Fantasy Life
Fantasy Life
[Deze review werd geschreven door Sweeneyy]
Fantasy Life is de RPG waarin iedereen een leven heeft dat geproduceerd werd door Level-5. Ondanks het feit dat het spel in Japan al bestaat sinds 2012, hebben we toch lang moeten wachten op een Europese, release maar gelukkig was het wachten toch wel de moeite waard en waren we zeer enthousiast om dit te mogen spelen. Fantasy Life brengt elementen uit Animal Crossing en Dragon Quest samen in één spel, waardoor dit de mogelijk geeft om te vechten, spullen te maken, je eigen huis in te richten en quests te volbrengen.
Zoals in iedere RPG mag je in het begin je eigen personage creëren. Hierin heb je een ruime keuze uit uiterlijke kenmerken zodat je een personage kan maken dat je zeker zal bevallen. Nadat je je personage naar eigen wens hebt gecreëerd moet je een leven kiezen waarmee je wilt beginnen. Je kunt kiezen uit 12 verschillende levens of jobs waarin je onmiddellijk wordt ingeleid door middel van opdrachten. De jobs waaruit te kiezen valt zijn paladijn, soldaat, jager, magiër, mijnwerker, houthakker, visser, kok, smid, houtbewerker, kleermaker en alchemist.
Verder in het spel is het mogelijk om de andere levens te kiezen en, naarmate het spel vordert, een hogere rang in elk leven te krijgen door sterren te verzamelen die je krijgt bij het voltooien van kleine uitdagingen die bij de job horen totdat je de hoogste rang hebt behaald. Je kan wisselen van job wanneer je wilt, maar niet waar je wilt, wat soms toch wel onhandige situaties kan uitlokken. Gelukkig beschik je over een teleporter die je onmiddellijk naar een Guild brengt waar je van job kan wisselen.
Naast het beheren van je levens is er ook een verhaallijn te volgen waar je quests gaat tegenkomen die je moet voltooien om verder in het verhaal te komen. Als metgezel krijg je een pratende vlinder die je in het begin van het spel moet redden van gemene kerels. Later leer je de geheimen van het dorp Castele, de inwoners en de pratende vlinder kennen, wat het verhaal interessant en plezierig houdt.
Buiten de jobs die je uitvoert en het hoofdverhaal zijn er ook kleinere quests van de bewoners die je kan voltooien en dit gaat van het zoeken van materialen en maken van spullen tot het verslaan van monsters en bosses waarbij je bij voltooiing geld en spullen krijgt. Het spijtige aan deze quests is dat deze niet gebonden zijn aan de voortgang van je personage en je soms dingen moet doen die onmogelijk zijn voor jouw level. Het is ook niet erg duidelijk te zien aan bewoners of je de quest hebt voltooid of niet. Verder moet je ook “bliss” verzamelen, een andere benaming voor geluk. Dit kan je verkrijgen door naar bepaalde plaatsen te gaan of van leven te veranderen en hoe meer “bliss” je hebt, hoe gelukkiger je personage is, waarmee je bepaalde bonussen kan vrijspelen die handig kunnen zijn in het spel.
In het spel kom je ook monsters tegen waarmee je zal moeten vechten. Het vechtsysteem is zeer simpel, wat wel een beetje jammer is en geen uitdaging vormt. Je kan vechten als elke klasse die je wilt, waarvan je de job hebt vrijgespeeld. Heb je bijvoorbeeld je job jager en paladijn in gebruik, dan kan je vechten met boog of zwaard. Om tegen monsters te vechten heb je een armor nodig, wat bestand is tegen aanvallen en je sterker maakt. Ook hierin ben je vrij om je eigen armor samen te stellen en zelfs zelf te maken als je de job kleermaker hebt vrijgespeeld.
Uiteraard is er ook een online modus waarbij je samen met vrienden sterke monsters en draken kunt verslaan en groepsquests kan uitvoeren zoals meestal de bedoeling is in MMO’s voor de computer. Dit is voor Fantasy Life een interessant element omdat je zo meer contact met vrienden kan hebben binnenin het spel en dit weinig wordt toegevoegd aan Nintendo 3DS games.
Het leuke aan Fantasy Life is dat de omgeving niet telkens herhaald wordt en de huisjes en bewoners uniek zijn. Je herkent de Ghibli-stijl in het spel die eigen is aan Level-5, de producers van Ni No Kuni. Ook heb je veel tijd nodig om de volledige omgeving te ontdekken doordat de wereld zo groot en uitgebreid is en allerlei geheimen met zich meedraagt. De muziek die gecomponeerd is door Nobuo Uematsu, componist voor Final Fantasy, verandert constant per omgeving, situatie en wisseling van dag en nacht waardoor dit niet repetitief klinkt maar vernieuwend blijft, wat natuurlijk een fijne sfeer aan het spel geeft.
- Veel vrijheid in het spel
- Ruime keuze uit jobs
- Online modus
- Veel gameplay
- Wisselen van job is onhandig
- Te eenvoudig vechtsysteem
- Onduidelijk of quests voltooid zijn
- Quests niet gebonden aan level, soms te moeilijk