Speedball 2 HD
Tra(a)gische non-evolutie in Speedball 2 HD
De laatste jaren worden we om de oren geslagen met remakes, reboots en sequels van games die de meeste gamers zich uit een lang vervlogen jeugd, of zelfs helemaal niet meer, herinneren. De naam Speedball zal bij de meeste mensen misschien eerder een belletje doen rinkelen als een beruchte drugscocktail dan als speltitel. Toch denkt men dat er genoeg goede herinneringen zijn aan deze franchise uit de jaren tachtig om het spel opnieuw uit te brengen. De vraag is dan of er buiten nostalgie andere redenen zijn om dit spel aan je collectie toe te voegen.
Speedball is kort samengevat een futuristische vorm van handbal. Twee teams proberen een stalen bal naar elkaar te passen tot ze deze in de goal kunnen werpen. Het grote verschil is dat fysiek contact niet enkel toegelaten is, maar zelfs aangemoedigd wordt (wat in handbal niet zo is, moesten er niet-kenners dit lezen). Buiten goals en tegenspelers tegen de grond werken, zijn er ook nog punten te verdienen door bepaalde objecten op het veld te raken. Veel meer is er niet aan en dat is maar goed ook, want de tutorial van het spel heeft de vervelende bug dat hij halverwege terug naar het hoofdmenu crasht. Er had meer variatie in het spel gezeten als de verschillende arena's waar je speelt buiten een andere kleur ook andere obstakels of een andere layout hadden, maar soms kan een spel ook goed zijn in zijn eenvoud, niet?
Als je dan aan een spelletje Speedball begint, is de eerste vraag waarom men er een HD suffix aan toegevoegd heeft. Buiten het feit dat resolutie inderdaad naar 1920 op 1080 gezet kan worden en de figuren iets scherper lijken, ziet het spel er weinig beter uit dan zijn voorgangers. Vooral het feit dat de animatie van spelers slechts uit een handvol frames lijkt te bestaan voelt vandaag de dag toch behoorlijk onnatuurlijk aan. Het is begrijpelijk dat men de geest van de oude games wil behouden om de fans blij te maken, maar betere animatie zou de gameplay zeker niet beïnvloeden. De slechte animatie zorgt er ook voor dat het vaak moeilijk is om te zien welke speler de bal vast heeft. Ook qua geluid lijkt men vrijwel volledig bij het originele spel te zijn gebleven, wat enkel een pluspunt kan zijn voor de die hard melancholische fans.
De gameplay houdt ook iets te veel vast aan deze van het originele spel en negeert het het feit dat er toch wel wat veranderd is in de besturing van sport(-achtige) games in de laatste twintig jaar. Buiten vier knoppen om te bewegen is er maar één andere knop die zowel voor het werpen als het tackelen gebruikt wordt. Dit zorgt ervoor dat button mashen vaak het enige is dat je kan doen als de actie iets of wat hectisch wordt en je soms de bal wegwerpt in de verkeerde richting als je eigenlijk een tegenstander wil aanvallen of dat het spel denkt dat je de tegenstander wil neerhalen in plaats van de bal in een open goal te gooien. Dit probleem wordt nog verergerd door het feit dat het spel zelf beslist welke speler je bestuurt en de rest van je team soms maar een beetje staat te dromen of een muur probeert omver te lopen.
De actieve speler lijkt ook allesbehalve consequent gekozen te worden. Zo probeer je soms met een eigen speler een tegenstander in te halen, als het spel ineens beslist om de besturing naar een speler te veranderen die ergens voor de tegenstander loopt. Met als resultaat dat de speler die nèt dicht genoeg bij de bal was om een tackle in te zetten stil blijft staan terwijl de actieve speler buiten beeld van de bal wegloopt omdat je niet beseft wie je aan het besturen bent. Op andere momenten wisselt het spel dan weer vijf keer van actieve speler op twee seconden of geeft het je de controle over de keeper als de goal zelfs nog niet in beeld is. Deze problemen zouden makkelijk opgelost kunnen worden door aparte knoppen te voorzien voor werpen, aanvallen en van speler wisselen.
Buiten de wedstrijden zelf zijn er ook heel wat mogelijkheden om allerlei competities of een career mode te spelen. Hier heeft het spel een licht management-smaakje. Je kan andere spelers kopen of je bestaande spelers bijtrainen via een vrij onbehulpzaam upgradescherm. Daarnaast kan je ook de tactiek van je team bepalen. Niet dat dit erg veel uitmaakt in de match zelf. De AI van je team bakt er zoals gezegd op zijn eentje toch te weinig van om van enig nut te zijn. Het verschil tussen een defensieve en een offensieve tactiek is dat je medespelers bij de eerste niet voldoende mee naar voor opschuiven en bij de tweede veel te ver doorlopen zodat je uiteindelijk eigenlijk nog alles zelf moet doen.
Gelukkig heeft ook de AI van de tegenstander hetzelfde gebrek en zal je heel wat moeten spelen voor je af en toe enige uitdaging vind tegen teams wiens statistieken een pak beter zijn. Tegenover die teams valt de dramatisch slechte AI dan weer extra op. Zo zal je je eigen keeper soms halverwege het veld zien ronddwalen of een verdediger zien weglopen van de tegenstander met de bal. Door gebruik te maken van de lokale multiplayer kan je dit natuurlijk wel oplossen. Met lokaal bedoelen we dan op één pc waarbij spelers een keyboard delen of meerdere controllers gebruiken. Ook een beslissing die men gemaakt heeft om trouw te blijven aan het originele spel misschien? Als je de aankoopprijs zo over enkele mensen verdeelt en er zo enkele uurtjes eenvoudig plezier aan beleeft, is het spel zijn geld misschien nipt waard.
- Blijft zéér trouw aan het origineel
- Gameplay is verouderd
- Controls en AI zijn frustrerend