Super Mario 3D World
Mario doet het weer in Super Mario 3D World
De laatste jaren begint Nintendo het meer en meer op safe te spelen op vlak van games. Gekende karakters en series blijven terugkeren en ook op de Wii U zien we dit weer met een nieuwe Donkey Kong, een remake van Zelda en nu ook Super Mario 3D World. Een Mario-game waarvan de naam wel wat aan de 3DS-game doet denken. Waar Nintendo op Wii de reeks opnieuw uitvond met Super Mario Galaxy, houdt men Mario en de rest nu veilig en wel op de grond. Dat zorgt echter niet voor een eenvoudiger spel, maar wel puur genot van de eerste tot de laatste minuut.
Super Mario 3D World begint met Mario, Luigi, Toad en Peach die toekomen in het Sprixie koninkrijk. Bowser heeft er zijn slag thuisgehaald en de zeven prinsessen ontvoerd. Zoals gewoonlijk is het aan jou om hen te gaan redden en moet je level na level doorlopen en telkens weer de vlag bereiken. Net zoals in Super Mario Land zie je de wereldmap met alle levels van boven af, maar deze keer kun je zelf rondlopen op die map en wat op verkenning gaan. Een leuk extraatje voor wanneer je met meerdere aan het spelen bent, maar afgezien van her en der een muntje heb je hier niet veel te zoeken. Op naar de echte levels en de redding van de prinsessen dan maar.
Zoals eerdere games is de wereld opgedeeld in acht regio's, maar deze keer hebben ze niet per se elks een thema. Je hebt wel opnieuw de graslanden, woestijn en ijslevels zoals we eerder al gezien hebben, maar tussendoor vind je tal van speciale levels zoals spookhuizen, levels vol schansen, blokken die verdwijnen en elders opduiken of platen die omdraaien als je springt. Geen enkel level voelt aan als de andere en om het nog wat interessanter te maken heeft Nintendo ook voor enkele leuke nieuwigheden gezorgd.
Die nieuwigheden zijn de manieren waarop je levels speelt. Levels kunnen rond sprinten draaien en dan heb je maar 100 seconden om de finish te halen of je kunt items vinden om je personage te klonen, waardoor je dan met twee, drie of nog meer versies van jezelf rondloopt. Je kan ze trouwens allemaal zelf beheersen met je linkerstick. Op termijn maakt het zelfs niet meer uit naar welke kloon je kijkt en kun je ze zelfs gebruiken om puzzels in de levels op te lossen. Het houdt maar niet op, want je hebt ook levels waarbij je op de rug van Nessie, een vrolijk Loch Ness-wezen, rijdt en levels met stages waarbij je telkens tien seconden hebt om een ster te bereiken. Eigenlijk kunnen we wel nog wat doorgaan, maar we laten de rest over aan jullie om te ontdekken.
Een Mario-game zou niet hetzelfde zijn zonder power-ups en zoals we op de cover en in trailers ook al zagen is voornamelijk de katoutfit (die je krijgt door de Super bell op te pakken) de topper van de game. Daarmee krijgt je personage niet alleen klauwaanvallen, maar je kan net als een kat je klauwen gebruiken om muren op te kruipen om zo geheime locaties te bereiken of je van de ondergang te redden als je valt. Het leek misschien eerst raar over te komen, maar al gauw wilden we deze outfit het liefste gebruiken om zoals een echte kat doorheen de level te hossen.
Daarnaast zijn de fire flower, boomerang en tanooki outfit weer van de partij. Net als helpende handjes zoals de Super Shroom waarmee je een reus wordt en de speciale Tanooki suit die je krijgt als je steeds maar weer het loodje blijft leggen. Deze maakt je onkwetsbaar, tenzij je in de afgrond springt. Een afwezige is de super guide, waarbij de computer de levels voor jou speelde. Reden daarvoor is waarschijnlijk dat de game niet zo moeilijk is als bepaalde levels uit Mario Galaxy. Enkel ettelijke levels nadat je de game uitgespeeld hebt, zijn werkelijk taai, maar voor het overige hadden we niet al te veel moeite om het spel volledig uit te spelen.
Ieder level kan je een ander personage kiezen om mee te spelen. Speel je met Peach, dan kun je ietwat zweven, Toad rent iets sneller, maar springt niet zo hoog en Luigi is dan weer de hoogspringer van de groep. Iedereen vindt wel zijn favoriet, maar in Captain Toadlevels kan je gewoonweg niet kiezen. In deze levels bestuur je een toad die alle sterren binnen de tijd moet bereiken. Je kan echter niet springen en je moet ook uitkijken voor de obstakels en vijanden door juist te timen en de camera rond te draaien om alles in overweging te kunnen nemen. Het doet wat denken aan specifieke Mario vs. Donkey Kong-levels, een vermakelijke extra tussen al het springen en lopen door.
Super Mario 3D World ziet er in volle glorie soms echt adembenemend uit. De grafische stijl komt volledig tot zijn recht in full HD en alles loopt erg soepel zonder ook maar een dipje op te merken. Vooral levels waarin je bommen aan het werk ziet, je met schaduwen kan spelen en de gangen ten volle lichteffecten tonen doen je even stilstaan en overtuigen echt. Vooral de laatste werelden beginnen meer en meer van die fonkelende effectjes te tonen en zo zie je toch waartoe de Wii U allemaal in staat is. Ook de muziek is zoals gewoonlijk perfect te noemen. De nieuwe liedjes zijn erg goed gecomponeerd en ook de remixen van gekende muziek komen net zoals vroeger vrolijk op ons af.
Zoals bij de Mario Bros.-reeks was het Nintendo's bedoeling om de game voor een groep vrienden te maken en dat doet de ontwikkelaar niet alleen door tot vier spelers toe te laten, maar ook vele speelmanieren in de game te steken. Zo kan je enkel met de GamePad spelen, maar ook met de normale controller of de Wii remote met Nunchuck. Helaas moeten we opnieuw vermelden dat er geen online co-op aanwezig is, jammer genoeg.
Hebben ze dan niks van online erin zitten? Toch wel, na ieder level gespeeld te hebben krijg je namelijk een ghost kopie van je eigen personage die het zal opnemen tegen andere spelers in de wereld. Als jij dan een level herspeelt, kun je het opnemen tegen ghosts van andere spelers en kun je zo tegen hen racen of eens bekijken waar die laatste geheime ster of sticker zit. Ieder level bevat namelijk één te verzamelen sticker die je kan gebruiken in Miiverse om je bevindingen en status up te daten. Zo kun je ook aan je vrienden tonen hoe goed deze nieuwe Mario-game eigenlijk wel niet is.
- Nieuwe level-ideeën werken goed
- Kat-outfit veel leuker dan je denkt
- Ghosts van andere spelers in je game
- Lichteffecten
- Geen online multiplayer?