The Talos Principle
Prachtige puzzels in The Talos Principle
Het Kroatische Croteam zal enkel bij fans van de Serious Sam-reeks een belletje doen rinkelen. Dat net deze studio dan ook met een first person puzzelspel met een diepgaand filosofisch verhaal op de proppen komt, zal dan ook menig gamer verbazen. Buiten het perspectief en een paar typische Egyptische levels die zo uit Serious Sam lijken te komen is er dan ook weinig dat The Talos Principle gemeen heeft met de waanzinnige shooter. De vraag is dan ook of dit een kwestie is van een schoenmaker die beter bij zijn leest was gebleven of van een ontwikkelaar die een nieuwe talent heeft ontdekt.
Wie het over een first person puzzelspel heeft, kan moeilijk langs de hoog aangeschreven Portal-games kijken en elk spel in dit genre zal hier dan ook mee vergeleken worden. Bij Croteam hebben ze de aanpak van Valve duidelijk grondig bestudeerd, want The Talos Principle volgt die aanpak dan ook vrij nauwgezet. Je ontwaakt zonder enig besef van wat er aan de hand is of waarom je jezelf in zo’n vreemde omgeving bevindt. Je krijgt, mondjesmaat, een aantal - op zich eenvoudige - systemen ter beschikking waarmee je alsmaar complexere puzzels moet oplossen. Ook een alwetende entiteit Elohim die de speler aanmoedigt, uitdaagt en becommentarieert doet je natuurlijk direct aan GLaDOS denken. Echter buiten deze bouwstenen is The Talos Principle origineel genoeg om niet als simpele kloon afgeschreven te worden.
De opdracht die je van de goddelijke stem ontvangt, is om een collectie van gekleurde tetrisblokken te verzamelen om zo nieuwe gebieden of technologie vrij te spelen. In ruil daarvoor zal je het eeuwige leven verdienen, wat een vrij bizar aanbod lijkt te zijn aan de robot die je speelt. Terwijl je de klassiek uitziende werelden doorzoekt naar puzzels, kom je ook een aantal computerterminals tegen die je toegang geven aan een soort archief van ogenschijnlijk willekeurige informatie: mails, Wikipedia-pagina’s,chatlogs, filosofische teksten,... Deze terminals huisvesten echter ook een Artificiële Intelligentie die het niet zo hoog opheeft met Elohim. De interesse van deze AI gaat dan ook vooral uit naar de speler.
Hij zal je overdonderen met filosofische vragen die er soms in slagen om je te doen nadenken over wat het concept ‘persoon’ eigenlijk is. Deze conversaties zijn behoorlijk goed geschreven en de AI zal je regelmatig op tegenstrijdigheden in je gekozen dialoogopties wijzen zodat je de keuze hebt tussen halsstarrig volhouden aan je originele standpunt of toegeven dat je het intellectuele onderspit moet delven tegen een computer. Heel het verhaal dat rond jou, Elohim en de AI gehangen wordt, is volledig optioneel voor wie enkel interesse heeft in de puzzels, maar is zeker de moeite om te volgen, want het is duidelijk dat hier getalenteerde schrijvers aan het werk zijn geweest.
Ook de wereld waarin The Talos Principle zich afspeelt is met veel zorg ontworpen. De omgevingen die aan het oude Griekenland, Egypte,... doen denken zijn vaak veel groter dan enkel de kamers waarin de puzzels zich bevinden. Op zich is er in de wereld weinig te beleven en is er geen reden om veel rond te zwerven aangezien er duidelijke wegwijzers staan naar de puzzels. Hier en daar vind je geheimzinnige boodschappen van anderen die blijkbaar ooit hetzelfde gedaan hebben of kan je zelfs hun schimmen zien.
Het belangrijkste in een puzzelspel zijn natuurlijk de puzzels zelf en die zijn in The Talos Principle in ruime mate aanwezig. Puzzels vind je in afgesloten zones in de wereld en belonen je telkens met één tetrisblok. Door blokken rond te zeulen, laserstralen rond te sturen of signaalverstoorders in te zetten beland je bij je doel. Je zal zowel de structuur van de puzzel moeten doorgronden, als eenvoudige robotvijanden weten te omzeilen.
In het begin lijken de problemen vrij eenvoudig, maar na het eerste uur komen er regelmatig echte breinbrekers aan te pas. De puzzels zijn vrijwel altijd goed doordacht en hebben altijd wel een elegante oplossing, je zal dus zelden een overdreven en vergezochte oplossing moeten opzoeken op YouTube. Wel hebben de meeste puzzels ook maar één oplossing en out-of-the-box denken zal je dus zelden iets opleveren. De ene keer zal je al bij het betreden van de puzzel direct een goed idee hebben van de bedoeling, een andere keer zal het een kwestie zijn van experimenteren of net een tijdje naar de ruimte te kijken tot de oplossing zichzelf presenteert.
Aangezien de puzzels los van elkaar in de wereld gesitueerd zijn, kan je taaie klanten ook een tijdje overslaan om naderhand met een frisse blik opnieuw te proberen. Na een tijdje krijg je ook de mogelijkheid om een hint voor iedere puzzel aan te vragen, maar deze is zodanig vaag dat wie ècht vastzit nog steeds niet veel geholpen zal zijn. Met een beetje motivatie is iedere puzzel zeker oplosbaar en is het pad naar die oplossing een leuke ervaring. De puzzels behoren tot de beste in dit genre en overstijgen, eens je wat meer mogelijkheden hebt, makkelijk deze van bijvoorbeeld de Portal-games.
Croteam heeft met hun Serious Engine al meerdere malen bewezen dat ze prima hun eigen, vlot werkende grafische engine kunnen bouwen en dat is ook in The Talos Principle duidelijk merkbaar. De wereld ziet er scherp uit, de textures zijn van prima kwaliteit en vooral de snelheid waarmee je door de levels kan zoeven is bijzonder aangenaam. Ook het geluid volbrengt zijn taak zonder opmerkingen. De beperkte voice-overs zijn van goede kwaliteit en de achtergrondmuziek is sfeervol en begint zelfs bij de moeilijkste puzzels niet te irriteren.
- Uitmuntende puzzels
- Interessant verhaal
- Rest van de wereld voelt nutteloos