Joe Danger Infinity
Eindeloos ererondje in Joe Danger Infinity
Joe Danger maakt al een tijdje het mooie weer in App Stores wereldwijd, na de succesvolle port van de pc/consoleversie. Nu bijna exact één jaar na datum verschijnt er een definitieve editie exclusief voor iOS. De inspiratie voor deze derde titel in de serie was duidelijk nog niet op, want Joe Danger Infinity barst van de content. Meer betekent niet noodzakelijk beter of leuker, dus snel het gas er op en aan de slag.
Dat de zon niet altijd schijnt hebben ze bij Hello Games helaas aan den lijve ondervonden. Waar het Britse team begin december een stortvloed aan positieve berichten over zich heen kreeg naar aanleiding van de aankondiging van ‘No Man’s Sky’, brak de hemel enkele weken later pas later letterlijk open toen een zware storm de omgeving teisterde en het hele hebben en houden in het water viel. Tussen het pompen en dweilen door zijn de onverstoorbare heren er op miraculeuze wijze tóch nog in geslaagd om Joe Danger Infinity op tijd af - en de deur uit - te krijgen. Applaus hiervoor.
Gelukkig is somber en grauw wel het laatste waar je aan denkt wanneer je Joe Danger Infinity opstart. Zonnig en vrolijk zijn toepasselijkere adjectieven. Voor onbekenden met deze serie, het basis spelprincipe gaat als volgt: Je bestuurt Joe Danger op zijn crossbike terwijl deze (op automatische piloot) van links naar rechts scheurt op een micro-machineachtig parcours bezaaid met hindernissen, stunts en te verzamelen objecten die allemaal op een grappige tekenfilmachtige manier mooi in 3D zijn vormgegeven. De kleurrijke omgevingen en personages spatten van je scherm af en het geheel wordt extra opgeluisterd door de opgewekte soundtrack, hilarische soundbytes en vele geluidseffecten.
Aan de formule zelf werd in dit nieuwe deel niet heel erg veel gesleuteld. Gezien het succes was dit ook niet nodig, het moge duidelijk zijn dat velen de snelle, simpele, maar steeds uitdagender wordende gameplay goed kunnen smaken. Gebruik je het aanraakscherm in het begin vooral om op het juiste momenten te springen of ergens onder door te duiken, kom je enkele levels later ogen en vingers te kort om afgevuurde raketten uit te schakelen, hindernissen te verwijderen of via een welgemikte veeg van baan te veranderen. Eens in de lucht gelanceerd kan je extra punten en multipliers scoren door halsbrekende manoeuvres uit te voeren of tijdens één-tegen-één races maak je meer snelheid door een wheelie te trekken. De besturing is bedrieglijk simpel en laat toch genoeg ruimte voor allerlei capriolen en diepgang.
Naast het controleren van Joe en zijn kornuiten zelf dien je ook aandacht te hebben voor je omgeving wil je bij aankomst een perfecte race gereden hebben. Zo zitten er overal te verzamelen extraatjes verstopt of vliegen er (letterlijk: Unidentified Flying) Objecten voorbij die je dient neer te halen, te ontwijken of uit te schakelen. Op deze manier biedt elke stage wel iets nieuws of verrassends wat er voor zorgt dat je je niet gauw verveelt en levels meerdere keren met plezier doorspeelt om alles te verzamelen. Deze korte, maar krachtige racebanen doen perfect hun werk om je te lokken met een “ok eventjes dan”, waarna je zonder het te beseffen een tijd lang doorgaat. Net zoals Joe aan een sneltreinvaart voortdendert, komen ook de verschillende parcours en bonusstages onophoudelijk op je af.
Waarom Infinity dan wel de definitieve Joe Danger tracht te zijn? Dat zit hem vooral in de vele opties qua personages en voertuigen. Nu ja, in zoverre je een stuk cake of een badeend op wielen voertuigen kan noemen. De charme van deze game zit er grotendeels in dat naast voortdurende verrassingen en nieuwe uitdagingen er ook heel erg veel te ontdekken en verzamelen valt. Zo tellen we maar liefst 24 erg uiteenlopende karakters in vier verschillende categorieën en 17 “voertuigen” waarvan sommige compleet krankzinnig. Ooit al eens op de rug van een afgestoken vuurwerkpijl tegen een aap geracet? Dacht het niet. Elke combinatie van rijtuig en bestuurder beschikt op die manier over een unieke powerup die je helpt om meer punten te scoren of geld te verzamelen. Dit geld gebruik je dan weer om nog meer dingen te unlocken.
Voor de gemakzuchtigen onder ons, je kan (zoals het een hedendaagse mobile game betaamt) via in-game transacties extra coins of power-ups kopen. Het moet gezegd worden dat met een beetje oefenen je de meeste dingen op organische wijze vrijspeelt of uit de virtuele Kindersurprise automaat “King Gumball” trekt bij het vinden van een Gumball token. Niets tegen de mogelijkheid om het spelverloop te versnellen mocht je daar behoefte aan hebben, maar toch steekt het wat tegen als je bij elke gefaalde poging het aanbod krijgt om een power-up te kopen. Samen met de occasionele glitch waarbij je vast komt te zitten, te wijten aan het exuberante gebruik van obstakels, is dit dan ook ons grootste punt van kritiek.
3-2-1 Go! Joe Danger Infinity rijdt nu toertjes doorheen de App Store (2,69 €).
- Heerlijke soundtrack en geluidseffecten
- Supervrolijk
- Simpel concept, toch uitdagend
- Essentie van een mobile game
- In-game aankopen soms storend
- Occasionele glitches
- Recyclage van ideeën