Bravely Default
Dappere zet van Square Enix en Nintendo met Bravely Default
Over Square Enix en de laatste Final Fantasy-games kan heel wat gezegd worden, maar het zou ons toch niet verbazen dat veel mensen hunkeren naar de wat oudere en klassieke Final Fantasy-reeks. Voor hen is er nu gelukkig Bravely Default, de spirituele opvolger van Final Fantasy: The 4 Heroes of Light. Dankzij Nintendo komt Bravely Default nu eindelijk naar het Westen en krijgen we meteen heel wat extra verbeteringen ten opzichte van het Oosterse origineel cadeau. De 3DS RPG heeft zowat alle ingrediënten in huis om menig JRPG-liefhebber te laten watertanden, maar is het spel dan ook werkelijk zo een epische belevenis?
Silicon Studios is normaal een studio die zich hoofdzakelijk bezig houdt met het maken van Middleware en engines voor games, maar met 3D Dot Heroes heeft men al bewezen dat men ook in staat is om een degelijke videogame te maken. In opdracht van Square Enix maakte men een game voor de 3DS die de spirituele opvolger moest zijn van Final Fantasy: The 4 Heroes of Light. Omdat de hedendaagse Final Fantasy erg verschilt van de vroegere games in die franchise, heeft men er voor gekozen het spel de naam Bravely Default te geven. Volgens de maker komt het er op neer dat we niet blindelings moeten doen wat ons gezegd wordt, maar moeten handelen naargelang onze wil. Dit gezegde zal ook het hoofdthema van het spel zijn.
Hoe dan ook is men er eind vorig jaar in geslaagd om Bravely Default succesvol in Japan te lanceren en heeft men ter voorbereiding van de sequel de game nog eens stevig onder handen genomen. Met meer dan honderd verbeteringen op vlak van gameplay, graphics en nog heel wat meer is de nieuwe versie van Bravely Default er zeker op vooruit gegaan. Het is ook deze versie die Nintendo en Square Enix samen naar het Westen brengen, dus wij krijgen ineens de finale versie voorgeschoteld.
Bij aanvang van het spel worden we aan de hand van enkele mooie CGI-filmpjes voorgesteld aan de vier helden van het verhaal: Agnès Oblige, Tiz Arrior, Ringabel en Edea Lee. Door een resem onfortuinlijke gebeurtenissen komen deze vier helden bij elkaar en ligt het lot van de wereld in hun handen. Samen proberen ze de vier kristallen in de wereld opnieuw tot leven te roepen, nadat een mysterieuze duisternis de kracht van deze kristallen weet te verhullen. Onze vier helden zullen talloze avonturen meemaken en geleidelijk aan ook hun angsten onder ogen moeten zien om alles tot een goed eind te moeten brengen. Het verhaal van Bravely Default is op zich niets ongezien, maar met de nodige portie humor, blijdschap, droefheid en mysterie konden we het verhaal zeker waarderen. Bravely Default bewijst dat het niet steeds ingewikkeld hoeft te zijn om een leuke ervaring aan te bieden.
De gameplay mag op het eerste zicht heel erg veel weg hebben van de oudere Final Fantasy-games en heel wat JRPG's, wat wilt zeggen dat we zowel door een grote wereld, steden als kerkers kunnen avonturieren en allerhande monsters moeten verslaan. Toch zijn er een heel aantal verschillen in Bravely Default. Sowieso zijn zaken als turn-based combat, het equippen van steeds betere gear en het gebruiken van spells vrij gekend en standaard. Daarnaast heb je ook het Job-systeem, dat heel erg gelijkt op het Job-systeem van Final Fantasy V. Je kan elk van de vier characters een Job toewijzen. Deze verdien je gaandeweg in het avontuur door het verslaan van bazen in het verhaal en in de sidequests. Aanvankelijk start iedereen als Freelancer, maar na een tijdje kan je je characters bijvoorbeeld ook tot een Black Mage, White Mage, Knight of Monk omtoveren.
In totaal zijn er maar liefst 24 Jobs die je kan uitoefenen. Wanneer je echter weet dat het mogelijk is om bepaalde eigenschappen van een Job over te dragen tijdens het uitoefenen van een andere Job, kan je alvast begrijpen dat er heel wat strategie achter kan schuilen. Er zijn tientallen set-ups van je party mogelijk en ook individueel kan je je characters en Jobs helemaal naar jouw wensen of voorkeuren uitbouwen.
Het daadwerkelijk verschil zit echter in het 'Brave & Default'-systeem. Dit systeem kan een groot risico met zich meebrengen, maar is tegelijkertijd ook een heel handig en belonend iets. Door de optie Brave te kiezen, zal je character namelijk een 'beurt' gebruiken. De optie Default plaatst je personage in een defensieve houding en laat je een beurt opsparen. Op die manier kan je bijvoorbeeld via Brave eigenlijk vier beurten gebruiken, maar moet je nadien wel drie beurten wachten om je character weer te besturen. Dit is een zeer tof systeem om snel de gemakkelijkere mobs in de open wereld of kerkers in één enkele beurt te verslaan, zodat grinden alvast geen uren hoeft te duren.
Een ander iets waar Bravely Default in uitblinkt is de instelbaarheid van het spel. Er zijn drie moeilijkheidsgraden (Easy, Normal en Hard) die je op eender welk moment in het spel terug kan aanpassen. Alsook is het mogelijk om de encounter rate van de monsters te verhogen, te verlagen of zelfs helemaal uit te zetten. Je kan daarnaast ook de xp en money gain aan- of uitzetten. Op die manier kan je het eigenlijk zo moeilijk of gemakkelijk maken als je wil, wat zowel beginners een kans geeft om in deze game te duiken en veteranen van het genre een fikse uitdaging kan bieden.
Uiteindelijk is dit wat Bravely Default naar onze mening zo goed doet. Het spel is perfect speelbaar zonder al te veel moeite, maar biedt daarnaast enorm veel opties, strategie en instellingen voor de wat gevorderde spelers. Ook de snelheid van de gevechten valt in te stellen. Het spel onthoudt als het ware de laatste moves van je vorige gevecht, zodat je tijdens het grinden niet al te veel tijd hoeft te verliezen met het selecteren van aanvallen. Allicht het beste nieuws is het feit dat je de battle speed kan versnellen tot 4x, waardoor de meeste gevechten tijdens het grinden erg snel eindigen. Er zijn naast bovenstaande voorbeelden nog tientallen zaken die erg praktisch gemaakt werden om de speler een zo aangenaam en vlotte RPG-ervaring te bieden. Het zijn ook net die zaken die het spel doen aanvoelen als een 'moderne versie' van de oude Final Fantasy games.
Op grafisch vlak heeft men alles uit de kast getrokken om een indrukwekkend visueel plaatje aan de spelers te serveren. Dat mag eigenlijk niet als een verrassing overkomen, aangezien Silicon Studios erg gespecialiseerd is in het maken van grafische toepassingen voor games, maar we waren toch erg gecharmeerd van de originele sfeer die Bravely Default uitstraalt. Ontzettend veel omgevingen en steden komen in-game prachtig, gedetailleerd tot leven en lijken als twee druppels water op het officieel getekende artwork. De ontwikkelaar besefte blijkbaar maar al te goed dat een mooi overzicht kan leiden tot verstomming bij vele spelers, waardoor het beeld na vijf seconden stil te staan in een stad automatisch volledig uitzoomt en je een heel mooi overzicht geeft van de gehele stad. Men heeft perfect gebruik gemaakt van de beperkte kracht van de 3DS en eigenlijk hebben we nooit het gevoel gehad dat er ergens op grafisch vlak compromissen gemaakt werden. Het stereoscopisch 3D-effect mag er sowieso ook wezen, want het geeft dit spel echt verschillende laagjes of genoeg diepte mee om bij te dragen aan de algemene sfeer ervan.
Voor de soundtrack heeft Square Enix beroep gedaan op Revo, een Japanse componist die misschien niet zo erg bekend is, maar laat dit allesbehalve een reden zijn om zijn werk te onderschatten. De muziek in Bravely Default is namelijk ontzettend sfeervol en weet je, samen met de artistieke graphics, helemaal mee te slepen in dit enorme avontuur. Van rustieke en feeërieke deuntjes tot epische liederen die hier en daar zelfs wat rock- en metal-tintjes bevatten, van zowat elk muziekje in dit spel hoor je dat het goed zit. Wat de voice acting betreft, zullen de menigen allicht al wat meer verdeeld zijn. Op zich vonden we de Engelse stemmen vrij leuk en origineel gedaan, al zullen sommige mensen het misschien allemaal net iets te kinderachtig vinden klinken. Voor hen is er gelukkig de optie om de originele Japanse stemmen te horen, wat altijd mooi meegenomen is.
In totaal zal Bravely Default de gemiddelde gamer toch zeker meer dan 30 uren kunnen bezighouden, wat een meer dan behoorlijke tijdsduur is voor een RPG. Als extra heeft Square Enix ook wat ondersteuning voor Street- en SpotPass in het spel gestoken, onder meer in de vorm van een verwoest dorpje dat je doorheen het spel dient op te bouwen. Door met andere spelers lokaal of online (maximum 3 per dag) te communiceren, kan je villagers verkrijgen. Deze villagers kan je aan het werk zetten in je dorpje om obstakels te verwijderen en vervolgens shops te bouwen. Deze shops zullen je de mogelijkheid geven om via de Adventurer in het spel speciale wapens en items aan te kopen, die je anders niet in de gewone shops zou vinden. Ook zullen de winkels in je gerestaureerd dorpje regelmatig wat items cadeau doen. Om ook wat uitdaging aan te bieden, heeft Square Enix de bazen van de 'DS prequel' The 4 Heroes of Light als aartsvijanden op het dorpje vrijgelaten. Je kan deze vervolgens aanpakken wanneer je sterk genoeg bent, maar ze zijn uiteraard volledig optioneel en zullen je dorpje ook niet verwoesten.
Tot slot is er nog een belangrijk iets wat er gemeld dient te worden. In Bravely Default is er een microtransactie aanwezig, volledig optioneel uiteraard, die allicht best wat uitleg kan gebruiken. Je kan namelijk in een gevecht 'Bravely Second' activeren, waardoor de tijd even stil staat en je ongelimiteerd zoveel mogelijk aanvallen op de vijand kan uitvoeren. Bravely Second verbruikt echter SP potions, wat je op twee manieren kan verkrijgen. Allereerst kan je deze potions opsparen door je 3DS gedurende heel wat uren in slaapmodus te zetten (8u slaapmodus levert je een potion op, met een maximum van 3 potions in je inventory). Echter is het ook mogelijk om deze potions voor een klein bedrag te kopen. Hoewel we absoluut geen voorstander zijn van microtransacties in games die een standaard retailprijs hebben, hebben we het Bravely Second eigenlijk nooit echt moeten gebruiken. De drie moeilijkheidsgraden zijn zeer uiteenlopend en kunnen zonder problemen door zowel nieuwelingen als veteranen fair uitgespeeld worden. Deze microtransactie is naar onze mening dus volledig overbodig en verwaarloosbaar.
- JRPG in een modern, goed uitgewerkt jasje
- Prachtige artstyle en omgevingen
- Zeer aanpasbaar voor iedereen
- Soundtrack erg sfeervol
- (Verwaarloosbare) Microtransactie