World of Warplanes
World of Warplanes
De eerste sneeuw valt momenteel uit de lucht, maar wij laten die koude aan ons voorbij gaan. We hoeven ons ook niet druk te maken om vliegtuigen die aan de grond blijven staan, want wij concentreren ons enkel op een computer, toetsenbord, muis, monitor en virtuele luchtgevechten in World of Warplanes.
Wargaming.net begon als bescheiden speler in de gamingindustrie, maar veroverde meteen menig zieltje met World of Tanks. De opzet is doodeenvoudig, al berust het gewoon op de menselijke drang om de beste te zijn. Je verzamelt en/of koopt tanks van verschillende fracties voor jouw depot. Je kan het dodelijke wapentuig naar hartenlust aanpassen met vuurkracht, extra pantser of een mechanische epo om de snelheid op te drijven. Je trekt ten strijde tegen andere spelers op een online slachtveld met als enige doel de tegenstand uit te schakelen of te verdrijven.
De oorlogsmachine staat onder stoom, want na het vorige succes brengen zij nu World of Warplanes uit. Bij het opstarten van het spel zien we onmiddellijk dat men de fans trakteert op een vertrouwde omgeving. De hangar – die als thuisbasis dienst – lijkt heel sterk op het depot dat we al zagen als garage voor onze tanks. Helaas knelt de soldatenlaars hier al een beetje omdat al het leuke (begrijp ons niet verkeerd) zich online afspeelt. Dat heeft als gevolg dat iedereen geplaagd wordt door wachttijden die soms hoog kunnen oplopen. Of het nu een tutorial, trainingssessie of effectieve veldslag/luchtslag is, maakt geen verschil, je zal nog steeds zien dat er tot 80 wachtenden voor jou zijn. Telkens weer twee à drie minuten verliezen zorgt ervoor dat de wachtrij al snel een bron van frustratie vormt.
Die verveling verdwijnt gelukkig als sneeuw voor de zon als we kijken naar de ervaring op het strijdtoneel. We startten met een tutorial om de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. De computermuis fungeert als stuurknuppel en dat verloopt heel vlot. Je kan je vliegtuig soepel door het luchtruim manoeuvreren waardoor de gewenningsfase van korte duur is. Het toetsenbord gebruik je uitsluitend voor een airboost (waardoor je sneller door de wolken klieft) of het wisselen tussen camerastandpunten.
Via enkele interactieve handleidingen leer je de controle nemen over het vliegtuig waarbij de situatie steeds anders is. Omhoog en omlaag lukt nog wanneer je met rust gelaten wordt, maar wanneer er anderen – al dan niet teamgenoten (liever die dan de soms domme AI) – bij betrokken zijn en de kogels je om de oren vliegen is dat al heel wat anders. Je krijgt instructies over aanval en verdediging waardoor je als speler onmiddellijk enkele nuttige tactieken aangereikt krijgt. In sommige situaties kies je er ook best voor om wat hoogte te winnen vooraleer je een vernietigende duikvlucht inzet richting een vijandig vliegtuig of gronddoelwit.
We hadden het al eerder over een airboost, maar we geven als gouden raad mee om die niet langdurig te gebruiken. Je riskeert immers je motorblok op te blazen waardoor je als mak doelwit in de lucht blijft hangen. Het is evenwel een handige tool om een luchtgevecht naar jouw hand te zetten door een snelle schijnbeweging uit te voeren. Je kan een doelwit vastzetten tussen jouw mikpunt en dat is in de soms hectische momenten (aka dogfights) zeer aangenaam spelen. Puur qua gameplay houdt deze World of Warplanes het bij eerder arcadegetinte ervaringen en dat doet het naar behoren, al blinkt het niet meteen uit en lijkt men nog genoeg progressiemarge te hebben (zoals ook World of Tanks danig vooruit is gegaan sinds diens lancering).
Het menu is heel overzichtelijk en een leek (we blijven eerlijk) in het Wargaming-universum vindt er ook snel zijn weg. Bovenaan rechts staat jouw accountinformatie en – niet onbelangrijk – de hoeveelheid financiële spierballen die je kunt rollen tegenover andere spelers. Je zult al snel moeten leren dat het belangrijk is om de virtuele fitness in te duiken om de bankroll op peil te houden. Wie geld op overschot heeft, kan ook tegoeden aankopen waardoor de minder geduldige speler zich ook kan meten op het beste niveau.
Centraal bovenaan zie je de verschillende opties zoals hangar (logisch), tech tree, store (waar je vliegtuigen kan kopen én verkopen) en jouw service record. Bij dat laatste komt duidelijk naar voor hoe verslaafd mensen wel niet kunnen zijn aan statistieken en bij 4Gamers kunnen we niet trots zijn op ons win-verlies ratio van 20% tegenover 80%. In het midden van het scherm bevindt zich het vliegtuig waarmee je momenteel aan de slag wil gaan. Links staat een bijbehorende crew die, afhankelijk van het type vliegtuig, uit één of meer leden bestaat. Onderaan zie je de beschikbare plaatsen met jouw arsenaal aan vliegtuigen. Er zijn in totaal vijf naties waaruit je kan kiezen om de strijd aan te gaan. De Britten, Amerikanen en Duitsers zijn vaste klanten in dit soort games, maar zij krijgen nu het gezelschap van China en Japan. Dat is een goede keuze van Wargaming, want het zorgt ervoor dat er aan keuzemogelijkheden geen gebrek is.
De landen herbergen samen tien classes en omdat het spel ook sterk vertrouwt op uitbreiding gaan de eerder vernoemde mogelijkheden exponentieel de hoogte in. Er is een tech tree die elke speler kan gebruiken om de luchtmacht naar eigen believen uit te bouwen. Wij vonden het wel frappant dat je daar opnieuw geconfronteerd wordt met kopzorgen om goud op rekening. De upgrades zijn slechts zeven of 14 dagen lang geldig tenzij je er een kleine som voor overhebt, want dan blijven ze ‘voor altijd’ beschikbaar.
Je vliegtuig opwaarderen verloopt overigens even intuïtief als een schoenveter knopen. Net zoals met schoenen zijn de upgrades bij World of Warplanes er in alle kleuren en maten. Wij kozen een gulden middenweg tussen een aanvallende en defensieve speelstijl. Elke verbetering op het vlak van wapens werd steevast afgewisseld met extra bepantsering of meer pk onder de motorkap om de vijand te ontwijken in dogfights. Werelddominantie, iemand?
Er bestaat geen twijfel over dat Wargaming ook heel veel aandacht besteedde aan het luchtruim en de geluidseffecten die daarbij komen kijken. Vanaf het moment dat je de hangar een eerste keer inruilt voor een kort laadscherm als overgang naar de echte actie, ben je benieuwd wat de virtuele oorlogsmachine op het scherm zal toveren. Het luchtruim ziet er heel realistisch uit en de vliegtuigen laten zich, alles in beschouwing genomen, besturen als een machine uit het echte leven. Je kan het niet zien als echte sim, maar gevechten of visuele schade-effecten boezemden ons angst in als werden we echt uit de lucht geschoten.
Dat gevoel wordt ook versterkt doordat de rondvliegende engelen des doods een geluid produceren dat we nooit echt van zo dichtbij willen horen. Bij World of Tanks klonk alles alsof het echt je gamingroom binnenreed en bij opvolger World of Warplanes is dat nét zo. Er is opnieuw veel zorg besteed aan de geluidseffecten in elk aspect van de tweede game in deze franchise. Het zit hem ook in de kleine dingen, want een gewaagde duikvlucht of uitwijkmanoeuvre is niet alleen het verschil tussen winnen of verliezen, maar het klinkt ook nog eens goed. Dat versterkt de eigenheid van WoW (ja, we durven deze afkorting eindelijk gebruiken) en zorgt ervoor dat je meer aandacht besteedt aan je omgeving en speelstijl.
- Free-to-play
- Verschillende landen
- Dogfights
- AI bij bepaalde piloten
- Gebrek aan variatie