Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Donkey doet het met 3 anderen in Donkey Kong Country: Tropical Freeze
De Wii U is nu iets meer dan een jaar op de markt en Nintendo begint eindelijk alles uit de kast te halen om hun console van de grond te krijgen. Mario is al meermaals voorbijgekomen en lang stonden we te popelen om de nieuwe IP's te zien die Nintendo op de planning had staan. Groot was de teleurstelling toen Retro Studios een opvolger aankondigde voor Donkey Kong Country Returns. Waar was hun reboot of nieuwe titel waar we naar verlangden? Toch mogen we niet bij de pakken blijven zitten en mogen we niet vergeten hoe onvergetelijk de terugkeer van Donkey Kong was. Blij dan ook om te zien dat Tropical Freeze verderzet wat de vorige game groot maakte.
Donkey Kong is jarig en daar hoort natuurlijk taart bij met kaarsjes, maar nog vooraleer de almachtige aap zijn wens kan doen, wordt het feestje abrupt verstoord. Een hele vloot pinguins, zeehonden en andere dieren uit het verre noorden komt aangevaren en smijt de familie Kong per direct het eiland uit. Donkey Kong is kwaad, niet alleen omdat hij zijn huis kwijt is, maar ook omdat hij zijn kaarsje niet kon uitblazen. Donkey Kong zal nu samen met zijn familie van eiland naar eiland gaan om terug thuis te geraken en de inbrekers mores te leren.
Net zoals de vorige game sta je er niet alleen voor. Niet alleen Diddy Kong is er nu om je te helpen, maar ook Dixie en Cranky Kong. Hier en daar in levels kun je een ton vinden om één van hen op te roepen. Diddy draagt nog steeds zijn jetpack om je even verder te doen zweven, Dixie gebruikt haar paardenstaart als helikopter om je nog een extra boost in de lucht te geven en Cranky gebruikt zijn wandelstok om zoals Dagobert Duck net iets hoger te geraken. Iedereen zal wel zijn favoriet eruit halen en al was Cranky handig bij plaatsen te geraken waar de grond vol stekels of lava lag, toch ging onze voorkeur net iets meer naar Dixie Kong omdat ze je niet alleen een boost in de lucht gaf, maar ook omdat je zo net als Diddy verder kan springen en makkelijker nog net bij die laatste banaan geraakt.
Met de hulp van je nieuwe vrienden zal Donkey Kong nu zes regio’s moeten doorkruisen - zoals in de vorige game. Deze gaan van de gekende jungle en waterkanten tot een vulkaanregio, onder water of een heuse fruitfabriek waar je zelfs op de pudding kan springen om net iets hoger te geraken dan normaal. Natuurlijk eindig je in besneeuwde regio’s, maar in één regio zullen alle levels toch weer anders aanvoelen zodat je nog meer variatie krijgt dan dat de regio's doen vermoeden. Het stunt- en platformwerk is ook terug van de bovenste plank, maar zoals je weet uit de vorige game kan Donkey Kong toch pittig uit de hoek komen qua moeilijkheid. Vaak moet je continu vooruit lopen en springen om niet dood te gaan of staan de vijanden zo geplaatst dat je ze wel moet ontwijken of afmaken door te rollen of op hun hoofd te springen.
De eer van de bijzonderste gevechten gaat net zoals bij Donkey Kong Country Returns naar de eindbazen die je tegenkomt. Deze bestaan altijd uit drie fases waarbij je iedere maal drie keer de baas moet raken. Natuurlijk wordt het heisagehalte enkel maar groter naarmate dat de baas groter wordt en je mag je dus klaarzetten om na één aanval te gewennen aan een ander soort aanval. Tijdens de levels en de bazen wordt je bijgestaan door gekende en nieuwe beats die typisch zijn aan de reeks en ook deze keer zijn ze even goed als vroeger.
Als je diep in de problemen geraakt en je geraakt echt niet verder, dan heeft Nintendo iets nieuws bedacht. Weg is Super Kong uit de vorige game die het level voor jou uitspeelt, maar je kan wel bij Funky Kong terecht. Deze heeft niet alleen extra levens en tonnetjes, maar ook superdrankjes om je tijdelijk onsterfelijk te maken, extra hartje, een harnas voor je voertuig of ballonnetjes die je onder water alten ademen of die je uit een afgrond krijgen. Alles koop je met de gele munten die je in de levels terugvindt en gelukkig zul je er ook nooit te weinig hebben, want de levels zitten vol muntjes (al moet je soms wel goed zoeken). Het vervelende hieraan is dat je tot drie voorwerpen moet instellen vooraleer je in het level gaat en als je niet weet hoe de level eruit ziet, kan je alles weer instellen voor je nog eens probeert.
Waarom zou deze game niet op Wii hebben kunnen draaien? Wel, het niveau qua detail en 'leven' in de levels is beduidend hoger dan bij de vorige telg. Op de achtergrond zie je constant de jungle, het leven onder water of de toendra in beweging. Vijanden in de verte schieten naar je, gebruiken een machine of zijn rustig hun ding aan het doen terwijl je voorbij loopt. De game zit propvol voorwerpen en ook de camera is dynamisch geworden en draait voortdurend rond terwijl je van ton naar ton schiet. Stel dat je in een mijnkar zit of door de lucht suist in een tonrakket, dan kan de camera achter je personage draaien zodat je deftig kan zien wat voor gevaarlijke vijanden of voorwerpen er voor je liggen. De game loopt ook constant soepel en je ziet nooit een dipje in het aantal beelden per seconde, of je nu op tv of enkel en alleen op de gamepad bezig bent.
Buiten het feit dat je op de gamepad kan spelen zonder TV te gebruiken biedt het extra scherm eigenlijk niets extra. Sterker nog, het scherm staat gewoon uit. Een gemiste kans misschien, maar om de snelheid erin te houden zou het eerder ergerlijk zijn als je constant van scherm naar scherm moet kijken. Net zoals vroeger kan je ook nog puzzelstukken verzamelen om muziek en artwork vrij te spelen en KONG-letters verzamelen om een extra regio vrij te spelen. Daarnaast heb je ook een Time Attack mode en een Hard mode om de spelduur nog te verlengen, mocht je het tenminste aandurven om te platformen met slechts 1 leven.
- Levendige omgeving
- Diddy, Dixie en Cranky
- Baasgevechten
- Hulpsysteem niet super