The Hungry Horde
The Hungry Horde
“Brainz… Brainz…” horen we als we ‘s avonds in bed kruipen en onze ogen sluiten. Geen wonder, want het aantal games waarin zombies de hoofdrol spelen is de afgelopen tijd flink toegenomen. We waren nog maar pas ontsnapt van Dead Island of er kwam al een nieuw exemplaar aan op de redactie. In The Hungry Horde voor de Vita wemelt het opnieuw van de zombies, maar deze keer is het juist de bedoeling om hen als overwinnaar uit de bus te laten komen.
In The Hungry Horde begin je met amper twee zombies die op zoek gaan naar vers mensenvlees. Zodra ze iemand gebeten hebben verandert die ook in een zombie en voegt die zich bij je groep. Het duurt dan ook niet lang alvorens je met een gigantische kudde zombies op pad bent. Op je gemak genieten van je maaltijd zit er echter niet in, want de overheid heeft besloten om een atoombom op je af te vuren, de countdown daarvoor is zelfs al begonnen. Je moet er dus voor zorgen dat je het volgende checkpoint bereikt alvorens de timer op nul staat of het is game over.
Onderweg kom je tal van hindernissen tegen, zoals soldaten die je onder vuur nemen of zware poorten die je moet openen. Daardoor is het soms nodig om je groep in twee te splitsen zodat je meerdere dingen tegelijk kan doen. Dit klinkt interessant in theorie, maar in de praktijk is het niet zo eenvoudig om twee groepen gelijktijdig te besturen met beide analoge sticks. Daarnaast kan je onderweg brains verzamelen, waarmee je speciale acties kan uitvoeren. Zo kan je je zombies tijdelijk versnellen, extra versterking oproepen of je groep beschermen met een schild.
Zoals we al aanhaalden vecht je constant tegen de tijd, maar gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden om extra seconden te verdienen. Je krijgt tijd bij door mensen op te eten of door het volgende checkpoint te bereiken, maar ook door mini-games te spelen die je op bepaalde plaatsen in de spelwereld kan starten. Die zijn gebaseerd op klassiekers zoals Snake en Whack a Mole, maar hebben allemaal een leuk zombie-thema gekregen. Niet iedereen zal het even leuk vinden dat de gameplay steeds onderbroken wordt door die mini-games, maar wij vonden het wel een leuke afwisseling.
Desondanks gaat The Hungry Horde nogal snel vervelen. Er zijn maar zes verschillende mini-games en de spelwereld bestaat uit vaste levels. Bovendien moet je telkens als je tijd op is, helemaal opnieuw beginnen. Na een tijdje heb je gewoon geen zin meer om alweer diezelfde levels en mini-games af te werken, in de hoop dat je later in het spel wat verder zal geraken. Wat meer variatie of willekeurig gegenereerde levels hadden op dat gebied wonderen kunnen doen.
Ook audiovisueel stelt het spel niet zoveel voor. Om een of andere reden hebben de makers besloten om de zombies een vierkant hoofd à la Minecraft te geven, maar daar zien we de humor niet van in. De spelwereld is grafisch hooguit matig te noemen, met een uitgebreid palet aan kleuren, maar een gebrek aan deftige dynamische belichting. Desondanks heeft de engine wel last van frequente framedrops, want zodra er wat meer zombies op je scherm komen, zakt de framerate naar beneden.
- Leuk concept
- Mini-games
- Wordt snel eentonig
- Altijd opnieuw beginnen
- Framedrops