Project Spark
Vonk slaat niet over in Project Spark
[gespeeld op Xbox One / geschreven door Verjim]
De laatste jaren verschijnen er steeds vaker games waarin gamers zich van hun creatiefste kant kunnen laten zien. Denk hierbij aan games zoals “LittleBigPlanet”, “LBP Karting” en “ModNation Racers”. Dit zijn stuk voor stuk games voor het Playstation-platform waarin je levels, circuits en karts kan maken. Tot op heden verscheen er nog geen soortgelijke game op het Xbox-platform, maar met “Project Spark” komt hier nu verandering in. Deze game laat je niet enkel levels of voertuigen maken, maar ook volledige games. Gewapend met het starter pack testen we de mogelijkheden van deze titel.
Met het starter pack van Project Spark krijg je toegang tot de eerste episode van de Champions Quest “Void Storm"-campagne, ontvang je een extra personage (Sir Haakon The Knight) en enkele content packs en het "Arctic Glaciers"- winterlandschap. Hier bovenop krijg je ook nog één maand Project Spark Premium lidmaatschap. Project Spark kan je ook gratis spelen, maar dit beperkt zich enkel tot het creëren van eigen games, crossroads en het spelen van games uit de community.
De Champions Quest “Void Storm”-campagne vertelt de lore van Project Spark. Deze dient eigenlijk als een showcase van wat er allemaal mogelijk is met de creation tools waarmee ook heel de campagne gecreëerd is. De campagne is helaas vrij kort en kan op een uurtje uitgespeeld worden, dus kan het best gezien worden als een extraatje. Hoewel de campagne geen hoogvlieger is, blijft deze toch best leuk om te spelen. Het is een 3D adventure die qua setting een beetje doet denken aan Fable met de gameplay van Skylanders. Deze kan je spelen in co-op mode waarbij je met twee spelers op hetzelfde scherm speelt net zoals in Skylanders. Dit wil helaas ook zeggen dat de characters aan elkaar vasthangen met een onzichtbaar touw waardoor de tweede speler soms niet tot bij andere vijanden kan geraken tot speler één zich mee naar die vijanden begeeft. Via de campagne probeert het spel om je het breinsysteem aan te leren dat je later nodig hebt bij het creëren van je eigen games. Dit wordt gedaan door middel van kleine puzzels die je moet oplossen om verder te geraken in de campagne.
In tegenstelling tot de Champions Quest, die niet beschikbaar is in de gratis versie, is de crossroads mode wel speelbaar. Deze mode is ook een 3D adventure, maar je hebt zelf de touwtjes in handen en zo creëer je je eigen avontuur. Hier kies je wat er gebeurt, wat je doelen zijn en welke route je hiervoor neemt. Je moet het soort terrein en landschap kiezen en aanpassen naar jouw wensen. Zodra je aan het avontuur begint, kan je het verhaal veranderen door de dialogen te bewerken, kiezen wie je vijanden zijn en selecteren welke gebouwen je plaatst. Het plaatsen van gebouwen zorgt ervoor dat er nieuwe side quests beschikbaar worden gesteld waarbij je beloningen kan kiezen door deze te voltooien. Tijdens het spelen kan de omgeving aangepast worden en onmiddellijk veranderd worden met de creatietools. Crossroads is vooral interessant voor mensen die niet zo creatief zijn of niet al te veel tijd willen spenderen om eigen games te maken, maar die toch iets willen creëren. Helaas heb je het na een keer of twee spelen allemaal wel gezien.
Als je de creaties van andere spelers wil bewonderen en spelen kan je terecht bij de community games mode. Hier vind je games zoals 3D en 2D adventures, puzzle games in de stijl van bijvoorbeeld Tetris en zelfs turn-based RPG's compleet met een levelsysteem, armor en upgrades. Er zitten enkele zeer interessante en leuke games tussen, maar helaas kan dat niet over het overgrote deel van de community games gezegd worden. De meeste games zijn onafgewerkt, ongeïnspireerd gemaakt met niet altijd een duidelijk doel of zelfs de mogelijkheid om het uit te spelen. Uiteraard hangt dit af van de creator, maar het is hierdoor zeer moeilijk om de echt goede games te vinden, aangezien niet iedereen alle games eerlijk beoordeelt en men het soms gewoonweg nalaat om te raten.
Ten slotte heb je nog de create modus - het belangrijkste deel van Project Spark. Hier heb je de beschikking tot talrijke tools om je eigen games te maken, alsook tutorials. Deze zijn echter niet enorm uitgebreid en leren je enkel de basics. Ze leggen uit hoe je een landschap creëert, hoe je objecten zoals huizen, dieren, vijanden en alle andere items plaatst en hoe je het gedrag van NPC’s aanpast om er bijvoorbeeld een vijand van te maken. Helaas gaan ze niet heel diep in op alle mogelijkheden die je hebt en moet je grotendeels alles zelf uitzoeken. Bij alles wat je plaatst, zal je moeten programmeren wat het object moet doen of wat de gevolgen zijn als je het activeert. Hetzelfde geldt voor andere personages waarvoor je via dit systeem moet instellen of ze vijandig zijn of wat hun doel is.
Dit doe je door hun brein te ontwikkelen, maar dit gebeurt op een nogal omslachtige manier waarbij je door meerdere menu's moet worstelen. Je hebt verschillende pagina’s op een brein waarop je verschillende oorzaken en gevolgen moet programmeren. Je hebt vakjes voor “when” en vakjes voor “do”. Als je bijvoorbeeld je eigen personage een aanval wil geven, moet je het als volgt instellen: “when” controller > button “A” ,“Do” combat > attack. Zodra je dit gedaan hebt, kan je personage dus aanvallen door op “A” te duwen. Telkens je een andere actie wil toevoegen aan je personage zul je dit stap voor stap moeten selecteren met “when” en “do”. Het zelfde proces moet je doorlopen voor elke NPC die je aanmaakt en elk object waarmee je een interactie wilt aangaan.
Dit kan nogal overweldigend zijn, want de opties hierbij lijken eindeloos. Gelukkig heb je voorgeprogrammeerde breinen ter beschikking. Via een zoekfunctie kan je snel het juiste brein vinden, dat je steeds verder kan aanpassen met het “when” en “do” systeem. Je moet elke deur ook zo proberen in te stellen. Hetzelfde geldt ook voor schatkisten of bijvoorbeeld om game objectives en het einde van het spel te kunnen instellen. Bijgevolg is het dus bijna een must om als leek deze breinen te gebruiken. Voordeel van dit uitgebreide systeem is dat je hierdoor enorm veel verschillende games en game-genres kan creëren. Een nadeel is dat - in tegenstelling tot in LittleBigPlanet, waar je op een uurtje toch een deftige level hebt opgebouwd - het hier meerdere uren of dagen in beslag kan nemen voor jouw game speelbaar of klaar is.
Iets makkelijker om in te stellen zijn de eigenschappen van jouw spelwereld. Hier kan je alles in jouw wereld fine-tunen en dingen toevoegen zoals visuele filters, tijdstip van de dag en zelfs hoe fel de zon schijnt en onder welke hoek deze staat. Ook is het hier mogelijk om muziek of achtergrondgeluiden op je level te zetten. Audiovisueel doet het spel zijn werk behoorlijk. De graphics zitten ergens tussen Xbox 360 & Xbox One in, maar passen perfect bij deze game. De characters en omgeving zien er cartoon-achtig uit, wat toch wel bijdraagt tot een leuke sfeer. Het geluid is wat je van dit soort games kan verwachten met zowel vrolijke als meer duistere en onheilspellende muziekjes en de nogal standaard geluidseffecten voor het uitvoeren van acties of het aanvallen van vijanden, iets wat het geluid toch snel eentonig maakt.
Nog iets om rekening mee te houden is het feit dat er op dit moment nog weinig thema’s zijn voor landschappen waardoor je nogal vaak hetzelfde tegenkomt qua looks, idem voor alle objecten die je in de wereld kan plaatsen. Aanvankelijk is niet alles meteen beschikbaar en zul je eerst de helft van alle objecten moeten vrijspelen met credits. Deze kan je verkrijgen door levels van anderen, de campagne of crossroads te spelen. Dit gaat echter zeer traag en zal zelfs met een premium abonnement (waarbij je alle xp en credits dubbel krijgt) enkele uren vergen voor je genoeg hebt om één enkel pakket te kunnen aanschaffen. Daardoor zal je aanzienlijk wat tijd kwijt zijn voor je sommige items hebt die je wilt gebruiken in je games.
Een pakket kost al gauw tussen de 15.000 & 40.000 credits. Helaas heeft men dit wellicht bewust gedaan vanwege de microtransacties die men aanbiedt bij Project Spark. Je kan tokens kopen waarbij een pakket van 500 tokens al 5 euro kost. Wil je bijvoorbeeld een pakket van 20.000 credits kopen, dan kan je deze betalen met 500 tokens. De waarden tussen credits en tokens staan ook niet vast, want sommige van deze pakketten kosten dan weer 400 tokens voor iets dat toch evenveel credits kost. Indien je deze items wilt gebruiken in de levels zul je dus vaak je portefeuille moeten opentrekken om alles snel te kunnen gebruiken. Het is ofwel betalen ofwel uren grinden in de game.
- Je eigen games maken
- Zeer uitgebreide tool-set
- Veel community games beschikbaar...
- Tamelijk moeilijke editor
- Microtransacties
- ..slechts weinig zijn echt leuk
- Enkel voor creatievelingen