Sacred 3
Hack 'n' slash in Sacred 3
[gespeeld op pc]
Het gebeurt niet vaak dat we in een previewversie van de pc-versie van een game enkel aan de slag kunnen gaan met een Xbox-controller, maar dat was dus wel het geval bij Sacred 3. Uiteraard hebben we in de uiteindelijke reviewversie wel met muis en toetsenbord mogen spelen en we concluderen dat beide manieren goed werken. Er is echter wel stevig wat veranderd ten opzichte van de vorige games, al blijven we wel in een herkenbare wereld rondlopen.
Sacred 3 is nog steeds een hack ’n’ slash spektakel waarbij zoveel mogelijk tegenstanders gedood moeten worden. De speler kan kiezen uit 4 personages met elk hun specialiteit. Marak is een warrior, Varja een archer, Claire een paladin en Alithea een lancer. Zij zijn de helden die de wereld dienen te redden, of dat is althans het verhaal. Na jaren van vrede heeft Zane Ashen namelijk besloten dat het tijd is voor wraak en dit betekent dat hij Ancaria in chaos zal storten. Hij heeft zijn ogen gericht op het Heart of Ancaria, een mysterieus artefact wat het lot van de wereld kan bepalen.
De game huisvest een leuke stijl en grafisch is het prima te pruimen, zeker wanneer er veel actie op het scherm is en de effecten eraf spatten, al is het wel jammer dat de pc-versie niet echt wat extra onder handen werd genomen om alles echt te laten blinken. Het voordeel is echter wel dat alles erg vlot speelt. De besturing is vrij simpel en voor iedere leek worden in de eerste missies alle knoppen uitgelegd. Je kunt aanvallen, rollen, een lange-afstandsaanval doen, vijanden vastpakken en uiteindelijk ook aanvallen blokkeren. Met de schouderknoppen of de numerieke toetsen krijg je toegang tot 2 speciale magische aanvallen. Daarnaast is het mogelijk om vijanden die op de grond liggen meteen af te maken met de ‘execute’-actie. De paladin kon bijvoorbeeld een bliksembol oproepen en met een wervelwind vijanden omver laten blazen. Later in het spel, wanneer je een hoger level hebt bereikt, kun je deze krachten sterker maken of nieuwe krachten kopen. Helaas gaat dit niet heel snel en ook de mogelijkheden binnen de winkel zijn niet enorm uitgebreid.
Na elke missie is het mogelijk om nieuwe wapens of krachten te kopen met geld dat je tijdens een missie hebt verdiend. In Sacred 3 zijn de levels opgebouwd in missies die je kunt kiezen op een wereldkaart, een beetje zoals bij Mario. Des te hoger je level, des te meer er toegankelijk wordt op de kaart. Daarnaast zit er nog een verschil tussen de missies. Soms dien je rondes van vijanden te verslaan en soms dien je echt een missie te volbrengen. Tijdens het kijken naar de kaart kan je meteen naar het menu waar je kunt kopen, iets wat dus niet tijdens missies zelf kan. De 2 krachten die je meeneemt, kunnen ook niet aangepast worden zodra je missie gestart is; denk dus goed na wat je nodig denkt te hebben. Vooral wanneer 4 spelers samen spelen kunnen er mooie combo’s gemaakt worden. Bij elke missie staat ook een level-indicator waaraan je moet voldoen, dus men smijt je niet meteen in de strijd als je er niet klaar voor bent. Qua moeilijkheidsgraad zijn er drie standen, waarbij je op de makkelijkste stand zo goed als nooit dood zult gaan terwijl de hoogste stand best pittig zal zijn.
De vijanden lopen uiteen van kleine goblins tot grote zombies, met elk hun eigen zwakheden en sterktes. De golbins komen in grote aantallen en zullen dan ook met een simpele slag neervallen, terwijl de grotere vijanden met een handjevol het strijdtoneel betreden en vaak meer klappen kunnen weerstaan. Sommige hebben een schild dat eerst omver geblazen dient te worden, anders hebben je aanvallen geen zin. De magische aanvallen zijn een stuk krachtiger dan de gewone aanvallen en kunnen ook eindbazen sneller neerkrijgen.
De levels zijn lineair met hier en daar een zijpad. Hier kunnen schatten liggen of zelfs, volgens de makers, vijanden zitten die je anders niet was tegengekomen. Het loont dus zeker om de levels goed te verkennen en ook voor de scores, loot en ervaring is het goed om alles gehad te hebben. We zagen onderdelen in het spel waar je minimaal level 30 voor moest zijn en na een flink aantal uur spelen waren we nog geen level 10. Vorm je een ‘party’ met vrienden of willekeurige spelers online, dan zal het samenwerken je sterker maken. Toch zullen de vijanden niet makkelijker te verslaan zijn, want deze zullen naargelang de hoeveelheid spelers sterker worden. Enkel door goede combo’s te maken zal het spelen echt makkelijker worden.
De game is opgezet om samen met anderen te spelen. Lokaal kan dit met zijn tweeën, online kan dit met zijn vieren. Naast het samenwerken moet er ook op de hoeveelheid gedode vijanden worden gelet. Aan het einde van de missie wordt er namelijk een balans opgemaakt en is het natuurlijk de bedoeling dat jij bovenaan komt te staan qua punten. Maak je veel combo’s, dan krijg je meer punten. Doe je een power attack, een sterke aanval met een meegenomen ziel, dan krijg je daar ook meer punten voor dan voor een standaard slag met je zwaard. Deze ‘wapen-zielen’ hebben overigens ook allemaal een kleine bonus; 10% meer schade of juist 20% kans op een extra stroomschok, bijvoorbeeld. Deze bonussen kunnen worden afgestemd op elkaar binnen een party.
Het verhaal wordt verteld aan de hand van mooi artwork en de game zal je met vlagen doen lachen. De personages nemen zichzelf niet serieus en de verteller, Aria, zal ook hier en daar een grap maken. Al bij al zit er genoeg humor in de game om je te vermaken, maar uiteindelijk draait het om de gevechten, die prima in elkaar zitten. Het is wel jammer dat het veel van hetzelfde is, maar dat is misschien wel onvermijdelijk binnen het hack ‘n’ slash genre. Door veel te bewegen kun je veel aanvallen ontwijken en ook de gevechten met eindbazen gaan vooral om het doorzien van patronen. Soms dien je vijanden te onderbreken, bijvoorbeeld een magische trol die een spreuk aan het opladen is, maar je kunt ook lekker losgaan op de omgeving. Deze is namelijk gevuld met potten, tafeltjes en andere zaken die kapotgemaakt kunnen worden. Deze ‘vernieling’ is redelijk gedetailleerd en in combinatie met de vloeiende animaties en mooie effecten is Sacred 3 voor het oog zeker geen teleurstelling. Zo nu en dan zal de camera ook van standpunt veranderen en kun je, in plaats van de top-down view, even genieten van de achtergrond waar iets in beeld komt.
- Co-op
- Simpele besturing
- Humor
- Snel repetitief
- Winkel heeft weinig inhoud
- Upgraden duurt lang