Yoshi's New Island
Mario en Luigi stonden de laatste jaren centraal in tal van games, maar vaak vergeten mensen dat deze twee helden ooit kotertjes waren. Ook toen wisten zij zich vaak in de nesten te werken, met alle gevolgen vandien. Gelukkig kunnen onze broertjes altijd rekenen op Yoshi, de gekleurde dino die toch ook wel erg populair is onder de Nintendo-liefhebbers. Nintendo brengt ons nu een nieuwe game met Yoshi in de hoofdrol, Yoshi's New Island.
Verhaalgewijs doet Yoshi's New Island in ieder geval helemaal niets nieuws. Wederom krijgen we te zien hoe een ooievaar onderweg is om baby Mario en baby Luigi naar hun ouders te vervoeren. Wanneer Kamek hier echter een stokje - of beter gezegd, een bezem - voor steekt, belanden onze helden op een mysterieus eiland. Luigi wordt helaas gevangen door baby Bowser, maar Mario heeft toch net wat meer geluk dan zijn onfortuinlijke tweelingsbroer. Een kolonie vrolijk gekleurde bende Yoshi-dino's weet Mario namelijk te redden en samen besluiten ze om ook Luigi een handje te gaan helpen. Samen met de Yoshi-dino's zal onze gepamperde loodgieter het gevaar van dit eiland moeten overleven om zo Luigi uit de klauwen van baby Bowser te redden.
Ook aan de rest van de formule heeft Nintendo niet al te veel gesleuteld. De kenmerkende platformgameplay is nog steeds aanwezig en weet nog steeds zijn werk te doen. Dit houdt in dat je Yoshi doorheen zes werelden met elk acht levels moeten weten te loodsen. Deze levels zitten tjokvol vijanden en allerhande hindernissen, maar met hun sprongkunsten en eieren weten de Yoshi-dino's zich erg goed te verweren. Hierbij zijn de baasgevechten wel het vermelden waard, want hoewel de mechanics om de bazen te verslaan nooit wereldschokkend zijn, zijn ze wel erg leuk en slim gevonden van Nintendo.
Men heeft geprobeerd om wat nieuwe gameplay-elementen toe te voegen aan het geheel, maar deze komen helaas niet zo goed uit de verf. De toevoeging van een gigantisch Yoshi-ei is niet veel meer dan een moment om even de innerlijke sadistische Yoshi vrij te laten en alles aan flarden te slaan. De transformaties naar andere gedaantes worden op hun beurt in een apart, vaak optioneel, deel van een level gestoken, maar zijn ditmaal voorzien van controls die gebruik maken van de gyroscoop. Sowieso zal niet iedereen hier een al te grote fan van zijn en is het volgens ons allemaal net iets te simplistisch uitgewerkt.
Op zich is het niet meteen erg moeilijk om het merendeel van de levels uit te spelen, want zelfs als je wat problemen hebt, biedt Nintendo een helpende hand. Wanneer je een aantal keren sterft, zal je namelijk witte vleugeltjes krijgen waarmee je zonder enige moeite door een level kan vliegen. Ga je nogmaals dood, dan bieden gouden vleugels je bovendien volledige bescherming tegen vijanden. Het uitspelen van een level met dit hulpmechanisme zorgt er wel voor dat je geen collectibles kan behouden en dat de level van een aparte kleur voorzien wordt.
Zij die alles daadwerkelijk willen uitspelen, zullen dus heel wat uitdaging voorgeschoteld krijgen. De klassieke verzamelobjecten zoals rode muntjes en bloempjes zijn vaak erg goed verstopt of worden op heel wat moeilijk bereikbare plaatsen geplaatst. Hier schuilt dan voor doorwinterde gamers de echte uitdaging in. In principe kan je op een kleine zes uur alle levels voltooien, maar het behalen van 100% zal van menig gamer toch gemakkelijk 15 à 20 uren vergen. Om ons van nog wat extra herspeelbaarheid te voorzien, zijn er ook een paar minigames voor twee personen voorzien.
Grafisch gezien is Yoshi's New Island er flink op vooruit gegaan wanneer we het eindresultaat vergelijken met de eerste beelden die vorig jaar getoond werden. Het spel is erg kleurrijk en heeft een mooi 'getekende en ingekleurde' grafische stijl die perfect past bij een dergelijke game. Op dat vlak heeft Nintendo het ditmaal veel beter gedaan dan op de Nintendo DS het geval was. Het 3D-aspect mag dan wel niets toevoegen qua gameplay, de laagjes in de diepte maken het geheel net dat tikkeltje sfeervoller. Het lijkt ons sterk dat er iemand dit spel zal spelen en geen glimlach op zijn of haar gezicht krijgt na het aanschouwen van al deze vrolijke kleuren.
Dat gezegd zijnde, zijn we minder te spreken over de audio in Yoshi's New Island. De kenmerkende 'baby'-geluidjes en -muziek zijn nog steeds aanwezig, maar wisten ons nooit echt te overtuigen. Het komt meestal allemaal iets te bekend voor en anderzijds weet het bijlange niet het niveau van diens SNES-voorganger te evenaren. Op dat vlak had Nintendo best wat meer moeite mogen doen om met een originelere soundtrack op de proppen te komen.
- Sfeervolle, kleurrijke graphics
- Klassieke gameplay nog steeds goed
- Uitdaging voor de verzamelaars
- Boss mechanics
- Nieuwe gameplay-elementen
- Gyroscoop vrij gimmicky
- Muziek is een tegenvaller