War of the Vikings
War of the Vikings (of the Roses)
Ontwikkelaar Fatshark staat vooral bekend voor War of the Roses, een game die wat moest onderdoen ten opzichte van Chivalry. Beide games hadden hetzelfde concept, maar de ogen waren vooral gericht op Chivalry, waardoor War of the Roses in de schaduw bleef staan mede omwille van een heleboel probleempjes. Nu komt de ontwikkelaar met War of the Vikings, een game volgens hetzelfde principe als diens voorganger, maar hopelijk met minder problemen. We hebben alvast een baard laten groeien om ons volledig in te kunnen leven.
In War of the Vikings moet je geen singleplayer verwachten, want de titel richt zich volledig op het multiplayergeweld, maar om je toch wat te kunnen voorbereiden voorziet de ontwikkelaar een tutorial waarin vooral het vechtsysteem wordt uitgelegd, want dit systeem is gewijzgd ten opzichte van War of the Roses. Je kan nu in drie richtingen aanvallen en verdedigen met het zwaard, op voorwaarde dat je geen schild hebt. Wanneer je aanvalt met je zwaard en je richt je muis van links naar rechts zal je een slag naar de linkerkant uitvoeren van de vijand. Dit geldt ook wanneer je een slag naar zijn rechterkant wil uitbrengen. Van hoog naar laag meppen vergt ook weer een gelijkaardige muisbeweging en de verdediging verloopt op identieke wijze.
Wanneer je een slag geeft, zal je 'stamina' verliezen. Wanneer de meter op nul komt te staan, moet je even geduld uitoefenen tot je weer aan zowat de helft komt, maar wanneer het té intens wordt, kan je beroep doen een speciale aanvalsmove, afhankelijk van het type wapen dat je vasthebt. Vijanden zijn ook niet in 1 slag te verslaan (tenzij je de ultieme aanval gebruikt), wat je de mogelijkheid geeft om gevallen makkers nog even terug op de been te helpen. Zo vermijd je respawns, al zijn deze gevallen strijders ook het eerste doelwit van tegenstanders, dus hou je omgeving goed in de gaten. Het nieuwe vechtsysteem heeft zijn voordelen, maar ook zeker zijn nadelen. Vooral het feit dat je slagen ettelijke seconden later pas aankomt en je dus schijnbaar met een vertraging werkt (of het systeem niet zo responsief is), doet afbreuk aan het nieuwe systeem.
Het is niet meer verwondelijk als we zeggen dat je gedurende de rondes wordt beloond met ervaringspunten. Hiervoor moet je vijanden doden of objectieven vervullen zodat je in rang kan stijgen en uitrusting kan vrijspelen. Betere wapens zijn ook pas te vergaren nadat je genoeg ervaringspunten hebt. Die zaken vrijspelen is echter niet genoeg, want met geld (dat je aan het einde van de ronde krijgt) zal je ze vervolgens ook moeten aankopen. Wees echter voorzichtig, want geld is niet met hopen te verkrijgen, zeker omdat veel afhangt van je collega's in de strijd. Goed wikken en wegen is dus de booschap. Het wapenarseneel is in elk geval zeer uitgebreid, maar echt uniek is het niet, want je zal quasi alles herkennen vanuit War of the Roses.
War of the Vikings heeft standaard drie klassen, namelijk de Warrior, Champion en Skirmisher. Hun uitrusting is nogal standaard, maar iedereen kan zijn mannetje goed staan. Je ondervindt wel meteen enig nadeel wanneer je in een server terecht komt met hoger gerankte spelers. Hun wapentuig is een stuk beter dan dat van jou en ze kunnen je een pak sneller neerleggen. Nieuwe spelers krijgen dus meteen heel wat voor de kiezen en een aantal "nieuweling-gerichte" servers hadden wel gemogen.
Nadat je de vierde rank achter je naam hebt staan, krijg je de mogelijkheid om zelf een soldaat te customizen. Je kan kiezen uit de drie klassen, maar deze keer krijg je de mogelijkheid om alles aan te passen. In totaal heb je vier aanpassingssloten. Je krijgt op die manier tal van mogelijkheden om je soldaat te voorzien van uitrusting. Zo kan je kiezen uit One Handed Swords, One Handed Axes, Two Handed Axes, Throwing Weapons en Bows. Een passend schild is natuurlijk ook een 'must'. Als laatste hebben we nog de Perks, waarvan je er vier kan activeren. De Perks geven je een klein voordeel ten opzichte van de tegenstander. Zo kan je kiezen voor 'Eagle Eye' dat je toelaat om langer ingezoomd te blijven met de boogschutter.
Om ons bezig te houden in de multiplayer voorziet de ontwikkelaar vier modi, namelijk Arena, Team Deathmatch, Conquest en Pitched Battles. In Arena strijd je met een totaal van acht spelers op een map met teams van vier. Je krijgt slechts een enkel leven en je moet het vijandelijke team uitmoorden. Wanneer dit lukt, krijg je de overwinning van die ronde op je naam. Win je 5 rondes, dan heeft je team gewonnen. Team Deathmatch is zoals vanouds, met 125 kills als streefdoel. Bij Pitched Battle krijg je een enkel leven, geen respawns en moet je op die manier strijden.
Als laatste hebben we nog Conquest. Hier krijg je op de map vijf punten die je moet innemen. Elk team begint met twee ingenomen punten waar het derde neutrale in het midden van de map staat. Het team die dit punt inneemt, kan beginnen met de ingenomen punten van het andere team in volgorde te veroveren. Diegene die op het einde de vijf punten in handen heeft, wint. Bij Conquest en Team Deathmatch kan je in totaal met 24 spelers op een map strijden. Afhankelijk van welke modi je krijgt, krijg je een aantal maps voorgeschoteld. De mappen zijn goed opgebouwd, zodat elk team evenveel kans krijgt. De afwisseling zit ook goed, want zo vechten we de ene keer in een klein dorpje, de andere keer in een bos en daarna vlakbij een bevroren bergtop.
Een groot nadeel is echter het spawn-systeem, want bij Team Deathmatch kunnen vijanden plots achter je spawnen, zodat je langs achter een onaangename verrassing krijgt. Bij Conquest kregen we ook soms een vijandelijke spawn vlak naast ons. Enerzijds kan je daarmee een eenvoudige kill verkrijgen, maar als je zelf daar spawnt, heb je het dus ook zitten. Dit gedoe vormt vooral een probleem op servers met 20 spelers of meer.
Op grafisch vlak is War of the Vikings vooral te vergelijken met War of the Roses. Verandering is er niet echt en de meeste zaken zijn ook gewoon overgenomen vanuit War of the Roses. De mappen zijn wel goed afgewerkt en ogen ook mooi, maar speciaal is het niet. Op vlak van geluid hebben we wat hetzelfde gevoel. Het is goed, maar echt nieuw voelt het niet aan buiten wat nieuwe woorden die gebruld worden. Op het moment dat we speelden was er ook niet echt veel volk op de servers, wat voor een multiplayergame wel nadelig kan zijn. De populairste modi zullen wel snel aan een volle server geraken, maar voor het overige zal je toch even geduld moeten uitoefenen.
- Vikingen
- Nieuw vechtsysteem, maar...
- Spawn-systeem
- ... niet altijd responsief