Captain Toad: Treasure Tracker
Captain Toad: Treasure Tracker
Het laatste 3D-avontuur van Mario, Super Mario 3D World, liet ons kennismaken met Captain Toad in enkele specifieke levels. In deze ietwat isometrisch uitziende levels moest onze kleine kapitein telkens 5 groene sterren verzamelen. Toad mag dan wel een dapper persoon zijn, maar springen en aanvallen gebruiken was helaas niet mogelijk, waardoor er toch wat denkwerk vereist was en de meeste gamers het een aangename afwisseling vonden. Nintendo dacht hier blijkbaar net hetzelfde over, want men heeft dit principe als basis gebruikt voor een volledig nieuwe game, Captain Toad: Treasure Tracker. Of het Captain Toad ook lukt om ons een hele game lang te entertainen, kom je in deze review te weten.
In Captain Toad: Treasure Tracker volgen we de avonturen van Captain Toad en zijn metgezelle Toadette. Wanneer zij een nieuwe Power Star vinden, duikt er plots een kwaadaardige vogel Wingo op. Hij weet zowel de ster als Toadette mee te nemen en dus is het aan onze dappere kapitein om zowel haar als de andere schatten te redden in tal van levels. Buiten een handvol cutscenes, blijft het schattig en vrolijk weergegeven verhaal erg beperkt en ligt de focus vooral op de gameplay.
Elk level in Treasure Tracker bevindt zich in een soort van driedimensionale kubus en kent een soort van isometrisch karakter. Toad kan zich - net als de camera - in vier richtingen bewegen en beschikt helaas niet over de mogelijkheid tot springen. Bijgevolg zal je heel anders te werk moeten gaan dan in een normale Mario-platformer, al heeft onze kapitein nu wel de mogelijkheid om radijsjes op te pakken en hiermee Shy Guys te verslaan. Tal van levels steken erg vernuftig in elkaar en tonen nog maar eens aan dat Nintendo nog steeds weet hoe je een goede platformtitel moet maken.
Enkele levels maken ook gebruik van de gimmicks die de GamePad te bieden heeft. Veruit de beste implementatie is het first-person zicht op de GamePad wanneer Toad in een mijnkarretje het level verkent. Terwijl het karretje een vaste route volgt, kan je via de GamePad en gyroscoop radijsjes mikken en schieten op de vijand. In een paar andere levels heeft men dan weer wat touch controls geïmplementeerd, waarmee je bepaalde platformen manueel kan beïnvloeden. Hoewel dit op zich meer dan behoorlijk werkt, hadden we toch de indruk dat dit even goed via een welbepaalde knop kon gaan.
Je krijgt in totaal 70 levels voorgeschoteld in Captain Toad: Treasure Tracker. Om het verhaal enkel uit te spelen en de levels eens te doorlopen, zullen de meesten onder ons zo een 5 à 8 uren nodig hebben. Zij die echter alle kristallen willen verzamelen en extra opdrachten willen vervolledigen, zullen vermoedelijk toch wel 15 à 20 uur nodig hebben, want enkele levels kunnen erg uitdagend worden wanneer je alles probeert te verzamelen.
Bovendien heeft Nintendo een aantal bonuslevels voorzien, afkomstig uit Mario 3D World. Je kan deze als Toad doorlopen om nog wat voorwerpen te verzamelen, maar aangezien ze zo groot zijn, zullen ze wel wat leeg en minder speciaal aanvoelen dan de normale levels in het spel. Toch raden we fans van Super Mario 3D World aan om deze levels zeker te spelen en goed op te letten op welk punt Toad telkens het level doorloopt.
Het is intussen vrij duidelijk dat Nintendo zich met deze titel vooral op de gameplay gericht heeft. De game krijgt door zijn wat kortere speelduur ook een wat zachter prijskaartje mee. Dat laat zich toch op bepaalde momenten in de game merken, vooral op vlak van het menu en de opties. Deze zijn bijna onbestaande en dus heb je bijvoorbeeld geen optie om bijvoorbeeld geluidsniveaus in het spel aan te passen.
Wat ons het meeste stoorde, is het feit dat er geen mogelijkheid is om de camerabesturing via de gyroscoop in de GamePad uit te schakelen. Hierdoor zal je bij bruuske bewegingen van de GamePad merken dat ook de camera en het beeld even zullen meebewegen, wat vrij storend kan zijn. Als men ons gewoon de optie had gegeven om dit uit te schakelen, zou deze optionele manier van camerabesturing geen probleem geweest zijn.
De engine van Captain Toad: Treasure Tracker is in principe een verbeterde versie van de engine die ook verantwoordelijk was voor Super Mario 3D World. De game ziet er dan ook ontzettend schattig uit, met gevarieerde levels gaande van een onheilspellend spookhuis tot een kleurrijke flipperkast. Daarnaast zitten er ook tal van leuke, kleine details en animaties in het spel die goed bijdragen tot de sfeer. Zo zie je Toad bijvoorbeeld met gezwollen wangetjes in het water rondstappen en zijn de snurkende Goomba's nog altijd even leuk om te aanschouwen.
Op technisch vlak weet deze game ook een goede beurt te maken. De resolutie van het spel is, zoals de meeste Wii U-games, 720p en de framerate een perfect stabiele 60 frames per seconde. Op geen enkel moment in het spel konden we ook maar enige drop waarnemen, wat de dag van vandaag - zelfs bij tal van puzzel-platformers - niet altijd even vanzelfsprekend is. Licht en schaduwen zijn op zulke manier geïmplementeerd dat ze de sfeer netjes aanvullen.
Een laatste opvallend iets is het feit dat het beeld op de GamePad tijdens bepaalde momenten volledig losgekoppeld is van het beeld op het tv scherm. De speler kan volledig om zich heen kijken via de GamePad en op het tv blijft een ander standpunt afgebeeld, opnieuw zonder ook maar enige performantiedaling. Voor de soundtrack van de game heeft men heel wat nummers en deuntjes uit Super Mario 3D World herbruikt. Daar is op zich niet al te veel mis mee, aangezien ze er destijds zeker mochten zijn. Toch zal het voor mensen, die een volledig nieuwe soundtrack verwacht hebben, een lichte teleurstelling zijn.
- Kleurrijk en ontzettend schattig
- Uitdagende en leuke puzzels
- Afwisselende levels
- Technische performantie en afwerking
- Gyroscoop en motion controls
- Beperkte menu-opties