Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Een race tegen de tijd in Lightning Returns: Final Fantasy XIII
[Gespeeld op PS3]
Lightning Returns Final Fantasy XIII (hierbij genomineerd voor 'te lange titel') is de hekkensluiter van de Final Fantasy XIII-trilogie. De game breidt een einde aan Lightnings saga en probeert nog snel de nay-sayers te overtuigen om de reeks een kans te geven. Aan Square Enix om te bidden tot de god Buhnivelze dat het hierin slaagt en ook de fan base tevreden houdt.
Dit type game weet je meestal meteen zin te doen krijgen in de game dankzij de introductietrailer. Echter, om de één of andere bizarre reden, is er geen voice-over in de voor de rest erg prachtige welkomsttrailer. Gewoon skippen die handel, want je krijgt 'em gelukkig mét voice opnieuw te zien wanneer je de game echt start. Alvorens te starten, krijg je de keuze om de game volledig te installeren of slechts een light versie te installeren. De volledige installatie met een grootte van een flinke 4,5GB belooft een snellere laadtijd, dus je weet meteen waarvoor je kiest.
Lightning is de protagoniste van dienst (wie had dat gedacht) in een verhaal dat draait rond tijd. Vijfhonderd jaar na Final Fantasy XIII-2 is de wereld gedoemd tot vernietiging door de Chaos. Lightning krijgt van Buhnivelze, een bovennatuurlijke entiteit, de opdracht om nog zoveel mogelijk zielen te redden door ze mee te nemen naar een nieuwe wereld. Voor wat hoort wat, dus Buhnivelze belooft in ruil dat Lightning haar zus Serah kan terugkrijgen en hiervoor is Lightning tot letterlijk alles bereid. Tijd staat echter niet aan haar zijde, want de wereld vergaat binnen dertien dagen. Die tijd verstrijkt terwijl je gamet, al kan je ze opdrijven.
Tijdens de erg genietbare cutscenes en talrijke battles staat de tijd stil. Wanneer de teller echter op 0 springt voor je alles hebt kunnen afwerken, is het onherroepelijk 'game over' en zal je opnieuw moeten beginnen. Wel behoud je Lightnings progressie en items, maar toch is het een domper op de gamevreugde dat je weer alles door moet. Die mogelijke 'game over' zorgt dan ook voor een bepaalde stress en smoort zo vrije exploratie in de kiem, maar langs de andere kant is het ook wel een stevige motivatie, want je wil en moet gewoonweg zo efficiënt mogelijk met de tijd omgaan en gaat dan ook voor niets minder dan winst.
Lightning Returns neemt je mee naar een open wereld die opgedeeld is in vier regio's, twee stedelijke en twee landelijke gebieden die mooi uitgewerkt zijn. Het betreft hier een typische RPG-wereld met daarin NPC's, winkels, ontmoetingen met vijanden groot en klein en een waaier aan hoofd- en zijquests. De steden waarin je vertoeft zijn sfeerrijk en de talrijke NPC's brengen leven in het mooie decor. Sommige plaatsen zijn grim en grauw en andere zijn ondergedompeld in zoveel kleur dat een regenboog er jaloers op zou zijn. Op dergelijke locaties is het erg spijtig dat de klok tikt en je niet zomaar even kan genieten van het uitzicht, kan proeven van de sfeer of verborgen hoekjes kan zoeken.
Grafisch gezien is de game gelijkwaardig aan zijn voorgangers en we hebben ondertussen al dat tikkeltje beter gezien op de PS3. Storend is het niet, want de atmosfeer van de omgevingen maakt op dit gebied heel wat goed. De muziek is erg smaak- en sfeervol en gewoonweg wat je verwacht van een Final Fantasy-game van deze generatie. Ook het stemmenwerk mag er wezen, zowel in het Engels als in het originele Japans. Het Japanse stemmenwerk zit er niet standaard bij, maar kan je wel gratis downloaden in de PlayStation Store.
Eén van de vele veranderingen tegenover de voorgaande titels is het feit dat er deze keer maar één speelbaar personage is, Lightning dus, al passeren er een heleboel bekende personages de revue zoals Snow, Hope, Noel en Serah. Dit keer dus geen rollenspel, maar sta je er alleen voor.
De hoofdlijnen van het verhaal zijn eenvoudig en nog te volgen voor zowel nieuwkomers als spelers van de vorige twee games. De diepgang is echter zo uitgebreid dat het wellicht voor beide partijen aanvoelt alsof er een bibliotheek aan informatie uit de lucht komt vallen om pardoes op je hoofd neer te storten. Er worden uiteraard wel zaken uitgelegd en Hope, die ons bijstaat via een vorm van telefonisch contact, herhaalt regelmatig (spijtig genoeg soms overdreven) enkele zaken. Het is hoe dan ook niet makkelijk om dit allemaal in één keer te verorberen. Je kan wel te allen tijde de Datalog raadplegen om meer info in te winnen, maar of je zin hebt om dit allemaal te lezen is maar de vraag. Het feit dat we ook nog eens een emotieloze Lightning aan het hoofdroer hebben staan in dit ingewikkeld epos zorgt ervoor dat de inleving nogal beperkt blijft. Dit is spijtig, want de diepgang iijkt er te zijn, alleen voelt het alsof die verstopt zit achter een flinke mistbank.
Het gevechtsysteem is lichtjes anders dan hetgeen we voor de kiezen kregen in de vorige twee games, maar nog steeds zal je RPG-gewijs aan Lightnings configuratie moeten sleutelen om zo sterk mogelijk uit de hoek te komen. Er is geen Crystarium waarin je abilities koopt, want deze keer verkrijg je ze door vijanden te verslaan. Je kan drie verschillende Schemata configureren. Zo'n Schemata is een configuratie voor Lightning met als hoofdartikel een Garb (de kledij) met diens sterkten of abilities. De kleur van een garb kan je naar keuze aanpassen, wat niet meer dan een leuk extraatje is. Aan elke Schemata voeg je een wapen, schild en maximum drie accessoires toe. Twee accessoires kunnen bijvoorbeeld magische ringen zijn die je sterken in gevechten. Het derde accessoire is slechts cosmetisch, zoals bijvoorbeeld een hartje in Lightnings haar of een coole zonnebril op haar neus. Als laatste, maar zeker niet als minste, kan je vier abilities toewijzen aan de vier kleurrijke knoppen aan de rechterzijde van je DualShock controller.
Statistieken van je Schemata worden aangetoond zodat je makkelijk kan zien wat er slechter of beter is dan je vorige configuratie. Er is nog steeds de ATB-bar die simpel gezegd energie voorstelt. Abilities vergen energie en op deze manier kan je dat in de gaten houden. Elke Schemata heeft een aparte ATB-bar en de ATB-bars van de twee niet-actieve Schemata worden automatisch bijgevuld. Dit is een proces dat geleidelijk aan gaat, dus moet je er toch zorgzaam mee omspringen. Ook bij de actieve Schemata wordt de ATB-bar aangevuld, maar dan een pak trager dan bij de inactieve. Lightnings gezondheid wordt bijgehouden in de HP-bar en ook zie je nog strength, magic en snelheid. Naast de drie Schemata die je in gebruik kan zetten en ook echt wel alle drie nodig hebt om een kans te maken, kan je ook nog sub-Schemata creëren als reserve, moest je later toch nog via het menu willen wisselen.
Het gevechtssysteem heet voluit Style-Change Active Time Battle en komt neer op een real-time battle systeem waarbij je kan veranderen van equipment en abilities, je Schemata dus. Een ability gebruiken doe je simpelweg door de bijhorende button in te duwen. Je moet dus geen keuzemenu doorlopen en ook kan je - in tegenstelling tot de vorige games - geen auto-battle kiezen. Dit laatste kunnen we alleen maar toejuichen, want vechten met auto-battle is gewoonweg niet leuk.
Het vechten verloopt erg soepel en in geen tijd vlieg je doorheen de verschillende Schemata en slaag je er in om heftige aanvallen uit te voeren, magie los te laten op de vijand en tussendoor het schild als reddende engel in te zetten. Het verdedigingsmechanisme is het meest doeltreffend wanneer je dit net op tijd doet. Doe je het te vroeg, dan krijg je alsnog een pak slaag, al is het natuurlijk minder erg dan wanneer je het schild niet had gebruikt. Niet alle aanvallen, fysiek of magisch, zijn even doeltreffend, want elk monster heeft uiteraard zijn zwaktes en die moet je zoeken en uitbuiten.
In grote lijnen kan je het gevechtssysteem nog wel vaag vergelijken met de vorige twee titels, maar het concept zit gewoon ietsje anders in elkaar en het verloopt nog dat tikkeltje vlotter. Puur button-bashen haalt bij de meeste monsters niets uit, want er zit voldoende verschil tussen de verschillende aanvallen ten opzichte van aanvallen waar de tegenstander beter tegen gewapend is. Zo kan je een gevecht beduidend korter afwerken door puur efficiënt uit de hoek te komen. Zo zal je ook minder potions moeten gebruiken en kom je er gewoonweg met minder kleerscheuren van af.
Het feit dat je ook maar met één personage speelt maakt het hele gevechtssysteem ook een heel pak eenvoudiger dan in de vorige games. We besluiten alvast dat het gevechtssysteem goed in elkaar steekt, want het is niet te overweldigend voor de beginneling, maar heeft toch voldoende diepgang voor de waardezoeker en het werkt gewoon erg vlot.
Lightning kan trouwens slechts een handvol potions mee nemen, van potions die haar helen tot degenen die haar stats boosten. Slaat de vijand je alsnog tot moes, dan heb je de mogelijkheid om te vluchten. Dit kost je wel een uur tijd en zoals je al wel door hebt is tijd erg kostbaar, maar soms heb je gewoonweg geen andere keuze, tenzij je nog kan teruggrijpen naar een eerdere save game natuurlijk. Ook heb je de mogelijkheid om EP, ofte Energy Points, te besteden. Deze EP verdien je doorheen de game, maar je krijgt ze niet in grote aantallen toegesmeten.
Elke keer de klok 6 AM aantikt, wordt Lightning naar de Ark gestuurd. De Ark hangt boven de wereld en achter een heleboel schermen vinden we Hope, die fungeert als afgevaardigde van Bhunivelze en Lightning opvolgt. Ook op de Ark staat de tijd stil en onze protagoniste geneest van eventuele wonden. Van Hope kan ze speciale potions kopen met de eerdergenoemde EP. We kunnen wellicht nog enkele pagina's verder uitbreiden over het gevechtssysteem en alles wat daar rond draait, maar we laten ook graag nog wat over aan jullie eigen ondervinding.
Quests
Aangezien de game een open wereld aanbiedt en Lightning bijgevolg kan gaan en staan waar ze wil is de game niet opgedeeld in hoofdstukken, maar wel queesten. Zoals we al vertelden zijn er vier gebieden. Eentje daarvan is opgedeeld in twee sectoren en zo komt de game aan vijf main quests die het verhaal dragen. Daarnaast zijn er nog een heleboel side quests te vinden bij NPC's of aan prikborden waaraan lokale inwoners hun wensen kunnen hangen.
Side quests hebben verschillende moeilijkheidsgraden en de beloning is evenredig. Belangrijk aan deze side quests is dat Lightning er Eradia mee verdient, waarmee ze extra tijd kan kopen voor de wereld en dat is broodnodig. Optioneel kan je de side quests dan ook niet noemen, al kan je natuurlijk wel kiezen welke je wil aangaan. De moeilijkere brengen meer op, maar daar besteed je ook veel meer tijd aan. Het is dus soms een beetje wikken en wegen van wat op dat moment de beste beslissing is.
Outerworld Services
De game bevat een gloednieuwe service genaamd Outerworld. De Outerworld is eigenlijk gewoon letterlijk te vertalen naar de buitenwereld, de wereld buiten de game, de wereld waarin wij ons bevinden. Spelers kunnen screenshots delen op Twitter en/of Facebook en met andere spelers. Ook kunnen ze items te koop zetten of kopen van een andere gamer. Regelmatig kom je hiervoor Outerworld NPC's tegen in de game zelf, herkenbaar aan een blauw gekleurde naam. Als je hen aanspreekt kan je de screenshot zien die de gamer in kwestie gemaakt heeft en je kan zijn profiel zien, een item kopen of hem aanmoedigen.
Square Enix organiseert regelmatig Outerworld Challenges waarmee garbs kunnen worden vrijgespeeld. Een reeds behaalde challenge is dat de kaap van 100.000 screenshots moest behaaldn worden. Zodra een challenge behaald is, dien je enkel de Outerworld NPC met de naam @LRFF13 aan te spreken en die zorgt er dan voor dat het item gratis verkrijgbaar is in de Rewards Barter Shop. Deze shop is bereikbaar via het startmenu.
- Tijdsdruk motiveert...
- Open wereld
- Gevechtssysteem
- Stemmenwerk
- ... maar benadeelt exploratiegenot
- Beleving verhaal