Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution
Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution blinkt uit in zijn kern
Aan Naruto-games geen gebrek, maar de nieuwe titels blijven vaak gespeend van revolutionaire vernieuwingen. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution introduceert - zoals de naam doet vermoeden - echter wel degelijk nieuwe elementen en poogt zodoende een frisse wind te doen waaien door de erg gesmaakte franchise, maar helaas moet de verhaalmodus hieronder lijden.
Al snel wordt duidelijk dat ontwikkelaar CyberConnect2 zich met Ultimate Ninja Storm Revolution vooral focust op het optimaliseren van het vechtsysteem. In tegenstelling tot eerdere titels, waar elk personage over een Ultimate Jutsu en Awakening-aanval beschikte, moet er bij deze game een keuze gemaakt worden tussen drie vechtsijlen: Ultimate Jutsu, Awakening en Drive. Elke vechtstijl gaat gepaard met zijn eigen unieke voordeel in de arena en het effect is afhankelijk van de personages in je team, waardoor je strategisch een tandje bij moet steken. Vaak blijft Ultimate Jutsu echter de beste optie. Hiermee kan je namelijk zonder veel moeite een klap uitdelen die hard aankomt bij je tegenstander.
Nieuw is dat je het schild van je tegenstander niet alleen kunt breken door er veelvuldig op te rammen, maar ook door een item te gebruiken. Ook is het mogelijk om een counter-aanval uit te voeren waardoor je - indien goed getimed - de aanval van je tegenstander kunt onderbreken. Daarnaast introduceert Ultimate Ninja Storm Revolution ook tal van nieuwe personages en omgevingen. Voor het eerst is het nu mogelijk om uit een gamma van maar liefst 118 personages iets van je gading te vinden.
Waar je bij vorige titels een heuse verhaalmodus inclusief eindbazen en quick time events had, heb je bij Ultimate Ninja Storm Revolution de speelmode Ninja Escapades. In deze modus worden drie korte anime-verhalen afgewisseld met gevechten. Spek voor de bek van fans zou je denken, maar helaas is deze modus extreem beknopt - je hebt hem al binnen 2 uur achter de kiezen - en zijn de gevechten niet veel zaaks. Na deze mode is wat het verhaal betreft de kous reeds af. Toegegeven, er is nog Ninja World Tournament dat over zijn eigen uniek verhaal beschikt, maar dat is niet per se waar we na Ultimate Ninja Storm 3 op zitten te wachten.
De toevoeging van Ninja World Tournament is ongetwijfeld wel de grootste vernieuwing. Deze nieuwe mode geeft het antwoord op de veelgestelde vraag 'wie is de beste?' en doet dit via tal van gevechten. In deze gevechten bekamp je telkens 3 computergestuurde vijanden. Hoe meer schade je aanricht, des te meer orbs je tegenstanders laten vallen. Wie op het einde van het gevecht over de meeste orbs beschikt, is de uiteindelijke winnaar en die werkt zich op die manier op naar de top in een wereldwijde ranglijst.
Ninja World Tournament dropt je in het Wind Waker-achtige Festival Island. Tussen gevechten door ben je vrij om te gaan en staan waar je wil en dan kan je genieten van de randactiviteiten die het eiland te bieden heeft. Zo kan je bijvoorbeeld teamleden sprokkelen door quests uit te voeren. Op die manier kan je tijdens gevechten afwisselen van speler. Ook is er een winkel waar je nieuwe items kan aanschaffen die je vervolgens kan gebruiken in gevechten.
De gevechten zelf zijn echter iets minder indrukwekkend dan de mogelijkheid tot free-roamen. Omdat je het tegen drie vijanden op hetzelfde moment opneemt en omdat het 'lock-systeem' - waarmee je kiest welke vijand je wil bevechten - niet altijd wil meewerken, neigt het geheel al snel chaotisch te worden.
Ninja World Tournament bevat voorts een subverhaal waarin Mecha Naruto, een nieuw personage dat volledig afkomstig is van Kishimoto's hand, de hoofdrol speelt. Wie deze modus voltooit, speelt het personage vrij en kan hem inzetten in andere speelmodes.
Nieuw is dat je nu een kloon van je eigen personage kan maken, een zogenaamde network clone. Deze kloon kan je vervolgens op online training sturen. Dit houdt in dat je personage het op zal nemen tegen andere gamers. Je kloon keert echter niet met lege handen terug van zijn training. Wanneer hij terugkeert zal hij niet alleen experience points vergaard hebben, maar zal hij ook items bij zich hebben.
Wanneer je Festival Island loopt te verkennen, zal je network clones van andere gamers aantreffen. Die kan je vervolgens uitdagen voor gevechten om zo beloningen en het personage dat je net hebt afgetroefd vrij te spelen.
Verder zijn de andere speelmodes praktisch onaangetast gebleven. De online multiplayer is ook weer van de partij, maar hier kregen we vaak te kampen met lag. Wanneer je met een persoon speelt die het spel host en een wat tragere verbinding heeft, duurt het even vooraleer het systeem zich realiseert dat je een knop hebt ingedrukt.
- Introduceert tal van nieuwe personages
- Anime-effecten tijdens gevechten
- Vechtsysteem is geoptimaliseerd
- Geen echte verhaalmodus
- Soms lag bij multiplayer
- Ninja World Tournament wordt repetitief