DRIVECLUB
DRIVECLUB vliegt gaandeweg uit de bocht
Wanneer we met onze RUF RT12 R in het koude Noorwegen rijden, valt het ons op hoe weinig we bezig zijn met de eigenlijke race. De winnaarspositie wordt even bijzaak, want we zitten vol verbazing te kijken naar de toch wel indrukwekkende lichteffecten en de realistische afwerking van het parcours. We voelen bijna de sneeuw. Het snelheidsgevoel is geweldig. Is dit dezelfde Driveclub die zoveel ontwikkelingsproblemen onderging en maar liefst tien maanden lang werd uitgesteld? We kunnen het amper geloven.
Het maakt niet uit of we nu nek-aan-nek door de bossen van Canada liggen te racen of als een ware snelheidsduivel ons record proberen te verbreken in het sombere Schotland, Driveclub weet ons op elk van de vijf unieke locaties in het spel altijd te voorzien van een visueel spektakel. We doelen hier niet enkel op de toch wel indrukwekkende lichteffecten en andere details van de vele parcoursen, maar ook op de auto's zelf. Die zien er niet enkel schitterend uit aan de buitenkant, ook de cockpit view van het spel is afgewerkt met allerlei leuke details. Zo heeft echt elke auto een uniek interieur met her en der enkele extra's zoals bijvoorbeeld een beeldscherm in het midden dat instaat als vervanger van de traditionele achteruitkijkspiegel.
In totaal kan je kiezen uit zo'n vijftig wagens, opgesplitst in vijf categorieën: Hot-Hatches, Sports, Performance, Super en Hyper. In de praktijk betekent dat een basis die bestaat uit auto's als de Volkswagen Golf GTI en uiteindelijk zal eindigen in een end-game segment met exotische klassebakken als de Hennessey Venom GT of Pagani Huayra. Het is belangrijk om te weten dat elke auto anders aanvoelt, maar niet in de mate van een pure simracer. Tegelijkertijd hebben we hier ook niet echt te maken met Need for Speed of Burnout toestanden. Driveclub opteert hier voor de gulden middenweg: een rij-ervaring die tussen de twee ligt. Er zit dus genoeg nuance in om het verschil te voelen tussen een dikke Bentley en een kleine Audi A1.
Zoals eerder gezegd zien de auto's er aan de buitenkant erg mooi uit. Er is duidelijk veel aandacht geschonken aan de afwerking van elk model, een keuze die misschien ook deels de reden is voor de toch wel kleinere selectie auto's in vergelijking met andere games in het genre. De visuele kant van de auto's vertelt echter niet het volledige verhaal, want ook het geluid verdient zeker een vermelding. Het motorgeluid is namelijk meer dan prima. Het kan zo opboksen tegen die andere exclusieve titel, Gran Turismo. Meer nog, we durven zelfs te stellen dat Driveclub op vlak van geluid zelfs een niveau hoger staat dan zijn grote broer. Het klinkt gewoon erg mooi en je hoort meteen het verschil als je van camerastandpunt verandert. Audiovisueel verdient deze game dus zeker een grote pluim.
Auto's vrijspelen doe je door het opkrikken van je reputatie door punten te verzamelen. Punten krijg je voor het grootste deel door races te winnen, maar ook door zijmissies af te werken tijdens het racen. In de singleplayer-modus van de game, gedoopt de Tour, kan je een hele resem verschillende evenementen spelen die elk drie zijmissies bevatten in de vorm van extra objectives. In het geval van een race is dat meestal een plek bemachtigen in de top drie, een hoge snelheid halen of aan de finishlijn geraken in een bepaalde tijd. Bij time trials en drifts is het minder willekeurig, daar krijg je altijd drie verschillende tijdslimieten en driftscores die je moet verbeteren.
Naast deze zijmissies krijg je ook nog punten door andere racers in te halen, af en toe wat te driften tijdens een race en door zo vlekkeloos mogelijk te rijden. Dat houdt in: zo weinig mogelijk uit de bocht vliegen en te allen tijde vermijden om tegen andere auto's te botsen. Aan het begin van de tour is dat niet echt een probleem. De moeilijkheidsgraad staat er op een laag pitje en de AI laat je dan ook veelal met rust. Je staat ook vaak alleen aan de top met een voorsprong van enkele seconden. Het is pas wanneer je wat verder geraakt in het spel (vanaf Semi-Pro en Professional) dat de moeilijkheidsgraad plots een stuk omhoog schiet en de AI ook veel agressiever begint te spelen, tot op een punt waar het best lastig en zelfs frustrerend kan worden.
Iedereen heeft natuurlijk wel graag een beetje uitdaging in een racegame, maar het grote probleem van Driveclub is het wispelturige penalty-systeem dat meer en meer begint op te duiken wanneer je verder geraakt in de tour en wanneer de AI dus ook agressiever begint te rijden. In theorie lijkt het systeem wel oké: je wordt bestraft wanneer je een bocht afsnijdt of wanneer je hard botst tegen de omgeving of andere racers. Met andere woorden: het systeem is er om fatsoenlijk rijgedrag aan te moedigen. Het probleem is echter dat het nogal slecht werkt in de praktijk. Zo gebeurt het nogal veel dat een agressieve AI-tegenspeler tegen de achterkant van jouw auto botst en dat jij, niet hij, bestraft wordt, en dan zijn het niet alleen punten die je verspeelt.
Een straf klinkt misschien niet zo erg, maar in het geval van Driveclub praten we naast over puntenverlies ook over een tijdelijke snelheidsbeperking. Elke penalty zorgt ervoor dat je een paar seconden lang trager begint te rijden. Het systeem is ook enorm wispelturig en je wordt dan ook vaak bestraft voor een minieme botsing of bocht terwijl je enkele minuten later een crash veroorzaakt zonder enige bestraffing. Daarnaast werkt het ook enorm frustrerend als een agressieve AI tegen jouw auto begint te botsen en je uit de bocht vliegt. Dat resulteert dan vaak in een penalty waar je zelf niet hebt om gevraagd. Vooral verder in de game, waar elke seconde toch wel cruciaal is, voelt dit systeem erg oneerlijk aan.
De singleplayer is natuurlijk niet alles in Driveclub. Connectiviteit speelt nu eenmaal een grote rol in deze game. Helaas hebben we daar op het moment van schrijven nogal weinig van gemerkt. De serverproblemen zijn nog steeds aanwezig en het is dan ook moeilijk om dit segment van de review echt positief te beoordelen. De paar keer dat het werkte, waren we best wel tevreden maar voor een racegame die zo'n grote nadruk op de multiplayer legt zou je toch wel een deftig server-systeem verwachten. Zelfs grote MMORPG's kampen niet met zulke grote serverproblemen als Driveclub. Meer nog, het is de eerste keer dat dat we zoveel problemen ondervinden bij een racegame.
De clubs zijn natuurlijk wel leuk gevonden. Samen met vijf andere vrienden kan je een raceclub oprichten waarmee je uitdagingen kan aangaan tegen andere clubs overal ter wereld. Op zich werkt dit best verslavend, want je wil jouw club natuurlijk zo hoog mogelijk gerangschikt zien staan en dan blijf je proberen tot je toch nog die ene seconde sneller bent. Ook leuk is trouwens dat je tijdens races het tegen andere, individuele spelers en vrienden opneemt. Deze social challenges, een soort mini-duels, duiken tijdens races plots op en geven je de opdracht om over een bepaalde afstand bijvoorbeeld een zo hoog mogelijke snelheid te halen of om een bepaalde racelijn te volgen. Je ziet dan hoe goed of slecht jij presteert tegenover anders spelers.
Ook zullen je reputatiepunten die je verdient tijdens het singleplayer-segment een invloed hebben op het level van je club. Daarnaast hangen sommige wagens vast aan club levels dus je hebt zeker redenen genoeg om ook dat level omhoog te brengen. Gezien je samenzit met andere mensen, heb je tevens een gevoel van progressie, zelfs als je niet aan het spelen bent. Sluit je de game 's avonds af met een level 8 club, dan word je de volgende dag misschien wakker met een level 11 club en een nieuwe wagen, omdat andere spelers in je club nog hebben zitten spelen.
Afsluiten doen we misschien best met het minder goede nieuws. Als fans van het genre zijn we best tevreden met Driveclub, maar het is wel duidelijk dat er meer inzat. Zelfs na een uitstel van om en bij de tien maanden voelt de game nog steeds niet helemaal af. Zaken als het dynamische weersysteem en photo mode zijn nog steeds onderweg en worden later dit jaar verwacht. Daarnaast voelt de singleplayer-modus een beetje simplistisch aan. We begrijpen dat de essentie van een racegame het racen is, maar een beetje meer inkleding buiten traditioneel racen met drie zijmissies mocht toch wel voor een volwaardige AAA-game. Het doet ons eigenlijk vooral denken aan Motorstorm RC, de digitale download-titel van Evolution Studios. Dat werkte toen goed genoeg, maar in Driveclub hadden we toch gehoopt op ietsje meer. Gaandeweg ontdek je dat de game heel wat gebreken kent, en dat is jammer. Het voordeel is dan weer wel dat hier in principe nog wat aan gedaan kan worden, maar daar zijn we nu niet veel mee natuurlijk.
- Audiovisueel prachtig
- Auto's rijden geweldig
- Social (club) challenges
- Irritant penalty-systeem
- Serverproblemen
- Nog steeds niet af