onder de stad. Daar vind je een heuse catacombe waar de Raiders rondlopen, een nieuwe factie die Arno's missie maar al te graag in de weg staan. Iedereen is namelijk op zoek naar hetzelfde: een geheimzinnig artefact dat verstopt zit achter een poort in de catacombes.
Franciade zelve is opvallend groot voor een DLC-locatie. Een exacte vergelijking hebben we niet meteen, maar het lijkt ons toch zeker een vijfde van het basisspel te betreffen, misschien zelfs meer. De opbouw van de stad is echter teleurstellend. Het merendeel van de huizen lijkt rechtsstreeks uit Parijs te komen. Er zijn dan ook bitter weinig nieuwe gebouwen. Dat is toch wel jammer, zeker voor mensen die al tientallen uren in Parijs hebben doorgebracht. Voor hen zal het vooral meer van hetzelfde zijn, met her en der iets nieuws zoals een windmolen.
Voor liefhebbers van stealth-gameplay hebben we wel goed nieuws. Heel wat missies kan je stealth-gewijs tot een goed einde brengen. De optionele doelen bevatten dan ook vaak een "word niet gezien" criterium. In de catacombes is stealth ook een aanrader omdat er echt zeer veel raiders in alle gangetjes wandelen. An sich zijn de raiders niet echt sterk, maar in groep kunnen ze nogal makkelijk klappen uitdelen. Je kan wel hun leider uitschakelen waardoor de zwakkere vechters allemaal weglopen. Met een stealth-kill of een kruisboogschot kan je dus makkelijk zo'n leider geruisloos afmaken en dat zorgt ervoor dat een kamer vol vijanden plotseling kan afslanken.
Naast de stealth-focus krijg je ook wat nieuw gerief. Aan het begin van de DLC krijg je een lantaarn die vleermuizen, insecten en ander ongedierte kan wegjagen in de catacombes. Je kan er ook vuurtjes mee aansteken en tijdens sommige missies heb je het nodig voor een puzzel. Na een tijdje verlies je wel de vlam en dan moet je een potje olie vinden ondergronds. Gelukkig zijn er meer dan genoeg te vinden en daarnaast heb je de lantaarn ook niet zoveel nodig. Er is dus behoorlijk spaarzaam mee omgesprongen. Het Guillotine Geweer is op dat vlak veel leuker. Dit wapen kun je gebruiken als geweer én als melee-wapen. Daarnaast bevat het ook een mortierfunctie die zonder enig probleem tientallen vijanden met één schot kan afmaken. Al bij al een erg verslavend wapen.
Het verhaal van Dead Kings heeft twee kanten. Aan de ene kant is het goed dat we eindelijk wat afsluiting krijgen. Het einde van Unity gebeurde redelijk abrupt en we wisten niet echt wat Arno nu eigenlijk voelde. Aan het begin van deze uitbreiding merk je dat hij vrij negatief denkt en nog steeds kwaad is. Het lijkt zelfs alsof hij de hoop kwijt is. Aan de hand van een nieuw personage, Leon, komt zijn goede kant desondanks terug naar boven en heeft hij terug een doel voor ogen. De rest van het verhaal is echter minder boeiend en ondanks het feit dat je enkele bekende gezichten terugziet, bleef alles vrij voorspelbaar.
Inhoudelijk valt er weinig verkeerd te zeggen. Ga je voor de 100%, dan heb je met Dead Kings makkelijk zes à acht uur spelplezier. Voor een gratis uitbreiding is dat vrij indrukwekkend, zelfs al dient dit als excuus voor Unity. Je hebt nieuwe moordzaken, nieuwe zijmissies, meer collectibles, unieke outfits, een paar outposts en nog enkele andere zaken. Ook audiovisueel lijkt alles nog te doen. Bugs of glitches die de game breken zijn we gelukkig niet tegenkomen en ook de framerate bleef vrij stabiel, met een dipje her en der.
- Stealth-focus
- Verhaal biedt afsluiting...
- Genoeg inhoud
- Guillotine Geweer
- Stad heeft weinig nieuws
- ...maar is voor de rest niet echt boeiend
- Lantaarn voelt wat geforceerd aan